آشنایی با عزیزی خادم، سکاندار جدید فوتبال ایران

با پایان رای گیری ریاست انتخابات فدراسیون فوتبال، شهاب الدین عزیزی خادم به عنوان جدیدترین رئیس فدراسیون فوتبال ایران انتخاب شد.

آشنایی با عزیزی خادم، سکاندار جدید فوتبال ایران


فدراسیون فوتبال ایران در سال ۱۳۲۵ خورشیدی تأسیس شده‌است. این فدراسیون، از سال ۱۹۴۸ عضو فیفا و از سال ۱۹۵۴ عضو ای‌اف‌سی شد. علی کنی در اسفند 1325 به مدت 4 سال نخستین رئیس فدراسیون فوتبال ایران بود. هدایت الله گیلانشاه دومین فردی است که در آبان 1329 به ریاست فدراسیون فوتبال ایران رسید. او یک نظامی و سپهبد خلبان نیروی هوایی بود.


محسن حداد و حسین سیاسی به مدت 4 سال و هر کدام در دو مقطع ریاست فدراسیون را طی سال های 1331 تا 1334 به دست گرفتند. مصطفی سلیمانی، حسینعلی مبشر، مصطفی مکری، ذبیح الله خبیری، حسین سرودی، کامبیز آتابای دیگر روسای فدراسیون فوتبال قبل از سال 57 هستند.


پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ناصر نوآموز نخستین فردی بود که به ریاست فدراسیون فوتبال رسید. پس از او، هادی طاووسی، حسین آبشناسان، حسین راغفر، بهروز صحابه تبریزی، نصرالله سجادی، علی محمد مرتضوی، محمدرضا پهلوان، محمد صفی زاده، امیر عابدینی، داریوش مصطفوی، محمد دادکان، محسن صفایی فراهانی، علی کفاشیان، مهدی تاج و حیدر بهاروند بر صندلی ریاست فدراسیون فوتبال نشستند.


پس از رای گیری انتخابات ریاست فدراسیون، شهاب الدین عزیزی خادم به ریاست فدراسیون فوتبال رسید. او تقریبا 8 سال است که سودای ریاست فدراسیون فوتبال را در سر دارد تا بالاخره به این عنوان رسید. شهاب‌الدین عزیزی خادم متولد بهمن 1356 است و تحصیلات خود را در مقطع دکترا و رشته روابط بین الملل - مطالعات منطقه ای ادامه داد. او عضو سابق هیات رییسه فدراسیون است.


از فعالیت های ورزشی وی می توان به عضویت در تیم ملی فوتبال دانشجویان و تیم نیروی زمینی اشاره کرد. عزیزی خادم در انتخابات هیات رییسه سال ۱۳۹۰ در مبارزه انتخاباتی علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال را شکست داد و به هیات رییسه فدراسیون فوتبال رسید.


عضویت در کارخانه ایران خودرو، مدیریت در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت رفاه، حضور در هیات مدیره باشگاه سایپا، شرکت پتروشیمی امیرکبیر و شرکت پتروشیمی شازند، گوشه‌ای از سوابق مدیریتی عزیزی خادم است. او در سال ۱۳۹۵ برای انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال نام‌نویسی کرد، اما از سوی کمیته تعیین صلاحیت فدراسیون فوتبال، رد صلاحیت شد.

امیر عابدینی یکی از اعضای وقت این کمیته، در مصاحبه با روزنامه قانون، دلیل رد صلاحیت عزیزی خادم را "نداشتن ۱۰ سال سابقه مدیریت دولتی" عنوان کرد. این بند مورد نظر، در اصلاحیه جدید از اساسنامه فدراسیون ایران حذف شد تا او بار دیگر برای انتخابات فدراسیون فوتبال نام‌نویسی کند.


زمانی که باشگاه استقلال زیر نظر وزارت رفاه زمان وزارت آقای کاظمی بود، عزیزی خادم معاون پارلمانی، حقوقی وزارتخانه بود و برنامه ریزی برای باشگاه بزرگی مانند استقلال زیر نظر او قرار داشت که در همان سال استقلال قهرمان لیگ برتر شد.


عزیزی خادم پیش از این ادعاهایی مبنی بر راه‌اندازی "شورای عالی راهبردی فدراسیون"، تصویب بازگشت دروازه‌بان‌های خارجی به لیگ برتر، تدوین و قانونمند کردن فعالیت مدیران برنامه (ایجنت‌ها) در فوتبال ایران و قراردادی ۱۰ ساله برای اجاره هواپیمای چارتر و اختصاصی برای تیم ملی فوتبال ایران، در زمان حضورش در هیات رییسه فدراسیون فوتبال را داشت. شهاب‌الدین عزیزی خادم بار دیگر برای عضویت در هیات رییسه فدراسیون فوتبال آذرماه سال ۱۳۹۶ شانس خود را امتحان کرد، اما مجمع فدراسیون فوتبال به محمود اسلامیان رای داد.


شهاب الدین عزیزی خادم در زمان شرکت در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال، اعلام کرده بود که اولویت اول او، حضور تیم ملی فوتبال ایران در رقابت های جام جهانی است. او مدعی شده بود برنامه پیشنهادی اش در افق 4 ساله با رویکرد دانش بنیان است و پس از عبور از بحران، با هدف مدرن ‌سازی فوتبال ملی و ساختارهای مدیریتی فوتبال تنظیم شده است.


حالا و به مدت 4 سال ریاست فدراسیون فوتبال به شهاب الدین عزیزی خادم واگذار شد و باید دید در دوران ریاست او چه اتفاقاتی برای فوتبال ایران رخ خواهد داد.

منبع: ورزش سه

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • رضا.
    0

    خدا رو شکر که دیگه احتمالا استقلالی ها نق نمیزنند

  • اسکندری
    0

    کسی باید تایید صلاحیت می شد که حداقل تو عمرش تو کوچه گل کوچک بازی کرده باشه نه انتخابات که مهندسی شده باشه

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      انتخابات سوپر مهندسی بود

  • دبهل
    0

    ببین پشتش کی است .مثل بذر پاش رشد داشته .کار از ما بالاترها است .تواین مملکت اکثرمدیران یا درآن رشته سواد یاتجربه را ندارند .شاید میخوان اوضاع بلبشو باشد .

  • نود وشش در صد الکی
    0

    تمام مشخصات وسوابقش نشون میده از گروه 4 در صدی هاست...

  • ن.ک
    0

    مبارکه انشااله موفق باشند معلوم است جوان توانمند وبا انرژ ی هستندومی توانندفوتبال کشور راکه مدعیان زیادی داردبا درایت وتدابیر بدون حاشیه مدیریت نمایند

  • rahico
    0

    خب بسلامتی یه استقلالی رو گذاشتند راس کار ازین ببعد میبینیم بهونه تون چیه ؟؟؟؟ رئیس فدراسیون هم که استقلالی شد !

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها