«کودتای ۵۳» در رقابت اسکار بهترین فیلم

مستند «کودتای ۵۳» به عنوان یکی از ۳۶۶ فیلم واجد شرایط رقابت در شاخه بهترین فیلم نود و سومین دوره جوایز سینمایی اسکار معرفی شد.

«کودتای ۵۳» در رقابت اسکار بهترین فیلم

به گزارش خبر فوری، آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار فهرستی از ۳۶۶ فیلم سینمایی را منتشر کرد که امسال واجد شرایط رقابت در شاخه بهترین فیلم جوایز اسکار ۲۰۲۱ خواهند بود و مستند «کودتای ۵۳» به کارگردانی تقی امیرانی و محصول مشترک ایران، انگلستان و آمریکا نیز در این فهرست حضور دارد.

در این مستند بلند و ۱۲۰ دقیقه‌ای که درباره وقایع سیاسی منتهی به کودتای ۲۸ مرداد در ایران است، «ریف فاینز» بازیگر نامزد جایزه اسکار و برنده بفتا در نقش «نورمن داربی‌شر» مامور سرویس جاسوسی MI6 حضور دارد و «والتر مرچ» تدوین‌گر برنده سه جایزه‌ٔ اسکار نیز تدوین و طراحی صدا ساخته تقی امیرانی را بر عهده داشته است.

«کودتای ۵۳» پیش از این واجد شرایط رقابت در شاخه بهترین مستند بلند نیز شده بود اما به جمع نامزدهای اولیه این شاخه راه نیافت.

«ببر سفید» ساخته رامین بحرانی سینماگر ایرانی - آمریکایی و فیلم ایتالیایی «زندگی در پیش‌ رو» با بازی «سوفیا لورن» و بابک کریمی در کنار «آمونیت»، «راند دیگر»، «ما رینی بلک باتم»، «سرزمین آواره‌ها»، «یک شب در میامی»، «منک»، «تِنت»، «میناری»، «پالم اسپرینگز»، «دادگاه شیکاگو ۷»، «چیزهای کوچک»، «مولان»، «مارتین اِدن»«باکورا»، «آتلانتیس»، «پسران بد تا ابد»، «۵ همخون»، «تاریخچه شخصی دیوید کاپرفیلد»، «اِما»، «استخراج»، «پدر»، «اولین گاو»، «من گرتا هستم»، «دیک جانسون مرده است»، «لا لورونا»، «تکه های یک زن»، «پینوکیو»، «زن جوان خوش آتیه»، «هرگز به ندرت گاهی همیشه»، «روح»، «غارنشین‌ها: عصر جدید» و «تام و جری» از جمله آثار مهم شامل فیلم داستانی، مستند و انیمیشن های بلند هستند که امسال واجد شرایط رقابت برای کسب جایزه بهترین فیلم جوایز اسکار شده‌اند.

آثار شاخه بهترین مستند بلند و بهترین فیلم بین المللی نیز تحت شرایطی خاص می توانند برای کسب جایزه اسکار بهترین فیلم نیز رقابت کنند. همان طور که در اسکار ۲۰۲۰، فیلم «انگل» تواست برای نخستین بار اسکار بهترین فیلم و بهترین فیلم بین المللی را به صورت همزمان به خانه ببرد.

امسال بنا بر شرایط ویژه ایجاد شده به سبب شیوع بحران جهانی کرونا، آکادمی اسکار شرایط راحت‌تری را برای واجد شرایط رقابت آثار در شاخه‌های گوناگون از جمله بهترین فیلم در نظر گرفته است و ضمن افزایش بازه زمانی برای اکران سینمایی فیلم‌ها، آثاری را که در ابتدا قصد اکران سینمایی داشتند اما سپس به دنبال بحران کرونا در سامانه‌های نمایش آنلاین فیلم عرضه شده‌اند، نیز واجد شرایط رقابت در این شاخه معرفی کرده است.

آکادمی از تاریخ ۵ تا ۱۰ مارس رای‌گیری از اعضاء را انجام می‌دهد و فهرست نامزدهای نهایی اسکار ۲۰۲۱ نیز روز ۱۵ مارس (۲۵ اسفند) اعلام می‌شود و مراسم پایانی نود و سومین دوره جوایز سینمایی اسکار نیز با حدود دو ماه تاخیر در ۲۵ آوریل ۲۰۲۱ (۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ ) برگزار خواهد شد.

منبع: ایسنا

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها