انتشار برنامه ریزی درسی دوره ابتدایی

کتاب برنامه ریزی درسی دوره ابتدایی (برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی) تألیف کلئر مک‌لاخلان، مریلین فلیر و سوزان ادواردز با ترجمه جمعی از مترجمان به همت سازمان سمت و دانشگاه فرهنگیان منتشر شد.

انتشار برنامه ریزی درسی دوره ابتدایی

به گزارش خبر فوری به نقل از روابط عمومی سازمان سمت، کتاب برنامه ریزی درسی دوره ابتدایی (برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی) تألیف کلئر مک‌لاخلان، مریلین فلیر و سوزان ادواردز با ترجمه محمد جوادی پور، سیدصادق موسوی، مرتضی بازدار قمچی قیه و مریم بنی عامریان به همت پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت) و دانشگاه فرهنگیان منتشر شد.

کتاب برنامه ریزی درسی دوره ابتدایی (برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی) برای دانشجویان رشته علوم تربیتی در مقطع کارشناسی به عنوان منبع اصلی درس «برنامه‌ریزی درسی دوره‌های تحصیلی پیش‌دبستان و دبستان» ترجمه شده است، البته علاوه بر جامعه دانشگاهی، سایر علاقه‌مندان نیز می توانند از آن بهره‌مند شوند.

یدون شک نقش و جایگاه بنیادین آموزش و پرورش دورة ابتدایی در رشد و پیشرفت همه‌جانبه جامعه بر کسی پوشیده نیست، به همین دلیل صاحب‌نظران و دانشمندان تعلیم و تربیت بر این موضوع تأکید کرده‌اند. با توجه به حجم تغییرات اجتماعی، فرهنگی و علمی و ضرورت پیش‌بینی این تغییرات در برنامه‌های درسی، اهمیت دورة ابتدایی از سایر دوره‌های تحصیلی بیشتر است. در سال‌های اخیر تحقیقات و مطالعات متعددی در زمینه مبانی روان‌شناختی برنامه درسی و فرایند یادگیری دانش‌آموزان دورة ابتدایی صورت گرفته است و اطلاعات فراوانی در این خصوص وجود دارد؛ البته هنوز این مطالعات در حال توسعه است و روزبه‌روز جعبة سیاه ظرفیت‌های روان‌شناختی کودکان بازیابی می‌شود. به همین نسبت نوآوری و پیشرفت در خصوص فرایند آموزش و یادگیری دانش‌آموزان و روش‌ها و الگوهای برنامه‌ریزی درسی نیز حاصل شده است، گرچه این مطالعات هنوز متوازن و همه‌جانبه نیست.

کتاب حاضر رویکرد جدیدی به موضوع برنامه‌ریزی درسی دوران ابتدایی به‌ویژه دوره اول آن دارد. اول اینکه کتاب از طرح و الگوی واحدی پیروی می‌کند و انسجام و هماهنگی مطالب در فصول مختلف آن از نظام مشخصی برخوردار است؛ به یک معنا روح برنامة درسی در سراسر کتاب رعایت شده است و منظومه هدفمندی را تشکیل می‌دهد و تکلیف فراگیر، موضوع درسی، یادگیری، جامعه و آموزش کاملاً روشن شده است. دوم اینکه تناسب بین مبانی نظری و بخش عمل رعایت شده به طوری که برای فعالیت‌ها و اقدامات مختلف مبانی و نظریه‌های مختلفی پیش‌بینی شده است.

سوم، به جامعه و ارزش‌های حاکم در آن و بافت آن و ارتباط بین گذشته و آینده توجه خوبی شده تا جایی که به عنوان یکی از چارچوب‌های اساسی در همة فصول به آن پرداخته شده است. در سراسر کتاب به ارزشیابی برنامة درسی به طور هماهنگ با بخش برنامة درسی توجه، و بر نقش اساسی آن در برنامه درسی تأکید شده است. به علوم و ریاضیات، زبان، سوادآموزی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، سلامت، هنر و فعالیت‌های بدنی در دورة ابتدایی پرداخته شده است تا علاوه بر نگاه برنامه درسی فراگیرمحور اهمیت توجه رشته‌های علمی از نظر دور نماند، چراکه این دانش به لحاظ گستردگی و پیچیده بودن و در عین حال تغییرات وسیع آن تا زمانی که پایه‌های آن در دورة ابتدایی گذاشته نشود، توسعه و گستردگی آن در دوره‌های بعدی امکان‌پذیر نخواهد بود.

فهرست مطالب این اثر عبارت است از:
پیشگفتار مترجمان
دربارة نویسندگان
فصل اول: مقدمه
فصل دوم: نظریه، تحقیق و برنامۀ درسی اوایل کودکی
فصل سوم: رشد و یادگیری: دیدگاه‌های رشد چگونه شکل می‌گیرند؟ برنامۀ درسی چگونه...
فصل چهارم: برنامۀ درسی به عنوان یک واسط فرهنگی
فصل پنجم: تفسیر برنامۀ درسی دوران اولیۀ کودکی
فصل ششم: برنامۀ درسی تاریخی فرهنگی در عمل
فصل هفتم: برنامۀ درسی به عنوان یک ابزار مفهومی: مشاهده، محتوا و برنامه‌ریزی
فصل هشتم: ارزشیابی کودکان و برنامۀ درسی: دریچه‌های تغییر
فصل نهم: دانش محتوایی: علوم، ریاضی و شمارش (اعداد)
فصل دهم: دانش محتوایی: زبان، سوادآموزی و فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)
فصل یازدهم: دانش محتوایی: هنر، بهداشت، بهزیستی و فعالیت‌های بدنی
فصل دوازدهم: نتیجه‌گیری
واژه‌نامه
منابع و مآخذ

در مورد نویسندگان آمده است: کلئر مک‌لاخلان دانشیار آموزش ابتدایی در دانشگاه ماسی نیوزیلند است. موضوع رسالة دکتری وی درباره سوادآموزی در مهدکودک‌های نیوزیلند بوده است. او سابقه تدریس در دانشگاه ویسکانسین و دانشگاه‌های آکلند و ماسی را نیز دارد. کلئر همچنین سابقه معلمی و مدیریت مراکز پیش‌دبستانی و ابتدایی را در کارنامه خود دارد. از جمله علایق این استاد دانشگاه می‌توان به برنامۀ درسی، سوادآموزی و انتشار کتاب‌های گوناگون درباره فعالیت‌ها و اعتقادات معلمی اشاره کرد. از سال ۲۰۰۶ نیز سردبیر مجلة آموزش ابتدایی بوده است.

مریلین فلیراستاد آموزش ابتدایی در دانشگاه موناش است. وی سابقه معلمی در مهدکودک، پیش‌دبستانی و دبستان را دارد. مدتی نیز مشاوره برنامه‌ریزی درسی در وزارت آموزش و پرورش استرالیا را برعهده داشته است. در سال ۲۰۰۲ نیز به عنوان پژوهشگر به استخدام دولت درآمده است. وی بیش از ۳۰۰ اثر پژوهشی منتشر کرده است که ۳۰ اثر به صورت کتاب چاپ و منتشر شده است. فلیر هم‌اکنون ریاست انجمن بین‌المللی تحقیقات فرهنگی را برعهده دارد.

سوزان ادواردز دانشیار برنامۀ درسی و تعلیم و تربیت و عضو هیئت علمی در دانشگاه کاتولیک استرالیاست. تخصص وی آموزش ابتدایی (دوران اولیة کودکی) است. او مدتی معلم پیش‌دبستان و دبستان بوده است. سوزان ادواردز دکتری خود را با موضوع «تمرکز بر چگونگی شکل‌گیری برنامۀ درسی ابتدایی از طریق نظریه» اخذ کرده است. از جمله علاقه‌مندی‌های وی می‌توان به برنامۀ درسی دوران ابتدایی، فناوری‌های دیجیتال، نظریه‌های رشد و نقش بازی در یادگیری اشاره کرد. وی کارهای اساسی بسیاری در این حیطه‌های موضوعی منتشر کرده است.

کتاب برنامه ریزی درسی دوره ابتدایی (برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی) تألیف کلئر مک‌لاخلان، مریلین فلیر و سوزان ادواردز به کوشش محمد جوادی پور، سیدصادق موسوی، مرتضی بازدار قمچی قیه و مریم بنی عامریان به همت پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت) و دانشگاه فرهنگیان به بهای ۳۰۰,۰۰۰ ریال منتشر شد.

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها