در مراسم رونمایی از کتاب "رئیس‌جمهور نظامی" مطرح شد

راهبرد دشمن، نظامی هراسی است / رئیس‌جمهور نظامی می‌تواند صلح و توسعه پایدار به ارمغان آورد / تجربه تاریخ جهان نشان از موفقیت نظامیان در اداره کشورها دارد

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، از کتاب

راهبرد دشمن، نظامی هراسی است / رئیس‌جمهور نظامی می‌تواند صلح و توسعه پایدار به ارمغان آورد / تجربه تاریخ جهان نشان از موفقیت نظامیان در اداره کشورها دارد

صادق خانی علی اکبری، مولف کتاب رئیس جمهور نظامی در این مراسم گفت: این کتاب پیام روشنی برای تروریسم جهانی و کسانی که قاسم سلیمانی را به شهادت رساندند دارد، آنها باید بدانند که ما مردم ایران در حال انتخاب شهید سلیمانی به عنوان رئیس جمهور هستیم.

او تاکید کرد: در این روزها که جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری نخستین انتخابات ریاست جمهوری در قرن پانزدهم هجری شمسی آماده می­‌شود، این داستان کوتاه، گویای این حقیقت ساده است که داشتن برنامه، بودجه و منابع انسانی متخصّص، اگر چه برای توسعه و پیشرفت لازم است، اما کافی نیست و کشور نیازمند مدیری قابل، شایسته، امین، و آشنا به سازوکارهای مدیریّتی و ادارۀ امور است که در جایگاه ریاست­ جمهوری ایران اسلامی، قدرت اتّخاذ تصمیمات کلیدی و سرنوشت­‌ساز در عرصه­‌های داخلی و خارجی داشته باشد و علاوه بر حلّ مشکلات این­ روزهای مردم این سرزمین، با افق دید گسترده و عمیق، آیندۀ بهتر و جایگاهی مستحکم­تر برای کشور و مردم را به عنوان هدف خویش تعیین نماید و تأثیری مستقیم و ویژه‌ای بر آینده کشور داشته باشد.

کتاب رئیس جمهور نظامی در شرایطی وارد فضای سیاسی کشور شده است که متاسفانه برخی از افراد در داخل که شیپور جریان روشنفکری هستند، همصدا با دشمنان خارجی فضای مسموم نظامی هراسی را در کشور ایجاد کرده‌اند و هیاهویی به راه انداخته و در تلاش بوده و هستند که حضور شخصیت های نظامی را در عرصه انتخابات کمرنگ نمایند

وی افزود: بر اساس مطالعات تطبیقی و واقعیّت‌­های قابل اعتبار تاریخی جهان، دست‌اندرکاران کتاب «رئیس جمهور نظامی» بر این باور هستند که با توجّه به حال و روز اقتصاد و سیاست مملکت، تنگی معیشت ملّت، آشفتگی‌­ها در ادارۀ امور کشور و اتّخاذ تصمیمات عموماً نسنجیده و کارشناسی ­نشده، ضرورت حضور شخصیّتی مقتدر، متین و نظامی در قامت ریاست جمهوری احساس می­‌شود تا قطار نظام اسلامی را بار دیگر بر مسیر درست به سوی آینده­ای روشن هدایت نماید.

مولف کتاب "رئیس‌جمهور نظامی" خاطرنشان کرد: از این منظر و با توجّه به نمونه‌­های تاریخی در سایر کشورهای جهان، اهمّیّت حضور شخصیّتی نظامی در رأس قوّۀ مجریه در ایران در این کتاب بررسی شده‌است. هرچند چنین موضوعی سال‌ها در کشورهای گوناگون مطرح بوده و به ‌واسطۀ نقش مثبتی که این رؤسای جمهور نظامی در آیندۀ کشورهایشان داشته­‌اند، به امری پذیرفته‌شده تبدیل شده‌است، در حوزۀ سیاسی و دیپلماسی کشور ما، علی‌رغم سابقۀ تاریخی در این زمینه، موضوعی نسبتاً نو محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: کتاب رئیس جمهور نظامی در شرایطی وارد فضای سیاسی کشور شده است که متاسفانه برخی از افراد در داخل که شیپور جریان روشنفکری هستند، همصدا با دشمنان خارجی فضای مسموم نظامی هراسی را در کشور ایجاد کرده‌اند و هیاهویی به راه انداخته و در تلاش بوده و هستند که حضور شخصیت های نظامی را در عرصه انتخابات کمرنگ نمایند.

نویسنده کتاب اضافه کرد: ما در این کار پژوهشی به نتایجی دست یافته ایم و آن را در قالب این کتاب با مردم به اشتراک گذاشته ایم تا چرایی و اهمیت حضور یک شخصیت نظامی در قامت ریاست جمهوری اسلامی ایران احساس شود، یکی از مهمترین نتایجی که ما درین کتاب برای مردم داریم صلح طلب بودن شخصیت‌های نظامی است و این دقیقاً نکته‌ای است که چالش اندیشان آن را به عنوان یک تهدید به مردم معرفی می کنند.

او به نمونه‌های دیگر رییس جمهور نظامی در تاریخ جهان اشاره کرد و اظهار داشت: آتاتورک یکی از شخصیت‌های نظامی است که ما به آن پرداخته ایم که با شعار صلح در خانه، صلح در جهان، زمینه ای را فراهم نمود که بعد از خویش نیز ترکیه را از خسارت ورود به جنگ در امان نگه داشت. چرچیل با آن که گروهی وی را جنگ‌طلب توصیف کرده‌اند، سیر فعالیت‌های او نشان‌دهنده تلاش وی برای پایان دادن به جنگ است. ۱۲۰ بار ملاقات و گفتگوی وی با روزولت شاهد روشنی بر اهل تعامل بودن او و ایجاد ائتلافی جهانی برای پایان دادن به جنگ است.

علی اکبری ادامه داد: دوگل با این شعار از میدان جنگ جهانی بازگشت که کارهای بزرگ فقط از مردان بزرگ ساخته است و مردان هنگامی بزرگ می شوند که بخواهند و اراده کنند فرایند صلح خواهی دو گل در یکی دیگر از نظامیان جانشین او یعنی ژاک ‌شیراک نیز به خوبی دیده می‌شود در سال ۲۰۰۲ که جرج دابلیو بوش که موضوع جنگ عراق را در سازمان ملل مطرح کرد شیراک باوی سخت مخالفت کرد. شیراک با صدراعظم آلمان و رئیس جمهور روسیه ائتلافی ضد جنگ تشکیل داد. روزولت تلاش های بین المللی که در راستای صلح و امید انجام داد به عنوان بزرگ‌ترین رئیس‌جمهور ایالات متحد شناخته شد، زیرا اقتصادی در هم شکسته مردمی ناامید و کشوری انزوا طلب را تحویل گرفت و اقتصادی پویا مردمی پر از امید و سرزمینی آباد را تحویل داد و اتفاقاً ریچارد نیکسون دیگر جانشین وی که نظامی هم بود با قرارداد صلح پاریس در سال ۱۹۷۳ به جنگ ویتنام خاتمه داد‌.

صادق خانی علی اکبری در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: فعالیت‌های صلح‌آمیز نظامیانی که در این کتاب به آنها اشاره شده فقط به عرصه‌های بین‌المللی خاتمه نمی گردد، بلکه در حوزه امنیت داخلی هم آثار فعالیت‌های صلح‌آمیز آنها کاملاً مشهود است. ژنرال راموس رئیس جمهور فیلیپین با هیئت های شورشی مورو صلح کرد و جایزه صلح یونسکو را در سال ۱۹۹۷ از آن خود کرد. یا اقدام سانتوس در کلمبیا نمونه روشن دیگری از صلح طلبی روسای جمهور نظامی است که با گروه چریکی مخالف دولت صلح کرد و در سال ۲۰۱۶ جایزه صلح نوبل را از آن خود کرد.

او در بخش پایانی سخنان خود عنوان کرد: ژوئن 1940 میلادی که در جنگ جهانی دوم فرانسه رسما تسلیم آلمان شده بود و آدلف هیتلر در خیابان شانزه لیزه از رژه سربازان آلمانی سان می دید و جهان از پیشرفت ارتش آلمان حیرت زده بود، ژنرال دوگل از رادیو بی بی سی پیامی برای مردم فرانسه فرستاد که در آن روزهای ظلمت، روشنی و امید در دل فرانسویان به وجود آورد و سرآغاز نهضت مقاومت آن کشور گردید. او گفت میهن ما در خطر مرگ قرار دارد. برای نجات آن پیکار کنیم و از مردم فرانسه خواست که در فداکاری و امید با او متحد شوند.

فعالیت‌های صلح‌آمیز نظامیانی که در این کتاب به آنها اشاره شده فقط به عرصه‌های بین‌المللی خاتمه نمی گردد، بلکه در حوزه امنیت داخلی هم آثار فعالیت‌های صلح‌آمیز آنها کاملاً مشهود است

وی تاکید کرد: اکنون بر ملت ما نیز بایسته است با توجّه به یادکرد تجربیّاتی از حضور نظامیان در رأس قدرت کشورهای مختلف - که موضوع کتاب حاضر است - برای نجات کشور در انتخاب یک رئیس جمهور با سابقه نظامی متحد شوند.

در ادامه این نشست، دکتر امیر سرتیپ نامی رئیس مرکز ژئوپولتیک راهبردی جمهوری اسلامی ایران به ابراز خوشحالی از شکل­‌گیری یک نگاه نو به مقوله تاریخ سیاسی جهان و همچنین خدمات مؤثر نظام جمهوری اسلامی در طول ۴ دهه اخیر پرداخت.

دکتر نامی در ادامه سخنانش از مولف کتاب «رئیس جمهور نظامی»، دکتر صادق خانی علی اکبری و تیم تحقیقاتی ایشان، که از گرایش­های مختلف علمی مانند علوم سیاسی، حقوق بین الملل، روابط بین الملل و ژئوپلتیک گرد هم آمده بودند تا با بهره­گیری از دانش خود در ارتقای سطح کیفی کتاب کمک شایانی داشته­ باشند کمال تشکر را کرد.

دکتر نامی در ادامه­ صحبت­هایش که مرتبط با انتخابات خرداد 1400 بود، ابتدا به دستاوردهای سپاه پاسداران انقلاب پرداخت و در این راستا گفت که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نیروی چند وجهی است که علاوه بر حضور در بخش نظامی، دارای مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی بسیاری است و لذا می­‌توان سپاه پاسداران را یک نیروی سیاسی، اقتصادی، فرهنگی دانست که در تمامی زمینه­‌ها کار نموده و موفق بوده است.

وی شاهد مدعای خویش را مدیریت سپاه از همان­ روزهای نخستین دفاع مقدس اعلان نمود که یک مدیریت علمی و عملی بوده و توانسته­است در یک فضای ویژه اقدامات مثبتی داشته باشد. از این رو نیز بود که ایشان تخصص نیروهای سپاه پاسداران را مدیریت آنان در سامانه­های بحران دانست.

وی در ادامه در تکمیل مباحثش در زمینه­ی مدیریت سپاه پاسداران، به رشادت­ها و دلاوری این نیروی نظامی در جنگ تحمیلی پرداخت و این نکته را برجسته کرد که در این جنگ، ایران بر خلاف تاریخ 200 سال گذشته­‌اش هیچ بخشی از خاک خویش را از دست نداد و این مرهون مدیریت سپاه پاسداران بوده است.

در مثال دوم در باب مدیریت سپاه پاسداران، دکتر نامی به مسئله محور مقاومت اشاره نمود و قصد دشمن را نفوذ به ایران دانست که به دلیل اقدامات، تدابیر و رشاد­تهای کسانی چون شهید قاسم سیمانی و شهید همدانی نقشه آنها عملی نشده و بشار اسدی که تنها چند محله از دمشق را در دست داشت در سایه­ی خدمات این افراد توانست بار دیگر بر کشور تسلط یابد.

او سپس به نقد دولت­های بعد از انقلاب پرداخت و از جمله اقدامات کارشناسی نشده و نسنجیده آنان را در زمینه­ آمایش ملی دانست.

وی با ذکر این تعریف که آمایش ملی نسبت مستقیم بین فعالیت انسانی و جغرافیاست، اظهار داشت: بی­‌عدالتی اقتصادی زمینه­‌ساز خالی شدن روستاها از سکنه، حاشیه­نشینی در شهرهای بزرگ و فعالیت­های اقتصادی در کلان­شهرها متمرکز شده و بیشتر کشور به حال خویش رها گشته است.

او برای اثبات مدعای خویش گفت که بیش از 50درصد فعالیت اقتصادی کشور در تهران انجام می­‌شود و بیش از یک سوم جمعیت کشور در تهران تا شعاع 148 کلیومتری زندگی می­کنند که این امر به حاشیه نشینی و فقر در کشور انجامیده است. این در حالی است که ما با 2/8درصد از منابع دنیا و تنها یک درصد جمعیت جهان یکی از کشورهای ثروتمند جهان می­‌باشیم و این حجم از فقر و حاشیه نشینی و بحران­های اجتماعی زیبنده ایران اسلامی نیست.

از نظر وی علاوه بر این با خالی شدن روستاها و شهرهای کوچک و برخی مناطق از جمعیت، دولتهای بعد از انقلاب توان تولیدی بسیاری از مناطق کشور را نادیده گرفته و با هزینه­‌های گزاف برای واردات کالایی مانند خوراک دام و طیور، که در ده سال گذشته بیش از 48 میلیارد دلار بوده است، باعث برباد دادن سرمایه­‌های ملی شده­‌اند.

از نظر وی، تنها کسی که می‌تواند بر این مسئله غلبه کرده و بار دیگر با به کارگیری منابع و نیروی انسانی در تمامی مناطق کشور مشکلات اقتصادی را حل کند یک نظامی چند وجهی است؛ یعنی نیرویی از درون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که به دلیل چند وجهی بودن سپاه پاسداران در ابتدا قادر به فهم بحران و ارائه راه حل مناسب برای مسائل است.

تنها کسی که می‌تواند با به کارگیری منابع و نیروی انسانی در تمامی مناطق کشور مشکلات اقتصادی را حل کند یک نظامی چند وجهی است؛ یعنی نیرویی از درون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

او در این زمینه به تجربه تاریخی فرانسه اشاره نمود و بیان داشت که ژنرال دوگل در آغاز کار خویش و به منظور حل مشکلات اقتصادی و ایجاد توسعه و عدالت اجتماعی در فرانسه­ بعد از جنگ جهانی دوم به آمایش سرزمینی اقدام نموده است.

از نظر دکتر نامی از عقب ماندگی­‌های کشور ما همین عدم اجرای آمایش ملی است و لذا کسی که در پی این مهم برآید انگار بار دیگر کشور را تصرف و سامان می‌­دهد.

این صاحبنظر معتقد است که در چله دوم انقلاب اسلامی یک نیروی نظامی چند وجهی می‌تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی و سیاسی کشور را حل کند و این منابع سرشار که در سراسر کشور پخش شده است را به کار گرفته و به ثروت تبدیل نماید. ایشان در پایان سخنرانی خویش ابراز امیدواری نمود که شاهد حضور و درخشش نظامیان چند وجهی در انتخابات ۲۸خرداد ۱۴۰۰ باشیم که بتوانند بار دیگر با اقدام به آمایش ملی و سرزمینی به ساماندهی کشور اقدام نموده، زمینه­‌ساز توسعه و رشد پایدار در کشور گردیده و عدالت اجتماعی را تحقق بخشند.



در ادامه­ نشست رونمایی از کتاب «رئیس جمهور نظامی» دکتر ایرج حسابی به سخنرانی پرداخت و دو امر را عامل موفقیت دولتها در ایران و جهان دانست.

وی در ابتدا با بیان اینکه نخبگان و دانشمندان هر کشور نقش بسزایی در تولید و بهبود شرایط اجتماعی دارند، تأکید نمود که باید به شکلی در خور توجه و در حد شأن و منزلت آنها، حاکمیت روابط خود را با نخبگان بازسازی نماید.

وی اظهار داشت: اگر در تاریخ جستجو کنیم خواهیم دید تمام اطرافیان بیسمارک و دوگل از فرهیختگان و دانشمندان زمان خود بوده­اند و عامل موفقیت و پیروزی این افراد در زمینه­‌های مختلف مشاوره و راهنمایی این نخبگان بوده است.

او در بخش دیگری از صحبت­های خویش، عامل دوم را رابطه­ دولت­مردان با مردم دانست و در این زمینه دو مثال تاریخی زد؛ نخست اینکه پدرشان در زمانی که وزیر فرهنگ بودند هموار مسیر خانه در میدان انقلاب تا بهارستان را با پای پیاده طی می‌کردند تا با مردم ارتباط داشته و از نیازمندی­‌های آنان با خبر شود.

مثال دوم وی نیز رابطه­ دوسویه­ مردم و امام خمینی بود و او بر این باور بود که مردم جان خود را فدای امام خمینی می­‌کردند زیرا عشق، محبت، انسانیت و راستگویی را در امام می­‌دیدند و همین امر زمینه ساز این امر شده که بعد از صدها سال مردم عاشق امام شوند و امام هم عاشقانه آنها را دوست بدارد و این رمز موفقیت و جانفشانی مردم برای ایران و انقلاب بود.

در پایان دکتر حسابی نتیجه گرفت که هر شخصیت نظامی که در کشور به ریاست جمهوری برسد باید بتواند نخست از نخبگان علمی در دولت بهره برده و سیاست­مداران بی­مایه و بی­دانش را خویش دور کند و در گام دوم خود و دولتمردانش ارتباطات دائمی و پیوسته با مردم داشته باشد.

در پایان میهمانان به همراه مولف کتاب رئیس جمهور نظامی از کتاب رونمایی کردند.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 28
  • ناشناس
    0

    تمام مشکلات کشور توسط نظامی ها بعد از جنگ با عراق بوجود آمده. نظامی ها در کجا حضور ندارند؟ آقای روحانی نیز در زمان جنگ جزو فرماندهان بوده.

  • امیر
    0

    هر سال نصف بودجه ایران رو با قرارگاه خاتم الانبیاء دارین به سمت خود می‌کشید سردار سازندگی هم سنگ تمام گذاشت آنقدر کار برای این دوستان تراشید که کاری برای بخش خصوصی نمانده جز کاشی فرش کف پارک ها و پیاده رو ها! ما به نظامی طلا هم باشد رای نمیدیم الان 40 تا 50 تاش تو مجلس هست شدن 50 +1 یکه قالیباف کسی جرات اظهار نظر هم تو مجلس نداره تا صدای خود اصولگرا ها هم در آمده دیکتاتوری شاخ و دم نداره

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      فکر کنم کار بلد نیستی پس اجبارآ میدنش قرارگاه. بهتر از خارجیاست

    • شاهرخ
      0

      قربان نصف بودجه مملکت به خاتم کشیده شد اخه تحقیق کردید که چقدراز مردم و خانواده انها الان در خاتم بصورت نیروی قراردادی مشغول بکارهستند ؟ تازه بخش خصوصی اون هم در ایران کجا امکانات و متخصصین خاتم رو داره ؟ یک نمونه عرض کنم خدمتت ده الی پانزده شرکت خصوصی درتونل کندوان ورود کردندو وسط کار بودجه رو دو لپی خوردند و فرارکردند این خاتم بود این پروژه رو به اتمام رسوند اون هم با نصف مبلغ بخش خصوصی.

  • هادی
    0

    رییس جمهور نظامی مگر می تواند ا قتصاد کشور وسیاست خارجی کشور را سر سامان دهد به غیر از این که کشور از این که بدتر کند و به سوی جنگ ببرد

  • ملت اسیر
    0

    اقامیشه دولپی. ...نخورید ازنظامی جماعت جز فسادوظلم و جزم بودن وزورگویی و بی منطقی چیزی برنمیاد بزرگشون رضاشاه. ......بود جای نظامی فقط داخل پادگان ولاغیر

    نظرات شما -
    • شاهرخ
      0

      حتما جای خانم ها هم باید توی اشپزخانه باشد ؟ استدلارشما قابل احترام ، ایا مگرهمین نظامیان عزیز دربازسازی (قرارگاه خاتم انبیا) انجام وظیفه نکردند؟ تازه کدوم نظامی در ایران اختلاس کرده ؟ ایا در سیاسیون اختلاس و ارتشا نکردند؟ کمی قبل ازطرح ایده تفکرکنید....

    • ناشناس
      0

      مگه رضا شاه بد عمل کرد ؟؟؟؟؟ ایران شپش زده عقب مانده متحجر را به ایرانی مدرن تبدیل کرد ؛ البته نظامیان الآن به انگشت کوچک رضاه شاه هم نمیشوند !!!!!!!

  • ناشناس
    0

    نظامیان باید تحت فرمان سیاسیون باشند نه سیاسیون تحت فرمان نظامی‌ها

    نظرات شما -
    • شاهرخ
      0

      دوست عزیز وحی منزل نیست که حتما نظامیان تحت امرسیاسیون باشند چرا که یک نظامی هم علاوه برکارنظامی قطعا به امورسیاسی هم تسلط دارد این که جنابعالی می فرمایید بله زمانی که یک نظامی درامورات نظامی گری سیاسی بازی دراورد ولی وقتی یک نظامی درراس سیاسیون قرارگرفت قطعا به نحواحسنت هدایت و نظارت کند ، وقتی یک نظامی میتواند پزشکی کند ، مهندسی کند قطعا میتواند سیاسی هم اجرا کند ، باتشکر.

  • محمد گلکارخوزانی
    0

    پژوهشگر و نویسنده کتاب رییس جمهور نظامی باسلام اولا جمهوری اسلامی را با دیگر کشورها مثل فرانسه و آلمان و آمریکا و فلیپین وترکیه و.......... مقایسه نکنید چون ما یک کشور اسلامی و در راس آن رهبر بعنوان فرمانده کل قوا و تصمیم گیر اصلی در این خصوص میباشد، ثانیا.خواست رهبری و مردم دولت جوان و مردمی است کدامین افراد کاندید نظامی سن کمتر از 70 سال دارند ؟ آیا این سنین هم جزو افراد جوان میباشند؟ البته ناگفته نماند که رهبری هم فرمودند که نه 25 یا 30 سال ولی به نظر منظورشان بین 35 تا 45 سال میباشد که این هم امر پسندیده است. ثالثا افرادی که الان مثل آقایان محسن رضائی.محمدباقر قالیباف.حسین دهقان .رستم قاسمی و...... اعلام حضور کردند کدامشان جوان مد نظر رهبری هستند؟ بجز آقای سعید محمد که متولد 1347 که در سال 1400 وارد سن 53 سالگی میشود!! رابعامرحوم شهید سپهبد قاسم سلیمانی ( ره ) را با دیگران مقایسه نکنید و مگر به ایشان بارها نگفتند که برای ریاست جمهوری کاندید ولی ایشان گفتند من یک سرباز هستم و در همین رسته میمانم و هر چند اگر ایشان قبول میکرد جزو استثناها بود برای مدیریت کشور. رابعا انتخاب یک نظامی کار کشته مثل مرحوم شهید سپهبد قاسم سلیمانی ( ره) که فقط مطیع ولایت و فراجناحی بود هنوز با داشتن صدها نظامی عالی و درست کار و جهادی و ولایتمدار نظیر آن را نداریم ایشان یک دوردنه خاص برای رهبری و کشور و نظام بودند و در این مقطع خاص اذان ورود نظامی ها باید رهبری صادر فرمایند چون نظامی ها باید از فرماندهی کل قوا تبعیت کنند و درصورت چنین اجازه ی مردم هم بررسی و در صورت توانایی به نظامی مدیر و مدبر و ولایت مدار و صادق و امین حتما رای خوآهنگ داد.البته انتخاب با مردم و اکثریت خواهد بود، لذا در این خصوص بحث زیاد است که در جای و زمان خود باید بازگو کرد. در پایان از نویسنده و همکاران ایشان در خصوص تهیه این کتاب ارزشمند تقدیر و تشکر مینمایم.در پناه خداوند متعال باشید.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      جناب گلکار ؛ یعنی 1=85/000/000 درسته ؟؟؟؟؟؟!!!!!!

  • دن کیشوت
    0

    اینهمه جان کندن و کتاب چاپ کردن و تمهیدات و ریختن بیت المال به چاه فاضلاب برای ریاست جمهوری سعید محمد، فرمانده قرارگاه خاتم؟ سردارها هر جا که پا گذاشتند آنجا را به گند کشیدند، دیگر بس است.

    نظرات شما -
    • سینا
      0

      اشتباه میکنید. به نظرم نویسندگان کتاب احتمالا رو سردار دهقان نظر دارند. چون سعید محمد سابقه اجرایی ندارد و خودش را در قبای ریاست جمهوری نمی بیند.

  • عباس
    0

    سلام بنظر من نظامیداربم تا نظامی اگر یکی از فرماندهان سپاه باشه بهتره چون این چند سال فقط سپاه دلسوز ملت بوده این حرفهایی که یک عده همسویی با دشمن میزنند فقط می خواهند که کشور ما مردم ما پیشرفت نکند هرجا سیل یا زلزله آمده اولین نفر در آنجا نیروی سپاه بوده آمریکا از ترس سپاه به ایران حمله نمیکنه؟ چرا باید کشور های غرب مثل عربستان باید برای ما خط و نشان بکشند چون ریس جمهور مان نظامی وبا جرات نیست

  • محمد
    0

    من با افتخار به نظامی رای میدهم که نه چپ است ونه راست ومیدانیم نظامی های ما اکثرا وطن پرست ودیندارند چون پرورده نظام مقدس جمهوری اسلامی هستن ومطمئن هستم مملکت را به خوبی اداره میکنند ..انشاالله

    نظرات شما -
    • ممد
      0

      بله ولی فکر نمیکنید به بهانه همین وطن پرستی بعد از طی دوره حاضر به تحویل پست نشود؟

  • علی
    0

    تجربه نشان داده است که انتخاب ریاست جمهور نظامی به دیکتاتوری ختم شده و مردم سالاری رو به افول نهاده است. جهان چون خط و خال و چشم و ابروست که هر چیزی به جای خویش نیکوست

    نظرات شما -
    • سینا
      0

      این حکم قطعی شما درست نیست. اتفاقا در بسیاری از کشورها کارنامه های مثبتی داشتند. بخصوص اگر با آرای مردم بالا آمده باشند و نه از طریق کودتا و جنگ و ...

  • حسین
    0

    اولا، بفرمائید که هزینه این تحقیق از کجا تامین شده است. ثانیا، بفرمائید که آیا محققین و مولفین این کتاب می‌توانسته اند به نتیجه ای مخالف نتیجه ای که الان رسیده اند برسند یا اینکه اجازه نداشته اند. که اگر نداشته اند پس این نگارش حاصل کار تحقیقی_ پژوهشی نیست بلکه یک سفارش برای گردآوری مطلب با نتیجه خاص!! بوده است. ثانیا،مثال هایی که آورده شده از نمونه های موفق است. آیا حکومت نظامیان در همه کشورها موفق بوده و هست؟ رابعا، شما در مقایسه ای که فرموده اید، از نمونه های غربی مثال آورده اید که خود شما همیشه نگاه به غرب را محکوم کرده اید. خامسا، شما از مدیریت های فعلی مثلا سپاه تمجید کرده اید، آیا تا کنون کسی اجازه پیدا کرده که یکی از این مدیریت های انجام شده و پروژه ها را، نه در حوزه نظامی که ادعا خواهید کرد محرمانه است و یا لطمه به دفاع کشور میزند، بلکه در حوزه های اقتصادی یا خود کفایی را تحلیل علمی کند. شما اگر خواستید بنظر من ریاست جمهوری نظامی در ایران را با یک کشور جهان سوم مقایسه و نتیجه آنرا منعکس بفرمائید.‌ در خاتمه عرض کنم که مگر تا کنون حکومت در نظامیان نبوده؟ تعداد استاندارانی که سابقه سپاهی دارند، تعداد نمایندگان مجلس و وزرایی که سابقه نظامی و سپاهی یا اطلاعاتی دارند را یک بررسی بفرمائید!!! سوال آخر آیا کسی اجازه دارد خسارات ناشی از حکومت نظامیان در یک کشور،(نه ایران را) را بررسی و اگر نتیجه دیگری گرفت اجازه چاپ و انتشار خواهد گرفت؟و آیا شما حمایت و رو نمایی میکنید؟

    نظرات شما -
    • سینا
      0

      چاپ کتاب هزینه خاصی ندارد. بعدش قبل مطالعه نمی توانید این چنین در مورد محتوا و کلیت کتاب نظر داد. به نظرم باید اول کتاب رو تهیه کرد. از عکس های روی کتاب مشخص است که کشورهای مختلف را بررسی کرده اند و باید دید نتایج کار چگونه است.

  • ناشناس
    0

    ما که سیاسی نیستیم اما امام گفتن نظامی نباید وارد سیاست و اقتصاد بشه.... آنها که ادعا میکنن سرباز هستند خودشون بهتر می دونن دارن راه دشمن میرن یا راه امام شون ...

  • Man
    0

    مقام ریاست جمهوری در یک مملکت نرمال ، یعنی همه کاره مملکت . پس افراد نخبه باید در این مقام قرار گیرند . اگر به زمان تحصیل و همکلاسی ها فکر کنیم اغلب افراد درس نخوان و استعدادهای پایین تر از متوسط نظامی شدند . پس برای مقام مهم ریاست جمهوری ، بین نظامی ها نباید بگردیم . البته شرایط ریاست جمهوری در ایران با دیگر کشورها تفاوت زیادی دارد چون رئیس جمهور در ایران در خیلی از امور ، اختیار ظاهری دارد و قدرت واقعی دست کسان دیگری است بخاطر این نقش رئیس جمهور در ایران خیلی نقش مهمی در اداره مملکت نیست . فقط آخر دوره ریاست جمهوری ، کاسه کوزه ها را بر سرش می شکنند و تمام تقصیرات را که ناشی از سیاست قدرت پشت پرده است به گردن رئیس جمهور می اندازند تا خودشان محفوظ بمانند . شاهد این مطلب ، شرایط رئیس جمهورهای قبلی بعد از دوران ریاست جمهوری است .

  • ناشناس
    0

    من فقط اینقدر میفهمم که تو این 4دهه هرکی هر بلایی سرمون اورد ماشاالله این نیروی نظامیی که میدونیم منظور کدام نیروست پشیبانش بوده شما اگه یه روزی میگفتی بالای چشمان شهلای اقای خاوری و طبری وجزایری ووودوتا ابروی خوشگل هم هست سرو کارت با این نیروی مدعی بود

  • سینا
    0

    به نظرم بسیاری از دوستان بدون آگاهی تاریخی و دیدن محتوای کتاب جبهه گرفته اند. باید کتاب رو خرید و مطالعه کرد و بعد نظر داد. ولی در گام اول باید درک کرد که نباید کسی را به خاطر شغل و موقعیتش از دستیابی به یک جایگاه انتخابی منع کرد. به نظرم در این مورد کسی که کار نظامی کرده باشد و در دستگاه اجرایی هم سابقه حضور داشته باشد میتواند کمک رسان وضعیت کشور باشد. به نظرم سردار دهقان که در دولت های هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد و روحانی نقش داشته و سابقه نظامی هم دارد میتواند به عنوان شخصیتی مقتدر و فردی سیاستمدار وارد عرصه شود و پیروز شود و گره از مشکلات مردم بگشاید. 40 سال سابقه اجرایی و داشتن چیز کمی نیست. و اینکه بتونی در این کشور با تمامی دولتها از راست و چپ کار کنی.

    نظرات شما -
    • حسین
      0

      عزیزم خوب الان هم همه افرادی که مسئولیت دارن همین سوابق رو در پرونده دارن. حتی رئیس جمهور فعلی هم که چندین و چند سال کار اطلاعاتی و امنیتی دارد. خوب چیزی شد؟

  • مهدی
    0

    با سلام. حضور نظامیان در سیاست با «دخالت» آنها در سیاست کاملا متفاوت است. حضور به معنای این است که آن شخص می خواهد با شرکت در انتخابات و به شیوه ای دمکراتیک در قدرت حضور پیدا کند و به نظر می رسد این شکل از حکومت دقیقا مد نظر نویسنده محترم هست و بیشتر نمونه هایی که در فهرست کتاب آمده است به این صورت به قدرت رسیده اند. وگرنه در تاریخ جهان نمونه های بسیاری هستند که با دخالت در سیاست و کودتا به قدرت رسیده اند و وضعیت کشور مطبوعشون رو به نابودی کشانده اند. اگر قرار است نظامیان ما به این شکل به قدرت برسند خب نتیجه ش معلوم هست و اقدامی نکوهیده خواهد بود. پس اگر از طریق انتخابات قرار است نظامیان به سیاست وارد شوند چه اشکالی دارد؟ مخالفت برخی ها با نظامیان به دلیل این هست که از محبوبیت آنها در میان مردم می ترسند. به نظر بنده آن نظامی ای که لایق هست به ریاست جمهوری برسد سردار دهقان است به دو دلیل: اول اینکه از نظر سنی نه پیر هستند مثل میر قائد و نه جوان هستند مانند محمد. لذا شخصی پخته می باشند. دوم اینکه برخلاف سعید محمد که تنها کارنامه اش فعالیت در قرارگاه خاتم الانبیاست ایشان سالهاست در سیاست حضور دارند و با دولت های مختلف هم کار کرده اند. علاوه بر این نگاهی فراحزبی نیز در کارنامه سیاسی ایشان دیده می شود.

  • محمد خسروی
    0

    سلام اینکه دررسانه مقبودیت به رییس جمهورنظامی بدید یعنی رسمیت به دستورات پادگانی متاسفم که این مواردرامطرح میکین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟