خبرفوری بررسی می‌کند

لحظه‌ تاریخی برای بایدن و برجام/ دو دلیلی که ایران به آمریکا اعتماد نمی‌کند/ کلک بحران هسته‌ای تا انتخابات ۱۴۰۰ کنده می‌شود؟

از نظر یک رسانه هندی، اکنون یک لحظه تاریخی برای رئیس جمهور امریکا است. جو بایدن باید هر چه سریع‌تر تصمیم بگیرد و تا فرصت از دست نرفته به جای درگیری با ایران و عملیات در خاورمیانه به برجام بازگردد.

لحظه‌ تاریخی برای بایدن و برجام/ دو دلیلی که ایران به آمریکا اعتماد نمی‌کند/ کلک بحران هسته‌ای تا انتخابات ۱۴۰۰ کنده می‌شود؟

به گزارش خبر فوری ، در حالیکه بسیاری از رسانه‌های خارجی با کنجکاوی بحران عراق و سوریه را دنبال کرده و به دنبال این هستند که نشانه‌های از جنگ بین ایران و آمریکا را در خاورمیانه پیدا کنند، برخی دیگر هنوز برجام را مهم‌ترین مساله در روابط بین‌الملل ایران و ایالات متحده دانسته و سخت دنبال این هستند که سرانجام آن را از طریق بررسی رفتار ایران و آمریکا و نیز اروپا و سازمان ملل رمز گشایی کنند.

خبرگزاری مشهور کشور هندوستان (The Hindu) از جمله پایگاه‌های خبری است که به این موضوع پرداخته است. نویسنده‌ی تحلیل معتقد است اکنون یک لحظه تاریخی برای رئیس جمهور امریکا است. جو بایدن باید هر چه سریع‌تر تصمیم بگیرد و تا فرصت از دست نرفته به جای درگیری با ایران و عملیات در خاورمیانه به برجام بازگردد.

استدلال نویسنده این است که احتمالا بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال آتی، یک سیاستمدار "بنیادگرا" به قدرت برسد که بر خلاف حسن روحانی علاقه‌ای به توافق هسته‌ای نداشته باشد. از این رو، این چند ماه جاری بسیار سرنوشت ساز است.

اکنون یک لحظه تاریخی برای رئیس جمهور امریکا است. جو بایدن باید هر چه سریع‌تر تصمیم بگیرد و تا فرصت از دست نرفته به جای درگیری با ایران و عملیات در خاورمیانه به برجام بازگردد


آنچه از نظر نویسنده، برجام را تبدیل به یک گره کور کرده بازی "مرغ و تخم مرغ" دو طرف است. از نظر ایران این آمریکا است که ابتدا از برجام خارج شده و به همین دلیل اول آنها باید به توافق بازگردند.

همچنین، ایران تاکید دارد که همه تحریم‌های دولت قبل ایالات متحده علیه ایران باید برداشته شود. از آن طرف، دولت جو بایدن گفته تنها اگر ایران به تعهدات هسته‌ای خود در چارچوب برجام بازگردد، حاضر است به این معاهده بازگردد.

خبرگزاری هندو در ادامه می‌نویسد: البته دولت بایدن تا کنون قدم‌هایی را برداشته تا نشان دهد علاقه مند است به برجام بازگردد. سخت‌گیری بر عربستان و فشار بر بن‌سلمان و در نتیجه ایجاد تعادل در منطقه یکی از سیگنال‌های مهم بایدن به ایران است. با این حال، به نظر می‌رسد این قدم‌ها و سیگنال‌ها برای جلب رضایت ایران کافی نیستند."

نویسنده در ادامه تاکید دارد که عدم اعتماد ایران به آمریکا کاملا منطقی و هوشمندانه است. تحلیلگر هندو می‌گوید که جمهوری اسلامی ایران تا کنون حداقل دوبار به آمریکا اعتماد کرده و هر دوبار ضربه خورده است. یک بار در زمان ریاست جمهوری جرج بوش و جنگ افغانستان بود که ایران با آمریکا برای نابودی طالبان همکاری کرد اما مدت کوتاهی بعد جرج بوش پسر ایران را "محور شرارت" نامید.

مرتبه دوم هم اعتماد به اوباما و انعقاد برجام بود. این توافقنامه اگرچه به امضاء رئیس جمهور وقت ایالات متحده رسید اما با برگزاری انتخابات ۲۰۱۶ و به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، بار دیگر آمریکا بدعهدی کرد و از برجام خارج شد.

این دو اتفاق باعث شده جلب اعتماد ایران کمی سخت شود. تنها راه برای جلب اعتماد مجدد، این است که بایدن تحریم‌ها را برداشته و به برجام بازگردد.

عدم اعتماد ایران به آمریکا کاملا منطقی و هوشمندانه است. تحلیلگر هندو می‌گوید که جمهوری اسلامی ایران تا کنون حداقل دوبار به آمریکا اعتماد کرده و هر دوبار ضربه خورده است


نویسنده در انتهای مقاله‌اش می‌نویسد که مشخص است که هر دو جناح به توافق هسته‌ای احتیاج دارند. ایران بر اثر همراه شدن تحریم‌های سخت دولت ترامپ با همه‌گیری کرونا در شرایط سخت اقتصادی است و آمریکا نیز نگران فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است. یکی به رفع تحریم‌ها محتاج است و دیگری به توافق هسته‌ای‌‌. از این رو، رئیس جمهور آمریکا باید هر چه سریعتر تصمیم بگیرد و به برجام بازگردد.


(مقالات پایگاه‌های خبری خارجی صرفا جهت اطلاع رسانی ترجمه شده و به معنی تایید محتوای آن توسط خبر فوری نیست)

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 17
  • شهرام.ر
    0

    بایدن فقط منتظر این پیشنهاد روزنامه نگار هندی بود ، فردا به امید خدا به برجام برمیگرده !!!!!!!

  • جوزف هادی
    0

    ایران در توافق برجام هزینه های زیادی صرف کرده در صورت بازگشت امریکا به برجام ایران باید هزینه هارو مطالبه کنه نمیشه که 36هزار سانتریفیوژرو یه هو جمع کنن به همین راحتی از الان باید مطرح بشه که در صورت بازگشت امریکا به برجام ما هم به تعهدات قبلی به شرطی برمیگردیم که هزینه هارو جبران کنن

    نظرات شما -
    • کارشناس ارشد
      0

      این سانتریفوژ ها به چه دردی میخورد؟ هیچ توجیهی اقتصادی ندارد فقط شده معضل برای کشور.

    • ناشناس
      0

      این کارشناس ارشد باید یه دیپلم سیاسی و تاریخی می دونست که هسته ای یعنی چه

    • مهدی
      0

      جناب ناشناس چند ده سال دیگه که نفت تموم شد نیازهای انرژی کشور از همین سانتریفوژ ها که به نظرتون بی اهمیتن تامین میشه جز اینکه بگید ایندگان سیخی چند

    • ناشناس
      0

      کارشنس ارشد چوب امثال بیسواد مثل شما رو میخوریم،

  • احمدفسا
    0

    چیزحال بهم زنی شده دیگه این برجام بایدن ۵+۱ژنو ظریف ترامپ دست به دست هم بدیم کشورمونو خودمون بسازیم حالم ازقیافه بایدن بهم میخوره عزت ایرانی خیلی بیشترازاینه که چشماش به بایدن باشه که میخادچه بکنه

    نظرات شما -
    • کریم احمدی
      0

      بایدن همون آدمی بود وقتی که ژنرال سلیمانی شهید شد به ترامپ احمق تبریک گفت و خوشحال شد لعنت به همش

    • الن
      0

      من که کارگرم عزت نمی خوام ، ارامش فکر و روانی می خوام ، من تور 200 درصدی نمی خوام ، از وقتی که ازدواج کردم نمی تونم واسه زندگیم برنامه ریزی کنم ، من پایه حقوق دو میلیونی نمی خوام ، عزت ایرانی سیخی جند؟؟؟!!

    • مهدی
      0

      الن جان منم وضعیت اقتصادیم برام مهمه اما درکنازش عزت ملی و امنیت هم اهمیت داره

  • کریم احمدی
    0

    بابا اینا حسودن چش ندارن ببینن ایران پیشرفت کرده ولی کرده اگه با کره شمالی کنار اومدن با ایران هم کنار میان دقت کردین روسها هیچی نمیگن فقط تحریمها محکوم میکنن همین

  • قربانی
    0

    روغن ریخته رو نذر امام زاده نکنید. سخت گیری به عربستان هیچ امتیاز برای ایران و هیچ ربطی به ما نداره ۲ دلیل عمده داره اولا دمکراتها به صورت سنتی موافق رژیمهای پادشاهی و مستبد نیستن و دلیل مهم تر و اصلی حمایتهای فراوان ولعهد سعودی و شاه این کشور از دونالد ترامپ دموکراتها را به شدت عصبی و خشمگین کرده حتی پس از اعلام نتایج باز از ترامپ حمایت کردن خب روی عصب بازنده شرطبندی کردن. اما سوال اینجاست وقتی چند صد میلیارد دلار به ایران بابت بدعهدی آمریکا و خروج از برجام ضرر خورده چراباید اول ما برگردیم. درصورتی که اونها کار راحت تری دارن صرفا چند امضا و دستور باید صادر کنند اما بازی در آوردن و میخوان صرفا بخش ناچیزی از پولهای صادرات نفت خودمون رو برگردونن و خبری از لغو تحریمها نیست. اما ایران با هر بار نابود کردن و برچیدن سانتریفیوژ هاش متحمل ضرر میشه. دقیق مثل برجام و حتی بدتر از قبل

    نظرات شما -
    • الن
      0

      چرا اول باید ما برگردیم ؟ چون راهی دیگری نداریم ، در تقابل با امریکا فقط ما هزینه می دهیم نه آمریکا!!!

    • مهدی
      0

      الن وقتی سلاح هسته ای ساختیم امریکا هم توان میده داداش

  • مورچه
    0

    منافع امریکا ودولت های ایران دربلاتکلیفی مردم ایران است

  • حمید
    0

    اخه تا این لحظه چه سودی برای ملت داشته این هسته ای نه اینکه همه اجناس ۲۰برابر شده

  • مهدی
    0

    بنظرم باید باید ما دارای سلاح اتمی بشیم بدلیل اینکه اسراییل امرایکا انگلیس فرانسه روسیه حتی هند و پاکستان هم سلاح هسته ای دارن اگه روزی اسراییل یا امریکا با یک دکمه تهران یا اصفهان یا .. نابود کرد بتونیم به سرعت واشنگتن یا تل اویو یا حیفا و.. را بزنیم یه معادله سادس دشمنت وقتی قوی هست خودتو قوی کن به همین سادگی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها