وزیر امور خارجه افغانستان مطرح کرد:

اولویت‌های مدنظر افغانستان در مذاکرات با طالبان

وزیر امور خارجه افغانستان گفت: دولت این کشور خوستار مطرح کردن مسائل مربوط به امنیت و آتش‌بس در جریان مذاکرات صلح با طالبان است که تاکنون صرفا به عناوین سیاسی اولویت داده است.

اولویت‌های مدنظر افغانستان در مذاکرات با طالبان

مذاکره کنندگان کابل و طالبان هم اکنون درگیر یک دور جدید از مذاکرات صلح در شهر دوحه پایتخت قطر هستند. دور قبلی این مذاکرات در دسامبر گذشته منجر شد به اینکه آنها به اتفاق نظر در خصوص شراط مذاکرات همچون محل و روندها دست یابند.

به گفته محمد حنیف اتمر، هدف از این دور مذاکرات توافق بر سر موارد کلیدی دستور کار است.

او تاکید کرد: طالبان تاکنون تنها درباره جوانب سیاسی حرف زده است. بنا براین ما درباره جنبه سیاسی و امنیتی و آتش‌بس بحث خواهیم کرد. ما امیدواریم که طالبان در صورتی که یک اتحاد منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشیم واکنش مثبتی نشان دهد.

این وزیر دولت افغانستان در خصوص ابعاد عناوین مدنظر کابل در درجه اول آتش‌بس دائمی و توقف خشونت‌ها را نام برد.

وی افزود: دوم مشارکت سیاسی همه افغان‌ها در یک دولت فراگیر و تعهدات دموکراتیک به حقوق بشر و حقوق زنان است. سوم مسائل اقتصادی و انسانی است و نهایتا نیز تضمین‌های قانونی و بین‌المللی برای توافق صلح است.

مذاکرات صلح کابل و طالبان سپتامبر گذشته در شهر دوحه آغاز شد اما تاکنون در پایان دادن به تقابل در عرصه میدانی شکست خورده است.

محمد حنیف اتمر در ادامه این مصاحبه اظهار کرد، افغانستان از فرمت چندجانبه رایزنی‌ها با کشورهای دیگر حمایت کرده و به دنبال نمایندگان در سطح دولتی است.

اتمر در سفری به مسکو رفته و اوایل جمعه با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار کرد. لاوروف بعد از این دیدار در کنفرانسی خبری بر آمادگی مسکو برای ادامه ارتباط با آمریکا، چین، هند و دیگر کشورها در راستای حمایت از فرآیند صلح بین افغانی تاکید کرد.

اتمر بیان داشت: ما از آنها حمایت می‌کنیم و می‌خواهیم موضعمان فهمیده شود که اینها نشست‌هایی در سطح دولتی هستند و افغانستان باید در آنجا به عنوان یک دولت حضور داشته باشد.

این وزیر با تاکید بر این که مذاکرات بین افغانی برای کابل بیشترین اهمیت را دارد، گفت ارتباطات با روسیه، آمریکا و شرکای دیگر "اولویت شماره دو" است.

او اظهار کرد: یک نشست سه جانبه میان آمریکا، روسیه و افغانستان وجود داشت و ما امیدواریم نشست‌های دوم و سوم از این دست را داشته باشیم. وی افزود که با همتایان آمریکایی خود برای دریافتن این‌که نشست بعدی کی می‌تواند برگزار شود، کار خواهد کرد.

اولین نشست افغانستان-روسیه-آمریکا ماه ژوئن گذشته از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شد. اتمر به عنوان نماینده افغانستان حضور داشت در حالی که هیئت‌های روسیه و آمریکا در سطح فرستاده‌های ویژه در این نشست نمایندگی شدند.

این وزیر خارجه افغانستان در ادامه اظهاراتش به اسپوتنیک تصریح کرد، انتظار می‌رود نشست کمیسیون بین دولتی تجارت و همکاری اقتصادی روسیه-افغانستان ماه آینده میلادی نشست برگزار کند.

اتمر تاکید کرد: در ماه مارس نشستی بین دو کمیسیون مشترک وجود خواهد داشت. این کمیسیون‌های مشترک نوعی نقشه راه برای همکاری را بررسی خواهند کرد.

این وزیر در خصوص فرمت آن پاسخ داد که "ترجیحا حضوری است اما اگر که ممکن نشود از طریق ویدیو کنفرانس خواهد بود."

به گفته وی، ابعاد نقشه راه شامل حوزه‌های مربوط به همکاری دو جانبه نظیر تجارت، ترانزیت، سرمایه گذاری‌ها و قرارداد بستن است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها