اصولگرایان با کاندیدای پوششی‌ خواهند آمد

اصولگرایان در سال‌های اخیر با تاکتیکی مشخص هم روند اجماع را جلو برده و هم کاندیدای اصلی را از گزند تخریب‌ها در امان نگه داشته‌اند.

اصولگرایان با کاندیدای پوششی‌ خواهند آمد

منظومه انتخاباتی اصولگرایان به‌تدریج با متمرکز شدن حول یک محور مرکزی، راهبرد انتخاباتی دوم خود را هم دنبال می‌کند. پس از دستیابی به یک وحدت و همگرایی نسبی نیاز به خنثی‌سازی تبلیغات رقیب و فرستادن مهاجم‌های انتخاباتی به صحنه رقابت است. برنامه‌های نامزدها هرچقدر نیز از قدرت ارائه بالایی برخوردار باشند، حمله به رقیب بهتر از صرف دفاع از آن برنامه‌ها خواهد بود. محمود احمدی‌نژاد سنگ بنای این رفتار انتخاباتی را در سال۸۸ گذاشت و بعدها به نامزدهای در اولویت بعدی نیز تسری یافت.

موج سرزنش‌ها و نکوهش‌های چندساله نسبت به ترویج این شیوه انتخاباتی از سوی نامزدها، باعث شد تا نسخه ضعیف‌تر آن در قالب ثبت‌نام و اعزام نیروهای مکمل و همسوی سیاسی به صحنه انتخابات صورت گیرد. در این راهبرد انتخاباتی نامزد اصلی برنامه خود را ارائه می‌کند، حفظ اخلاق می‌کند و از درگیری کلامی با جریان رقیب پرهیز می‌کند، اما مسئولیت دفع تخریب‌ها و حمله بهنگام نیاز را سایر نامزدهای همسو در میدان رقابت‌ها برعهده می‌گیرند.

بسیاری از چهره‌های در معرض نامزدی اصولگرا همزمان با نمایان شدن ائتلاف حداکثری پشت سر حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی به فکر تدارک و پشتیبانی تبلیغاتی و لجستیکی او در این رقابت افتاده‌اند. تنها شرط بسیاری از نامزدهای اصولگرا برای کناره‌گیری از انتخابات، حضور رئیسی در این دوره از رقابت‌هاست. اعلام حمایت بی‌قید و شرط جبهه پایداری، جامعه روحانیت مبارز و شورای وحدت اصولگرایان از نامزدی حجت‌الاسلام رئیسی کمتر شک و شبهه‌ای در ضرورت استراتژی‌های جایگزین این نامزدهای در اولویت بعدی باقی گذاشته است. آنها باید به برنامه دوم خود در قالب حامی و حضور در دولت ائتلافی آینده فکر کنند.

موج چندده نفره نامزدهای اصولگرا برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری سال بعد به‌تدریج با نزدیک شدن به موعد انتخابات اعداد واقعی‌تری به‌خود گرفته و نام‌های مطرح به اندازه انگشتان یک دست فعل و انفعالات انتخاباتی را پیش می‌برند، چه در قالب نامزد اصلی، نامزد پشتیبان یا رهبری تیم انتخاباتی. محسن رضایی، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف و رستم قاسمی با عقبه‌ای از تدوین تاکتیک‌های انتخاباتی از سوی صاحب‌نظران این جریان صحنه‌گردانان این میدان هستند و منتظر نهایی شدن برنامه اول اصولگرایان و نامزد نفر اول این جریان. برنامه حضور آنان در رقابت‌های انتخاباتی تحت‌الشعاع حضور احتمالی حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی قرار گرفته است؛ احتمالی که مکرر از سوی نزدیکان او تکذیب می‌شود.

برخی از چهره‌های آزمون پس داده این جریان در رقابت‌های ادوار قبلی با درک اهمیت خطابه گیرا، به‌موقع، نافذ و البته هجومی می‌خواهند از تکرار آسیب‌های انتخاباتی۹۲ و ۹۶ در جریان اصولگرایی جلوگیری کنند. «حرف‌بزن»ها نقش مؤثری در پیشبرد مناظرات انتخاباتی داشته‌اند و جذاب‌تر از صرف ارائه برنامه‌های انتخاباتی جلوه کرده‌اند.

در راهبرد انتخاباتی جدید اصولگرایان برخی از این داوطلبان در معرض نامزدی به ایفای نقش در نوک پیکان هجومی و خط‌شکن معبر برای اصولگرایان تنزل اولویت داده‌اند. دوره قبل طرح برخی اسامی همچون علیرضا زاکانی، الیاس نادران و مهرداد بذرپاش به‌عنوان نامزدهای محتمل انتخاباتی با هدف همین اثربخشی کلامی روی افکار عمومی مطرح می‌شد ولی فضای رقابت‌ها متاثر از انتخابات سال۸۸ تحمل یک دوره سخت و طاقت‌فرسای دیگر مناظرات را نداشت و برنامه‌ریزان انتخاباتی هرکدام را به‌نحوی از این انتخابات برحذر داشتند. علیرضا زاکانی به‌عنوان حلقه اصلی منتقدان تیزوتند روحانی در انتخابات۹۶ ردصلاحیت شد و دیگران نیز ترجیح دادند با پیام‌های دریافتی انتخاباتی متحمل ریسک ردصلاحیت‌ها نشوند. اما باید دید آیا اصولگرایان تا لحظه آخر مجاب به استفاده از نیروی تدارک و پشتیبانی «حرف‌بزن»ها در قالب نامزد پوششی و سپربلاگردان نامزد اصلی خواهند شد.

در برخورد با تخلفات انتخابات تعارف نداریم

رئیس ستاد انتخابات استان تهران در جلسه ستاد انتخاباتی این استان گفت: در برخورد با تخلفات انتخابات تعارف نداریم، زیرا انتخابات همچون اتاق شیشه‌ای است که امور برگزاری آن باید بدون جهت‌گیری خاص از سوی برگزار‌کنندگان باشد. براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری تهران، شکرالله حسن‌بیگی عمل به مر قانون را سنگ بنای برگزاری انتخاباتی اثربخش دانست و تأکید کرد: اعضای ستاد و همه کارشناسان فعال در اجرای انتخابات خردادماه ۱۴۰۰ باید به همه ابعاد قانون انتخابات و تدابیر قانونی مسلط باشند. او با پیش‌بینی آماری از تعداد شعب اخذ رأی و کارشناسان اجرایی انتخابات ۱۴۰۰ گفت: همکاری ۲۰۰ هزار نفر از عوامل اجرایی، نماینده فرمانداران، ناظران هیأت نظارت شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی و عوامل نیروهای نظامی و امنیتی با ستاد انتخابات استان تهران پیش‌بینی شده است و تا این لحظه ۷۶۰۹ شعبه اخذ رأی برای انتخابات خردادماه ۱۴۰۰ در استان تهران برآورد شده است.

منبع: همشهری

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها