بررسی صف آرایی انتخاباتی نیروهای سیاسی

انتخابات هفت ضلعی 1400 / اصولگرایان و اصلاح طلبان گرفتار کابوس رای منفی ژنرالهای انتخاباتی / بازیگران اصلی انتخابات خرداد را بشناسید

انتخابات ریاست جمهوری 1400 دستکم هفت ضلع دارد که هر یک از این اضلاع امیدوارند بتوانند فاتح انتخابات باشند. رفتار انتخاباتی این هفت ضلع انتخاباتی، می تواند آرایش سیاسی سالهای پیش رو را مشخص کند.

انتخابات هفت ضلعی 1400 / اصولگرایان و اصلاح طلبان گرفتار کابوس رای منفی ژنرالهای انتخاباتی / بازیگران اصلی انتخابات خرداد را بشناسید

هر دوره از انتخابات ، جناحی را بر جناح های سیاسی در ایران می افزاید و جناحی دیگر را به حاشیه می برد. مثلا از انتخابات مجلس چهارم به بعد، چپ های خط امامی به حاشیه رفتند و به جای آنها در انتخابات مجلس پنجم جریان اعتدالی موسوم به کارگزاران سربرآورد.

در انتخابات دوم خرداد 76 نوبت به پوست اندازی چپ گرایان شد تا این بار به نام اصلاح طلبان فعالیت کنند. همین پوست اندازی در سال 1384 رخ داد و این بار جناح راست با عنوان اصولگرا وارد فعالیت انتخاباتی شدند.

این بار در انتخابات 1400 دست کم هفت جریان اصلی در عرصه انتخابات حضور دارند و انتخاب کاندیدای هر یک از این جریانات می تواند بر فعالیت های آینده سیاسی در ایران اثر بگذارد.

چهره های شاخص سیاسی با شناخت دقیق هر یک از این اضلاع انتخاباتی، می کوشند تا خود را به عنوان کسی مطرح سازد که می تواند پایگاه رای هر یک از این هفت جریان را نمایندگی کند.

1) اصولگرایان سنتی

جریان اول فعال در این انتخابات، اصولگرایان سنتی هستند. همان جریانی که پایگاه اجتماعی آرای تکلیفی در انتخابات را در اختیار داشته و حوزه نفوذش در حوزه های علمیه و نسل اول انقلاب است. این جریان از سال 76 به این سو معمولا بازنده انتخابات بوده ولی اگر مشارکت در انتخابات پایین باشد و یا آرا پراکنده شود، هنوز شانسی برای بازگشت به دوران اوج در نیمه نخست دهه هفتاد دارد.

نامزدهای این جریان می تواند چهره هایی چون علی لاریجانی و یا ابراهیم رئیسی باشد. البته موتلفه ای ها هم گفته اند ممکن است مانند انتخابات 96 یک نامزد حزبی داشته باشند که اگر چنین شود، سبد رای او، همین آرای جریان راست سنتی خواهد بود.

علی لاریجانی امیدوار است که با جذب بخشی از آرای اعتدالی، در کنار رای سنتی راست گرایان و جناح موسوم به بازار، در انتخابات پیش رو به موفقیت برسد اما ابراهیم رئیسی به پشتوانه آرای بالا در انتخابات دوره قبل و نیز محبوبیت در بین بسیاری از آرای خاکستری، احتمالا شانس بیشتری برای جذب آرای 1400 خواهد داشت. هرچند او هنوز به این نتیجه نرسیده است که وارد گردونه انتخابات شود.

2) اصولگرایان تحولخواه

جریان دوم حاضر در این انتخابات، جریان موسوم به اصولگرایان تحولخواه است که در سال 1372 و با ایفای نقش برجسته احمد توکلی در سپهر سیاست ایران خودی نشان داد. این جریان حالا کاندیداهای احتمالی شناخته شده ای مانند محمدباقر قالیباف و یا پرویز فتاح دارد.

این جریان در انتخابات 84 به دلیل تلاش بی فایده برای جذب آرای بخشی از اصلاح طلبان، موقتا حذف شد ولی در انتخابات مجلس یازدهم دوباره خودی نشان داد و حالا امیدوار به فتح مجلس، می خواهد جریان اصولگرایی را از جناح راست خود دور کرده و جناح چپ تازه ای را ذیل اردوگاه اصولگرایی تعریف کند.

محسن رضایی نیز از همین جریان سیاسی برای حضور احتمالی در انتخابات استفاده خواهد کرد و دیگرانی چون سعید محمد هم بدشان نمی آید به جریان تحولخواه اصولگرایی بپیوندند.

3) جریان انقلابی

در برابر این دو جریان اصولگرا، جریان سومی نیز وجود دارد که نامزدهای سنتی و تحولخواه اصولگرا را متهم به فساد و ناکارآمدی کرده و به دنبال نامزدهایی است که به شعارهای ابتدای انقلاب پایبند باشند. چهره سرشناس این جریان، محمود احمدی نژاد است. ولی برخی دیگر از نامزدها مانند سعید جلیلی و یا رستم قاسمی هم می توانند نامزدهای احتمالی در دل این جریان باشند.

اصولگرایان انقلابی که فراکسیونی قدرتمند در مجلس دارند، حتی بدشان نمی آید تا با طرح نام قالیباف در انتخابات و شکست او، کرسی ریاست مجلس را نیز از زیرپایش بکشند و نه فقط کنترل دولت، که مدیریت مجلس را نیز در اختیار بگیرند.

4) جریان اعتدالی نزدیک به دولت

در برابر سه ضلعی اصولگرایان، اصلاح طلبان هم همان سه ضلع را با گرایش های متفاوتی تری در دل جای داده اند. جریان اعتدالی نزدیک به دولت حسن روحانی یکی از این جریانات است.

با ارتحال آیت الله هاشمی، این جریان اهمیت خود را از دست داده است. عملکرد دولت روحانی نیز سرمایه سیاسی این جریان را مصرف کرده و حالا گزینه های احتمالی این جریان مانند اسحاق جهانگیری و یا علی لاریجانی، شانس بالایی برای جذب آرای مردم ندارند.

این جریان شاید مجبور شود سراغ چهره های دیگری مانند محممدباقر نوبخت و یا محمدجواد آذری جهرمی رود اما آنها نیز بعید است شانس زیادی برای ایجاد بسیج عمومی به نفع خود داشته باشند.

5) اصلاح طلبان رادیکال

اصلاح طلبان یک شاخه رادیکال یا به تعبیر خود، پیشرو دارند که در دولت اصلاحات کابینه و افزون بر این، مجلس ششم و شورای اول شهر تهران را در اختیار داشتند. این جریان پیشتر با عنوان سازمان مجاهدین انقلاب و جبهه مشارکت فعال بود اما حالا در قالب احزابی چون اعتمادملی، اتحاد ملت و همچنان سازمان مجاهدین انقلاب فعالیت می کند.

کاندیدای این جریان از سال 84 به این سو یا ردصلاحیت شده و یا نتوانسته رای بیاورد. این جریان در انتخابات پیش رو تلاش دارد تا با طرح نام هایی چون سید حسن خمینی و یا محمدجواد ظریف، دوگانه «برجامیان و نابرجامیان» که پیش از این سعید حجاریان مطرح کرده بود را احیا کند.

با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از بدنه رای این جریان به صف تحریم کنندگان انتخابات پیوسته اند، این جریان می خواهد با طرح نام یک نامزد محبوب، فضایی را ایجاد کند که تحریم کنندگان انتخابات مانند سال های 88 و 92 در عرصه حضور موثری داشته باشند.

6) چپ گرایان سنتی

همزمان در این انتخابات جریان سنتی چپ گرایان حضور خواهد داشت که با نامه اخیر 37صفحه ای سید محمد خاتمی به رهبرانقلاب، جانی تازه گرفته است.

این جریان که به نوعی نقش پدری در اردوگاه اصلاح طلبان دارند، امیدوارند بتوانند با طرح نام هایی مانند محمدرضا عارف و یا مسعود پزشکیان که هم اصلاح طلب هستند و هم فاصله زیادی با جریان اصلاح طلب ندارند، زمینه را برای بازگشت اصلاح طلبان به قدرت فراهم کرده و از جریان تندرو که پیش از این ایده عبور از خاتمی را مطرح کرده بود، فاصله بگیرند.

جریان چپ سنتی، از دهه هفتاد به این سو احساس کرده است که رای بدنه اجتماعی نزدیک به خود، در دست جناح جوان تر است. به همین خاطر همواره پشت سر این جریان رادیکال حرکت کرده است. همان کاری که پدران راستگرا در دهه هشتار تجربه کردند و ناگهان خود را پشت سر محمود احمدی نژاد دیدند.

اما حالا که پایگاه رای اصلاح طلبان تندرو به سمت تحریم انتخابات کشیده شده، زمان مناسبی برای چپ گرایان سنتی است تا از زیر چتر این جریان خارج شده و بتوانند به طور مستقل فعالیت کنند.

7) چهره های مستقل

و در نهایت، در انتخابات 1400 مستقل ها نیز شاید بتوانند نقش ایفا کنند. منظور از مستقلها، چهره های سیاسی غیروابسته ای هستند که می خواهند نقشی مانند هاشمی طبا و یا غرضی در ادوار پیشین انتخابات ایفا کنند.

علی مطهری احتمالا با همین امید پا به میدان انتخابات گذاشته است. سردار دهقان نیز چهره دیگری است که می خواهد در میانه راست و چپ ایستاده و نقشی متفاوت ایفا کند.

این چهره ها بر این نظر هستند که دوران غلبه اصلاح طلبی و اصولگرایی بر فعالیت های سیاسی گذشته و حالا نوبت مستقل هاست تا میدان دار انتخابات باشند. با این حال آنها خوب می دانند که اگر فضای انتخابات مانند سال های قبل دوقطبی شود، آنها شانسی برای پیروزی نخواهند داشت ولی اگر فضای دوقطبی بین راست و چپ شکل نگیرد، می شود شاهد یک پدیده سازی جدید مانند سال 84 بود.

ائتلاف های احتمالی در انتخابات 1400

البته نباید فراموش کرد که تا زمان انتخابات، فرصت برای شکل دهی به ائتلاف های انتخاباتی کم نیست. مثلا ممکن است جریان اعتدالی، چپ سنتی و اصلاح طلبان رادیکال با هم به نتیجه برسند که یک کاندیدای ائتلافی مانند محمدجواد ظریف معرفی کنند. یا راست گرایان سنتی، اصولگرایان تحولخواه و جریان انقلابی بعید نیست بر روی گزینه ای مانند سید ابراهیم رئیسی به اجماع برسند.

همچنین، این امکان وجود دارد که مستقلها با جریان اصولگرای تحولخواه و جریان اعتدالی برای معرفی سردار دهقان توافق کنند و یا راست گرایان سنتی و اعتدالیون و حتی چپ گرایان سنتی، با معرفی چهره ای مانند علی لاریجانی و یا علی اکبر ناطق نوری، ائتلافی تازه را شکل دهند.

تحولخواهان و انقلابیون بعید است بر روی قالیباف و یا احمدی نژاد اجماع کنند اما گزینه ای مثل سعید محمد این شانس را دارد تا کاندیدای ائتلافی باشد و علی مطهری هم به عنوان چهره ای مستقل می تواند در صورت تایید صلاحیت، یکی از نامزدهای احتمالی جریان اصلاح طلب پیشرو قلمداد شود.

به این ترتیب تنها جریاناتی که به شدت بعید است شانسی برای اتحاد انتخاباتی داشته باشند، دو جریان اصولگرای انقلابی و اصلاح طلب پیشرو هستند. به غیر از اینها، همه جریانات دیگر در شرایط خاصی این امکان را دارند تا بر روی برخی گزینه ها به ائتلاف های موقتی رسیده و کابینه ای ائتلافی را تشکیل دهند.

منبع: پژواک پیام

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 41
  • خورزه مال
    0

    هدف از نظر سنجی های انتخاباتی چیست ؟؟؟!!!!

    نظرات شما -
    • جهاندیده
      0

      مهندسی انتخابات کاری که دولت در انتخابات کرد اول آمار از کل استانها ییکه بیشترین اقبال به دولت را دارند را در نظر می گیرند موقع انتخابات استانهای طرفدار رقیب رو در مضیقه قرار میدهند ،برگه رای کم توزیع میکنند ،زود تعطیل می کنند ،،،،،، ولی در حوزه های خودشون ،حتی از بیمارستانها و قهوه خونه ها ،،،رای جمع میکند

  • دن کیشوت
    0

    بزرگترین امر به معروف و نهی از منکر، کم محلی است، بایستی انتخابات را تحریم کرد، تا حساب کار دستشان بیاید.

    نظرات شما -
    • A
      0

      خواهشا دیگه اسم اسلامی رو این عملی که دشمنان اسلام طرفدارشن نزنین.رای بیا رای یعنی خود زنی.

  • حسین
    0

    هر کسی رای بده به شعور خودش توهین کرده یه کم غیرت داشته باشید این اوضاعی که برای ملت درست شده جای رای دادن داره نذارید پشتشون به شماها گرم باشه همشون چه اصوالگرا چه اصلاح طلب برای اختلاس میان هیچکس به فکر مردم نیست

  • کاربر
    0

    لعنت برشما وانتخاباتتان دزدهای زمانه که مردم را بدبخت وبیچاره کردید وبا

  • بی نام
    0

    رای بدیم که حقمان را بخورند از همه چیز وبه بهانه تحریم دلار سکه مسکن را افزایش دهند خجالت بکشید همه تان هر گروه باشی

  • ؟
    0

    چرا یه چهره جدید و تازه را معرفی نمی کنید ؟

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      همشون سرشون تو یه آخوره

  • مورچه
    0

    نا امیدکردن دزدان ودروغگویان غارتگر با رای بی رای میسرخواهد شد ۴۲سال با دوز وکلک رای مردم را جمع کردین وجیب مان را زدیدین .بازهم طلب رای می کنید بابا خیلی پروهستین

  • sk
    0

    هر جوری که دوست داری خبر فوری افراد رو تو گروه چپ و اصولگرا و اصلاح طلب میزاری .. کجا ظریف اصولگرا است او که داره هی سازمان انرژی اتمی رو اصلاح می کنه و همش رو میده به آمریکا ... لاریجانی که کلا رفت طرف دولت و مجلس رو با اصلاحات دولت به پیش می برد و اصلا مخلفتی با دولت نداشت فقط از نظر شکل درست بود تصویب می کرد .. مثل سند 2030 .. جهانگیری که خودش گفته که من اصلاح طلب هستم .. چطوری رفته تو گروه اصولگرا ها .. نمی دونم .. .... فقط همین جهانگیری به درد ریاست جمهوری می خوره .. شب شهر به خواب بره و صبح بیدار شن و ببینن دلار جهانگیری سر سفرشون داره پشتک می زنه ... هی بگیم .. کی بود .. کی بود این کار رو کرد و همه مسئولان بگن ما که نبودیم .. نمی دونیم ....

  • sk
    0

    ضرب المثل داریم که دروغگو خیلی زود دروغش رو فراموش می کنه ... همین الان دیدم که خبر فوری جواد ظریف و علی لاریجانی رو گذاشته تو گروه اصلاح طلب و گفته بهشون رای بدین ... جطوری توی این تحلیل این دوتا رفتن تو گروه اصولگراها ... ... جدیدا این جادوگرها از فوتبال اومدند تو سیاست ... باید برم یه کیمیاگر پیدا کنم .. تلسمشو بشکنم ......

    نظرات شما -
    • jبدبخت بیچاره زاده
      0

      هرچه بوی گند میاد ازشیعه میا د ببینید دزدی گران فروشی کم فروشی زنا رشا ارتشا اختلاس بولشویی رانت کلاهبرداری تجاوز به محرم دروغ گویی این معنی شیعه بورن است ترا خدا ادیان دیگر این ارها را میکند ولی شیعه کاری ویکند شیطان انگشت به دهن میشود و تعجب میکند حالا میخواهیم به یک شیعه رای میدهیم که ریس جمهور شود ببینید عین ستاره دنباله دار بدبختی سر ملت خواهد بارید

  • فرهاد
    0

    ملت دیگر به دوزد غارتگران بیت المال فسادها اختلاس رانتخواری رأی نخواهند داد رأی بیییییییی رایییییییی

  • رامین
    0

    چه رای بدهیم چه رای ندهیم ،بالاخره یک نفر انتخاب میشود ، مشکل کشور ما بی تدبیری هست ،ما خودمون به روحانی رای دادیم ما رای به ربنای شجریان دادیم ،به حضور زنان در استادیوم ،رای به وابستگی به غرب دادیم ، درحالیکه رییسی مشکل اخلاقی یا کم کاری یا بی تدبیری نداشتند به ایشان رای ندادیم ،

    نظرات شما -
    • یه نفر
      0

      ساکت شو!!!

    • جوان ناکام
      0

      ما که رای نمیدیم،، شما هر کی را خواستید انتخاب کنید و بعد منت سر مردم نزارید که بد انتخاب کردید ،، دستمان بشکند یک بار دیگر به صندوق رای اعتماد کنیم و رای بدهیم ،، از بس زندگی نکردیم ترسی از مردن نداریم ،، انقلابی که پس از ۴۲ سال هنوز راه خودش را پیدا نکرده دیگه هم پیدا نمیکنه ،، ما رای نمیدیم شما هم هر کس را خواستید بزارید ،، برای ما کل مسئولین یکی هستند و از سفره انقلاب ارتزاق میکنند و سرمایه کشور را به چشم غنائم نگاه میکنند و مردم را بازی میدهند

    • مسعود
      0

      ما رای نمیدهیم دیگه

  • یکی از مردم
    0

    هرچی بیشتر رای دادیم بیشتر بدبخت شدیم دست کم یه مدت اصلا رای ندیم که رو بدبختی خودمون مهر تایید نزنیم!!!

  • ب
    0

    هرکدام از این جریانها که پیروز شود.ایا قادر به تغییر اساسی سیاست های کشور خواهند بود؟خیر.چون انتخابات در ایران تغییر مهره هاست نه تغییر سیاست ها.پس شرکت کردن بی فایده است.بلکه به یک عده ای مشروعیت به ناحق می دهد.شما نگاه کنید به انتخابات امریکا .وقتی که رییس جمهور جدید انتخاب می شود قادر هست که ۱۸۰ درجه سیاست های کشورش را دگرگون کند.ایا ایران چنین است؟قضاوت با خوانندگان عزیز.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بسیار متین و زیبا .. بیگ لایک

    • بیژنی فسا
      0

      بسیاربجاست.فردی که این دوره رای می آوردبایدوبایدسیاست کلی چه اقتصادی وچه مدیریتی وچه کلان سیاست خارجی راتغییروتماماپیرو فرامین وفرمایشات رهبری گام بردارد.وگرنه کشور خیلی ازمواضع اصلی اش خارج شده.

    • علیرضا
      0

      تمام حرف رو زدی تمام .بسیار عالی

  • 0

    رای نمیدیم. تامام

  • mehry
    0

    هر کس رای بده به خودش خانواده اش و مملکتش خیانت کرده شعور داشته باشیم و رای ندهیم

  • ایرانی
    0

    همشون تا پا له از اول تا آخر شون

  • ناشناس
    0

    وقتی هجده سالم بود به خاتمی رای دادم با کلی امید که از تحجر و کشور واپس گرا رها شیم و به کشوری مناسب تبدیل شیم خاتمی در دور دوم رای اورد و ما خوشحال و امیدوار به اینده کشور در چهار سالی که رییس جمهور بودن احزابی شکل گرفت و صدایی بلند شد اما همه اون فعالان سیاسی و کسانی که انتقاد سازنده کردند را گرفتند و بردند بی صدا در زندان در همان دوران اقای خاتمی وقتی بیست و دو سالم شد احودی نژاد رای آورد و من تازه لیسانس گرفته بودم و جویای کار اما هیچ کاری وجود نداشت و بیکاری موج میزد ارشد خوندم به امید شرایط بهتر چهار سال بعد در ۲۶ سالگی من یک فوق لیسانس بیکار بودم و باز از سر درست شدن اوضاع به موسوی رای دادیم و میدانیم که بسیار بودیم و در نهایت اسمش شد فتنه ۸۸ و اقای خاتمی سکوت کرد و موسوی حصر شد و ما ساکتتر از همیشه و به فکر مهاجرت چهار سال دوم اجمدی نژاد چنان کابوسی شد که باید از صبج تا شب میدویدیم برای یک لقمه نان برای خانواده و دیگه نه وقتی و نه پولی برای مهاجرت نمی ماند بعد ۴ سال رنج گفتیم به روحانی رای دهیم شاید تحریمها برود که به خدا قصد رای نداشتیم بین بد و بدتر انتخاب کردیم اما الان بعد ۸ سال دلار ۳۰ تومانی کمرمان را خم کرده در تب و تاب امید به اصلاح کشور ما پیر شدیم و همچنان نه بیمه هستیم و نه شغل مرتبط با رشته و نه رفاه اجتماعی و نه امنیت و نگرانی از اینده بجمون کابوس هر شب از ۱۸ سالگی تا الان هزینه جوانی و شادابی و عمر ما را با چه میدهید که باز دم انتخابات گدایی رای میکنید؟ انچه مسلم است سگ زرد برادر شغال است دیگر نه اصلاح طلب نه اصول گرا نه موسوی نه هیچ کس دیگه در این نظام برای ما فرقی ندارد مادامی که سیاست نظام تغییر نمیکند

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      0

      تو چقدر شبیه منی! احساس کردم خودم اینو نوشتم!

  • محمد
    0

    کسی قرار نیست رای بده حالا هی برای خودتون بازار گرمی کنید، البته همیشه یه عده ساده لوح هستن در حد 4 درصد

    نظرات شما -
    • مسعود
      0

      درود بر هموطن باشعور

  • ناشناس
    0

    اگر همه یک دست شوید در این دوره به دکتر احمد ب نژاد رای دهید خیلی بهتر چرا این اقایون به استلا ع اصلاح طلب مملکت به باد دادند فکر نکن که دیگه به این نوع اقایون رای دهیم که دوباره بریم سر جای اول که بشینیم کدخدا بیاد برای حل مشکل برجام باز مردم ۸ سال برن سرکار.باشن .پس فکر کنید وبا اندیشه و.رای دهزد .

  • رستم
    0

    رستم قاسمی!!!!!!!!!!!عجب

  • علیرضا ابوطالبی۰۹۱۳۱۰۶۱۳۴۸
    0

    رای ندهید

  • حزب الله
    0

    واقعا این انقلاب ادم ندارد که یک مشت مفت خور صلایدار حضور در عرضه انتخابات ریاست جمهوری شده اند ادم نداریم اشگولها امدند وسط میدان

  • ناشناس
    0

    شرکت یا عدم شرکت هیچ فرقی نمی کند پس چه ضروتی دارد که این ملت فلک زده به این مفت خور ها رای دهد این اقایان فکر پر کردن جیب ها و هم کیشانشان می باشند

  • تت
    0

    انتخابات بایستی بدون نظارت استصوابی باشد در این صورت مردم شاید یک بار دیگر این سیستم قدرت را امتحان و شرکت کنند. میزان رای ملت است. حتی اگر به ضرر خودشان رای بدهند. مگر مردم صغیر و بی سواد هستند که یک عده انگشت شماری برای انها تعیین تکلیف می کنند که به چه کسی رای دهند؟این عده انگشت شمار فقط منافع حکومت را در نظر می گیرند در حالیکه بایستی بی طرف باشند و حتی افراد باسواد و وطن دوستی را هم که منتقد حکومت باشند بایستی تایید کنند و داوری و قضاوت را به مردم بسپارند.

  • نسل سوخته
    0

    درهرحال ما 42سال که داریم بازی میبینیم الان دیگه مردم هستند که باید عاقل شوند

  • حمیدپاپی
    0

    با سلام فقط دکتر محمود احمدی نژاد

  • معلم
    0

    با سلام فقط امیرکبیر دوم ایران دکتر محمود احمدی نزاد انشاالله در انتخابات 1400 با بیش از 40 میلیون رای بهار می آید و کشور گلستان می شود.

  • حمیدپاپی
    0

    با سلام فقط سید خراسانی عدالتخواه

  • سعید
    0

    اینها به دردما نمی خورند این دوره به آقای رییسی رای می دهیم ببینیم چه می کندامیدواریم همانطورکه درقوه قضاییه طی این مدت تصدی اش با قاطعیت وشجاعانه عمل ودست خیلی از مفت خورها راازکارخانجاتی که به لطف بی درایتی دولتهای قبل به تعطیلی کشیده شده بودکوتاه کردوکله گنده هایی مثل طبری وبرادرروحانی وجهانگیری را گوشه زندان انداخت درقامت رییس جمهوری هم موفق وتحولی دروضع کشوربوجود آوردفعلا تنها گزینه اصلح ایشان است البته خیلی از صاحبان قدرت وزر وزور ورانت وقاچاق ووو به احتمال قوی باترفندهای مختلف سعی خواهند کردمردم را فریب دهندیک حربه همین مذاکرات وین ممکن است باشددرآستانه انتخابات بگوینداگربه ما رای ندهید تحریمها که دارد با مذاکرات برداشته می شود برداشته نخواهدشد مردم باید حواسشان جمع باشد تحریمی که دردوران اوباما که خود یک رکن برجام بودبرداشته نشد درزمان بایدن هم برداشته نخواهدشد پس بایدنقدا به فکر قطع دست آقاو آقا زاده های داخلی وخارج نشین ومفت خورهایی که کشوررا به این روزانداختندوخودشون درخانه های قصرمانند زندگی می کنندبودبعد برسیم به تحریمها،اینها هم به این راحتی ها کنارنمی روندهم پول دارند هم رسانه دارند هم مزدورخیابانی وهم قدرت ونفوذ

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟