سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا:

۱۱ شهر همچنان در وضعیت قرمز کرونا/ رعایت کنید تا نوروز آرامی داشته باشیم

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به روند افزایشی مبتلایان کرونا در دو استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری، اقدامات انجام شده در جهت کنترل بیماری بویژه در خوزستان را تشریح کرد.

۱۱ شهر همچنان در وضعیت قرمز کرونا/ رعایت کنید تا نوروز آرامی داشته باشیم

دکتر علیرضا رییسی با اشاره به برگزاری جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست رییس جمهور و حضور دیگر اعضا، درباره وضعیت بیماری در دنیا گفت: وضعیت بیماری در دنیا وضعیت مطلوبی نیست و تا کنون بیش از ۱۱۴ میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا شدند و بیش از ۲میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز متاسفانه فوت کردند. در این میان کشور آمریکا سهم بسیار بالایی دارد و بیش از ۵۲۰هزار فوتی ناشی از این بیماری فقط در کشور آمریکا است. در انگلیس هم میزان مرگ و میر بالایی دارد و انگلیس در اروپا تقریبا رتبه اول را دارد.

وضعیت کرونا در اروپا

وی افزود: بر همین اساس محدودیت های شدیدی در کشورهایی نظیر ایتالیا، فرانسه، آلمان و انگلیس در حال اجراست و این ویروس جهش یافته که از انگلیس شروع شده همه اروپا را درگیر کرده و در انگلیس هم می توان گفت که جایگزین ویروس ووهان شده است. این درحالی است که سیستم بهداشت و درمان انگلیس و سیستم سلامت آلمان بسیار قوی هستند اما در مقابل این ویروس به زانو درآمدند.

روند افزایشی بیماری در خوزستان و چهارمحال و بختیاری

گردش ویروس انگلیسی در خوزستان

رییسی درباره وضعیت ویروس کرونا در کشور نیز گفت: در سطح کشور خودمان هم گرچه وضعیت روند بیماری یک وضعیت تقریبا با ثباتی است اما استان خوزستان و استان چهارمحال و بختیاری از استان هایی هستند که بیمار ی در آنها افزیش یافته؛ به خصوص خوزستان که در اهواز و آبادان و برخی شهرهای دیگر که گردش ویروس جهش یافته بالاست و منجر به آن شده که تعداد زیادی از افراد مبتلا شوند و میزان بستری هم بالاست.

بیش از ۱۰۰هزار تست روزانه در کشور

وی در این باره افزود: اقدامات خوبی در خوزستان شروع شده و میزان رعایت پروتکلها در دزفول و شادگان بهتر از قبل شده است و به نظر می رسد روند افزایشی بیمار تا حدودی دارد کنترل می شود. در این راستا اقدامات خوبی در بیماریابی انجام شده و در همین زمینه نیز روزانه ۱۲ هزار تست فقط در خوزستان انجام می شود. در کشور نیز بالای ۱۰۰ هزار تست در روز انجام می شود که این روند می تواند در تشخیص زودرس بیماران و اطرافیان آنها کمک کننده باشد.

۱۱ شهر همچنان در وضعیت قرمز کرونا

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر در خوزستان ۱۱ شهر قرمز داریم که شامل اهواز، آبادان، بندرماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون وهویزه است. امیدوارم با افزایش رعایت پروتکلها بتوانیم از وضعیت قرمز در این شهرها خارج شویم.

وی گفت: در سطح کشور اکنون ۳۲ شهر نارنجی، ۲۵۱ شهر زرد و ۱۵۴ در وضعیت آبی کرونا هستند.

آغاز واکسیناسیون گروه جدید علیه کووید۱۹

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره برنامه واکسیناسیون علیه کووید۱۹ نیز گفت: روز پنجشنبه گذشته با حضور وزیر بهداشت در سرای سالمندان کهریزک، واکسیناسیون گروه جدید را شروع کردیم. در این دوره جدید افراد مقیم خانه سالمندان و افراد دارای معلولیت جسمی و ذهنی در مراکز نگهداری در سراسر کشور، جانبازان شیمیایی بالای ۵۰ درصد و بویژه جانبازان تنفسی و غسالها در آرامستانها واکسینه می شوند. علاوه بر آن باقی مانده پرسنل آی سی یو کرونا و بخشهای ویژه کرونا، بخشهای بستری کووید آزمایشگاه هایی که آزمایش کووید انجام می دهند و همچنین مراکز منتخب کووید در بخش سرپایی و بهداشت و همچنین اورژانس های بیمارستان جزو گروه جدید واکسیناسیون هستند.

ورود ۲۵۰هزار دوز واکسن سینوفارم؛ امروز

رییسی گفت: امروز ۲۵۰هزار دوز واکسن سینوفارم (واکسن چینی) وارد کشور می شود و در آینده نزدیک واکسنهای دیگر از جمله واکسن هندوستان وارد می شود. همچنین از سبد واکسیناسیون کووکس امروز یا فردا تاریخ وورد ۴.۲ میلیون دوز واکسن را اعلام خواهند کرد.

روند واکسیناسیون یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر تا پایان سال

رییسی افزود: به این ترتیب امیدواریم واکسیناسیون گروه پرخطر را که شامل یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر هستند، قبل از پایان سال شروع کنیم و تا فروردین ماه واکسیناسیون گروه پرخطر مرحله اول را انجام دهیم. بقیه واکسیناسیون هم به تدریج بر اساس سند ملی واکسیناسیون مصوب ستاد ملی انجام می شود.

چند هفته باقی مانده را رعایت کنید تا نوروز آرامی داشته باشیم

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی در کشور گفت: میزان رعایت پروتکلها را باید به شدت رصد و دقت کنیم و بالاتر ببریم. این چند هفته باقی مانده تا عید به شدت و با دقت رصد شود تا بتوانیم ایام نوروز آرامی را سپری کنیم.

وی ادامه داد: ماهیت ویروس کرونا طوری است که خیلی قابل پیش بینی نیست و به محض عدم رعایت، موجی از بیماری می تواند شهر، استان و کشور را در برگیرد. ویروس جهش یافته انگلیسی هم که به شدت قدرت سرایت بالایی دارد.

تشدید کنترل مرزهای غربی کشور

رییسی درباره کنترل مرزهای کشور نیز گفت: در ارتباط با کنترل مرزها در ستاد بحث شد و قرار شد نیروهای جمعیت هلال احمر برای مراقبت مرزی به کمک نیروهای بهداشت آیند. در حال حاضر مرزهای غربی کشور بسته شده و به شدت هم کنترل می شوند. امیدواریم بتوانیم مرز هوایی و زمینی و آبی را به دقت کنترل کنیم. گرچه ویروس جهش یافته در کشور به گردش درآمده اما در هر صورت باید از انتشار بیشتر آن جلوگیری کنیم و راهکار هم آن است که سریع بیمار و اطرافیان آن راشناسایی کنیم.

وی در پایان صحبت هایش گفت: ضمن تشکر و تقدیر از همه هموطنانم که به خوبی رعایت می کنند، امیدوارم دست به دست هم دهیم و بتوانیم این چند هفته با رعایت پروتکلها مانع از انتشار وسیع بیماری در سطح کشور شویم و ایام عید نوروز آرامی را سپری کنیم.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • کاربر ناشناس
    0

    ایام عید نوروز آرامی راسپری کنید البته در منزل وشهر خودتان این متن جا مانده بود که اصلاح شد.

  • علی
    0

    باک ماشین را پر کنید.بقیه ا ش حله

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها