طراحی یک "توپ" برای پاکسازی میادین مین

یک طراح افغان که در آلمان زندگی می‌کند، به منظور پاکسازی میادین مین در کشورش یک توپ با پاهایی از جنس بامبو طراحی کرده است که این دستگاه مین‌روب با استفاده از مواد ارزان قیمت ساخته شده و به راحتی قابل تعویض هستند.

طراحی یک "توپ" برای پاکسازی میادین مین

"ماین کافون"(Mine Kafon) که توسط "مسعود حسنی" طراح افغان طراحی شده است، نمونه‌ای عالی از دستگاهی با مهارت طراحی شده است که از مواد ارزان قیمت برای دستیابی به نتایج باورنکردنی استفاده می‌کند.

در توضیحات وب‌سایت "ماین کافون" آمده است که که این دستگاه با نیروی باد جابجا می‌شود. اندازه و وزن آن تقریباً به اندازه یک انسان متوسط است که به آن اجازه می‌دهد تا مین‌های زمینی را هنگامی که روی آن غلت می‌زند، منفجر کند.

هدف "مسعود حسنی" از ساخت این دستگاه پاکسازی میدان‌های مین افغانستان و ریشه‌کن کردن آنها با استفاده از دستگاهی است که تنها ۴۰ دلار قیمت دارد.

در هسته این دستگاه کروی یک پوشش آهنی ۱۷ کیلوگرم قرار دارد. ده‌ها پایه بامبوی ارزان قیمت که با انتهاهای پلاستیکی طراحی شده است، سطح و امکان بهتری برای جابجایی به "ماین کافون" می‌دهد.

اگرچه این توپ هنگام تحریک مین‌ها آسیب می‌بیند، اما دارای پاهای کافی است تا بتواند تقریباً چهار مین را قبل از لزوم تعویض قطعات منفجر کند.

وزن این دستگاه به طور کلی ۷۰ کیلوگرم است، به این معنی که آن‌قدر سبک است که می‌تواند با وزش یک نسیم معمولی به حرکت درآید، در حالی که در عین حال به اندازه کافی سنگین است که بتواند مین‌ها را منفجر کند.

طراحی یک "توپ" برای پاکسازی میادین مین

این توپ همچنین به یک GPS مجهز شده است که برای جلوگیری از آسیب دیدگی توسط انفجار مین‌ها در بالای دستگاه قرار گرفته است. این GPS به کاربران اجازه می‌دهد که مسیری را که "ماین کافون" طی کرده است مشاهده کنند و مناطقی را که توسط این دستگاه پاکسازی شده است، نقشه‌برداری کنند.

"ماین کافون" که از اسباب بازی‌ها الهام گرفته شده است، امکان مین‌روبی با قیمت مناسب را فراهم می‌کند. پاکسازی و خنثی کردن مین‌ها توسط متخصصان آموزش دیده پاکسازی میادین مین می‌تواند بسیار گران تمام شود و هزینه آن بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار برای از بین بردن هر مین متغیر است. البته که این کار برای متخصصان بسیار خطرناک نیز هست.

این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد فقط در سال ۲۰۱۹ حداقل ۵۵۵۴ تلفات حاصل از انفجار مین ثبت شده است و تصور می‌شود ۱۱۰ میلیون مین فعال در سراسر جهان وجود داشته باشد که این آمار لزوم اجرای برنامه‌های موثر پاکسازی میادین مین را نشان می‌دهد.

البته "ماین کافون" تنها ابتکار "حسنی" نیست. وی همچنین یک فناوری پهپادی را برای انفجار مین‌ها از هوا توسعه داده است که توسط کمیسیون اروپا تأمین مالی شده است.

"حسنی" در مصاحبه‌ای با CNN گفت که ایده ساخت توپ "ماین کافون" را از اسباب بازی‌هایی که او از کودکی با آنها بازی می‌کرده، الهام گرفته است. وی می‌گوید در کودکی در مناطقی از افغانستان زندگی می‌کرده است که خطر انفجار مین همواره او و دیگر کودکان را تهدید می‌کرده است و اجازه دور شدن از خانه برای بازی را نداشتند.

اکنون استفاده از فناوری ابداعی "حسنی" ممکن است در آینده به دوری انسان‌ها از میادین مین و جلوگیری از به خطر انداختن جان خنثی کنندگان کمک کند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها