کیهان خطاب به شورای نگهبان: در تایید کاندیداهای ریاست جمهوری خیلی سخت بگیرید/ مشارکت مردم را هم بیخیال!

کیهان نوشت: رهبر معظم انقلاب در دیدار ویدئویی با مردم تبریز، بر اینکه فرآیند انتخابات به انتخاب درست منتهی شود، تاکید کردند.

کیهان خطاب به شورای نگهبان: در تایید کاندیداهای ریاست جمهوری خیلی سخت بگیرید/ مشارکت مردم را هم بیخیال!

چون انتخاب درست در مرحله نهایی فرایند انتخابات قرار داد لذا باید سه مرحله دیگر با کمترین اشکال عملیاتی شود.

در مرحله اول، افرادی که شایستگی انتخاب شدن دارند، به صحنه می‌آیند. در این مرحله باید تلاش‌ها به سمتی رود که از کاندیدا شدن افرادی که نسبت محکم و متینی با سابقه مدیریتی و کفایت تجربه حکومتداری ندارند، کاندیدا نشوند.مجلس و شورای نگهبان مهمترین ارکان اتقان این مرحله هستند تا اولی با قاعده‌گذاری صحیح(خاصه نسبت به سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب در موضوع انتخابات) و دومی با تفسیر درست از قانون اساسی از تبدیل شدن انتخابات به بازار مکاره و حضور فاقد صلاحیت‌ها آن هم در وضعیتی که هیچ نسبت معقولی با این پست حساس ندارند، جلوگیری شود.

در مرحله دوم، مراجع احراز صلاحیت، به بررسی صلاحیت و گزینش نهایی کاندیداها می‌پردازند. در اینجا نیز شورای نگهبان بایستی با اجماع یا شبه اجماع و سخت‌گیری زیاد افراد واجد صلاحیت را احراز نمایند. اینجا به هیچ وجه جای مسامحه نیست و هرگونه آسان‌گیری سبب می‌شود تا دود آن سال‌های سال، جسم و روح انقلاب را آزار می‌دهد و خسارت‌آفرین شود.
در مرحله سوم، سازوکار اطلاع‌رسانی و تبلیغ به جریان می‌افتد و کاندیداها،خود و برنامه‌های خود را به انتخاب‌کنندگان معرفی می‌کنند.در این مرحله وزارت کشور و ستاد انتخابات کشور و هیئت نظارت، نقش اساسی دارند.اینکه هر کس هر طور خواست برای رای‌آوری اقدام نماید، نه اخلاقی است و نه مدنی. هم به اخلاق اجتماعی ضربه می‌زند و هم دموکراسی را مخدوش می‌کند. فرصت محدود تبلیغات خود آفتی سنگین و بعضاً نوعی تبعیض بین نامزدها ایجاد می‌کند.تا این قاعده، اصلاح شود باید در همان فرصت 20 روزه اجازه نداد هر کس با هر ابزار دلبخواهی کار خود را پیش ببرد و انقلاب را مخدوش سازد.سکوت قانون و نگرانی از دخالت در جریان انتخابات، سبب شده تا نهادهای نظارتی با احتیاط مأموریت خود را انجام دهند و برخی نامزدها از این موقعیت سوءاستفاده نمایند.

در مرحله آخر مردم، انتخاب خود را انجام می‌دهند. هر چقدر سه مرحله اول کم‌نقص باشد، انتخاب مردم دقیق‌تر و مؤثرتر خواهد بود و هر چقدر میزان خطاها در هر مرحله بالا رود، امکان انتخاب نادرست توسط مردم و در نتیجه ناامیدی از انتخابات، از مکانیسم و در طول زمان از نظام بیشتر و فراگیرتر می‌شود.

در اولین مرحله چه کنیم؟

اینکه هم بلوغ جامعه را نسبت به حضور کاندیداهای صلاحیت‌دار بالا ببریم تا هر کسی جرأت و جسارت حضور پیدا نکند(که الان اصلاً اینگونه نیست) و هم سازوکارها و قواعد را طوری سامان دهیم که حضور اولیه و بعضاً هزینه‌زای کاندیداهای نادرست به حداقل خود برسد.این از اهم ضروریات است. به گواه دوره‌های مختلف انتخابات، از این جنس کاندیداها معتنابه دیده می‌شوند و لازم است هم رویه‌های قانونی و هم بلوغ اجتماعی این خطا را حداقل سازد.

در همین ایام شاهدیم افراد محترم اما با سابقه‌های مدیریتی محدود و ناقص، خود را منجی دانسته و می‌خواهند سکاندار شوند حال آنکه حتی یک روز هم سابقه کار اجرایی در سطح کلان نداشته‌اند. بدانیم در این دور کار بسیار سخت‌تر از دوره‌های قبل است و هر کارناآزموده‌ای را نمی‌توان برای این پست حساس در معرض آرای مردم قرار داد. انتخابات ریاست‌جمهوری جای آزمون نیست جای استفاده از محصول عمری تجربه و تدبیر مدیریتی است.

گفتنی است یادداشت کیهان هیچ اشاره ای به حضور مردم در انتخابات که اتفاقا اولین سخن مقام معظم رهبری در دیدار مردم تبریز بود نکرده است.

منبع: خبرآنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 44
  • محمد
    0

    اگر رقابت فقط بین اصول گرایان باشد مشارکت کم خواهد بود و اگر از جناح رقیب هم کاندیدای قدر نباشد باز هم مشارکت کم خواهد بود

  • ایرانی
    0

    اتفاقاً خیلی بجا گفته که مردم کیلویی چند؟ اصلأ مردمی وجود ندارد. جیب آقایون پربرکت و مستدام باشد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مردمی که نتیجه انتخابشان بشود روحانی اول باید براشون کلاس انتخاب صحیح گذاشت بعد حق رای داد

    • ایرانی
      0

      آقای ناشناس همین تنگ نظریه‌های شما و امثال شما که می‌گویید افکار مردم با ما باید همسو باشد مملکت را به این روز انداخته . در ضمن روحانی انتصابی شما و هم فکرانتان بود که به زور به خورد ما دادید. اگر راست میگویید اصلأ شورای نگهبان را حذف و اختیارات رییس جمهور را مثل سایر کشورها بگذارید بعد از رییس جمهور عمل بخواهید.

    • کاربر ناشناس
      0

      جناب ناشناس انتخاب بد از بدتر با نظارت استصوابی بود

    • ب ایرانی
      0

      خوابی حسابی هم خواب که. با خرو پف شدید همراه؟؟چی میگی عمو روحانیو اصلاح طلبا با حمایت خاتمی ورفسنجانی و حسن خمینی وصد البته با کارناوال سلبریتهای سبز وبنفش چپوندین ب. ملت حالا طلبکار هم هستید. عجب عجبا!!!!! اگر نظرمو بذاره

  • ص
    0

    خوب شورای نگهبان با مشورت با کیهان و سایر همفکرانش یک نفر را خودش انتخاب و رییس جمهور کند دیگه این بازی ها و نمایش های دموکراسی و انتخابات ازاد را اجرا نکنید

  • کیهان
    0

    کیهان درست میگوید ...مردم در انتخابات شرکت نمی کند بهتر است انتصابی باشد

  • داودی
    0

    این نوشتاری که مردم عادی مینویسند البته که میدانید یک نوع تخلیه دیگ زود پز است ولی برادر محترم شما نماینده شخص اول مملکت و صاحب روز نامه مشهور هستید نوع گفتار و نوع ادبیات گفتاری خودتان را عوض کنید شما میدانید همین یک جمله ( مشارکت مردم بی خیال ) چقدر برای مملکت ما هزینه دارد شما با دست خودتان خوراک میدهید به دولت های متخاصم و سایت ها و تلویزیون های مخالف ایران و یک مدرک مبنی بر اینکه دولت مردان ایران خیلی با جهان مترقی و پیشرفته و دموکراسی فاصله داریم با این نطق هاکار دستگاه دیپلماسی ایران را مشکل میکنید الان چالش روبروی دولت ایران ویروس کرونا و معیشت مردم است بیا بخاطر اعتقادات مذهبی هم که داری کمک حال دولت باشید تا این مردم سر در گریبان از دست ویروس کرونا و معیشت رها بشوند در دنیا تخصص ها مشخص و معین شده و ادب اجتماعی و بینش مترقی جهانی حکم میکند در ان کاری که تخصص داریم ابراز نظر کنیم ولی حضرتعالی در تمام امور از جمله پزشکی - اقتصاد - فیزیک اتمی - کشاورزی - صنعت و معدن - و تمام امورات دیگر بلافاصله اظهار نظر میکنید و چون نماینده شخص اول مملکت هستید همه دشمنان ایران را خوشحال میکنید و دودش به چشم ملت ایران میرود ملت از نارسائی ها موجود ناراحت هستند بخصوص کارگران و کارمندان و بازنشستگان انان شما بدانید از کره ماه هم رئیس جمهور بیاوریم هیچ کاری نمیتواند انجام دهد باید سد ها و موانع از جلو پای دولت و رئیس جمهور برداشته شود و دست دوستی با تمام دولتهای دنیا داده شود و عظمت و کرامت ایران و ایرانی را به حزب و جناح بندی های فعلی ترجیح دهد تا به لطف خدا ملت ایران یک نفس راحت بکشند .

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      احسنت تحلیل کارشناسانه ای بود

  • احمدیان
    0

    خبر فوری لطفا اینقدر از کیهان بد نگو . من خودم کیهان رو به دلیل باهوشی و خواندن دست و نقشه دشمن می پسندم . ضمنا مگر شعار چند صدایی و تحمل مخالف سر نمی دهید ؟؟

  • حمید
    0

    مشارکت عده یی به هر قیمتی و تایید هر نفوذی و دوتابعیتی قطعا خیانت به کشور است

  • ناشناس
    0

    خودت و حسن عباسی و حمید رسایی کاندید بشید هم تایید صلاحیت میشید هم هر کدوم رای بیارید با اون یکی تفاوت ندارید ... خجالت هم خوب چیزیه

  • مراد
    0

    چه با سخت گيري وچه بدون ان ، مردم باوجود شوراي نگهبان انتصابي در انتخابات شركت نمي كنند.

  • دیکتاتور
    0

    رای مردم کیلویی چند؟

  • ناشناس
    0

    آنقدر سخت بگیرید و سوراخ های فیلتر را تنگ و ریز کنید و دیوار حائل بین خودی ها {خواص} و غیرخودی ها {عامه مردم} را بلند کنید تا آن ۱۰٪ مشارکت کنندگان در رأی گیری هم به ۴٪ کاهش پیدا کند تا خودتان باشید و اعضاء خانواده تان!

  • ناشناس
    0

    آقای شریعت مداری اگر بیخیال مردم نبودید روزنامه تون که مردم بعنوان شیشه پاک کن ازش استفاده میکنند با پول بیت المال و بودجه مفت و مجانی چاپ نمی کردید .. حیف کاغذ باطله .. حیف وقت مردم که معطل خوندن مطالب بی ارزش شما میشه

    نظرات شما -
    • قلندر
      0

      مگر کسی هم میخونه این اراجیف گویی کیهان اگر بخونی سرسام میگیرید

  • محمد ثامری
    0

    واقعا دارم به خيليها شرك ميكنم اقا ميگه حضور حداكثري يه عده نادان ....

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      حضور حداکثری از توش روحانی پرید بیرون ?همینو میخواین

  • گروگان
    0

    ما مردم نیستیم. گروگانیم. گروگان دو دولت ایران و آمریکا. یکی هر کاری دلش بخواد باهامون میکنه و دومی تحریممون کرده تا مجبور شیم اولی رو نابود کنیم.جوانان نادان انقلابی یک سال دیپلماتهای آمریکا رو گروگان گرفتن و الآن ۴۰ ساله که مردم خودشونو گروگان گرفتن تا کار خودشونو خوب نشون بدن.به روی خودشونم نمیارن چه گندی زدن و به تجاوزشون افتخارم میکنن.

  • شهروند
    0

    گویا کیهان همه کاره مملکت شده فراموش کرده فقط یه روزنامه هست

  • سجادی
    0

    شورای نگهبان باید قاطع وانقلابی به توصیه اقای شریعتمداری ودیگر دلسوزان نظام به جز تایید صلاحیت اقای رئیسی وقالیباف وجلیلی تمام کاندیداهای دیگر گروهها از اصلاح طلب تا اعتدالی امریکایی و .... رد صلاحیت کند خیلی به میزان شرکت کننده ها توجه نکند چون تجربه نشان داده اکثریت اغلب موارد اشتباه می کند فقط یکی از این سه نفر می تواند امریکای جنایتکار را از منطقه بیرون کند واسرائیل را ازروی کره زمین محو کند ومسئله اتمی را به ۶۰ رصدکه رهبری معظم فرمودند برسانند وبه توصیه رهبری مبنی بر اتش زدن برجام امریکایی جامه عمل بپوشاند واقتصاد مقاومتی را جایگزین اقتصاد غربی کنند شاید ملت کمی سختی هم بکشد ولی مردم فرض می کنند که در شعب ابیطالب هستند وحاضرند سنگ به شکم ببندند، دلار هم گران شدکه شد ما با ریال خودمان باید دادوستد کنیم وارزهایی چون روبل ویوان و افعانی ودرهم را باید جایگزین دلار ویوروی امپریالیستی کنیم مرگ بر امریکاوطرفداران امریکا ،ضمنا باید توجه داشته باشیم اصولا انتخابات یک توطیه غربی است صاحب وولی کشوربایدیک نفر را به عنوان نخست وزیر انتخاب کند این چنین شود خطا پیش نمی اید.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      جناب سجادی بگو دیکتاتوری وبس

  • رضا
    0

    شاه هم حزب رستاخیز راه انداخت و بیخیال رای مردم شد آقای شریعتمدار خوب بنام خودی توی زمین براندازان بازی میکنی دمت گرم با همین فرمان برو جلو

  • ناشناس
    0

    اگه اینجوری پیش بره با شرکت ده در صد مردم در انتخابات آبروشون میره

    نظرات شما -
    • کارشناس در همه امور
      0

      اینام میان میگن 10 درصد رایی دادن.خوش باور.

  • H
    0

    اتفاقاکیهان درست نظردادچون ازقدیم گفتندحرف راست راازبچه بشنوید.سخت گیری وگزینش انجام شودومردم جایگاهی ندارن تانظرشان اعمال شود جایگاهی درتصمیم سازی وتصمیم گیری ندارند.پس بهتراست هزینه انتخابات رودوش مردم نباشد وشورای نگهبان وتصمیم گیران یک نفرموردوثوق راانتخاب وحکومت کند؟!!!

  • دایم
    0

    در رابطه با کاندیداتوری ریاست جمهوری ویا مجلس ، شورای نگهبان نباید هیچگونه دخالتی داشته باشد وفقط نظارت بر درست بودن واجرای انتخابات داشته باشد واصلا" نباید کاری به اشخاص داشته باشد ، وظیفه وزارت کشور هست که کاندید باید در چهار چوب قانون کاندید شود . شرایط از لحاظ مدرک تحصیلی ، سلامتی جسم وروحی ، نداشتن سابقه کیفری ( اختلاس ، ریاکاری ،دروغ، کلاگذاری ، نپرداختن مالیات ، خوش نامی ، معرفی شدن از طرف احزاب با مرامنامه مشخص ( درصورتی که فعالیت آزاد آزاد داشته باشند) ،مشخص بودن فعالیت ملی .

    نظرات شما -
    • امیرم
      0

      بله آخرشم یکی مثه حسن کلید بیاد فاتحه مملکت و بخونه.مثلا یکی مثه جهانگیری داداش اختلاص گرش هم بیاد بشه معاون اولش.اینجوری خوبه به نظرم.

  • مسعود
    0

    چطور یکاری کنیم، تمام ارگان های سیاسی و اجتماعی ،و اقتصادی کشور رو منحل کنیم و وظایف شان را بدیم به عهدی روزنامه ی کیهان و مخصوصا سردسته اش آقای آچار فرانسه و همه کاره شریعتمداری .

  • سپنتا
    0

    مردم ؟ یعنی چی ؟ خیلی وقته این واژه غیرقابل فهم شده

  • حسین
    0

    منظورش اینه که دوباره بلایی مثل روحانی روی سرمون خراب نشه یا کساتیکه در فتنه ۸۸ ان ضربه مهلک را به کشور زدند دوباره نیان سوار ملت شوند

  • متفاوت
    0

    شورای نگهبان خودشون میدونند چگونه نگهبانی کنند، لازم نیست کسی بادمجان دورقاپ بچینه وکاسه لیسی کنه.

  • انقلابی
    0

    جناب شریعتمداری محترم با مشت اهنینت بکوب به دهان یاوه گویان و ضد ولایت فقیه گران و اسرائیل دوستان دوست دارم جناب شریعتمداری تو مثل یار امام حسن ع مسلم ابن اوسجع هستی مثل هانی ابن آورده خوش به سعادتت که آخرتت شهادت است

  • ناشناس
    0

    چند ساله مسئولین بی خیال معیشت مردم شده اند فقط یادتان نرود که شماها با پشتیبانی مردم به سر کار اومدین

  • محمدی
    0

    این حسین شعرییتمداری از شمرم برتری

  • ناشناس
    0

    لطفا دریافتی ماهیانه حقوقتم را اعلام بفرمائید

    نظرات شما -
    • یه نفر
      0

      اعلام شده قبلا فیش حقوقی 176 میلیونی در ماه...خبرنگارها درآوردن

  • شهروند
    0

    یکی از بزرگترین دشمنان مردم سالاری در ایران شریعتمداری است "یک تنه پیش بسوی استبداد مطلق"

  • ما
    0

    شک نکنید همانگونه که در انتخابات مجلس شورای نگهبان باصلابت و قدرت تمام مردان انقلابی و ولایت مدار و راسخ و پاک دست را تایید کرد و آنان که لغزش و اشتباه و فساد داشند را از قدرت به زیر کشید تا ما مردم راحت تر و با آگاهی بیشتر بتوانیم افراد اصلح تر را از میانشان انتخاب کنیم باز هم در انتخابات پیش رو همین رویه را پیش خواهد گرفت و با مشورت و اتکا به رهبر افراد خیر خواه نظام و ولایت را برای انتخابات ریاست جمهوری دستچین خواهند نمود حتی اگر عده ای منافق و خود فروخته و نا آگاه و بی بصیرت دنیا طلب هم در انتخابات مشارکت نکند بار روی زمین نخواهد ماند و انشاالله با همت بلندی که یک فرد انقلابی و ولایت مدار دارد صورت دشمنان را به خاک خواهیم کشید و رفاه را به جامعه باز خواهیم گرداند

    نظرات شما -
    • یه نفر
      0

      موندم این که نوشتی اسمته یا صداته!!!!

  • مورچه
    0

    به رای مردمی نیازی نیست قبلآ انتصاب شده گوش مخملی

  • کاربر ناشناس
    0

    شب عید روزنامه کیهان بازارش بخاطر شیشه پاک کردن میره بالا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟