افزایش ۳۳ درصدی کشفیات چوب قاچاق در زنجان

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: کشفیات قاچاق چوب در استان ۳۳ درصد افزایش یافته است.

افزایش ۳۳ درصدی کشفیات چوب قاچاق در زنجان

سرهنگ رضا مهدیون در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در ۱۱ ماهه امسال‌ حدود ۶۰ فقره کشفیات قاچاق چوب انجام شده که در این زمینه ۶۰ نفر نیز بازداشت و به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی با بیان اینکه کشفیات قاچاق چوب در استان ۳۳ درصد افزایش یافته است، افزود: با بهره‌برداری از سامانه ۱۳۹، اطلاع‌رسانی سرعت بیشتری گرفته و مردم نیز در این زمینه می‌توانند یاری‌گر این اداره‌کل باشند.

این مسئول ادامه داد: یکی از آسیب‌های وارده به مراتع از طریق دام غیرمجاز است. در همین راستا ۱۸۴ فقره اخراج دام از مراتع در طول ۱۱ ماه گذشته انجام گرفته است. علاوه ‌بر آن، آتش‌سوزی مراتع در حدود ۱۰ درصد در سطح استان کاهش داشته و تماس با شماره ۱۵۰۴ نیز در حدود ۹۳ درصد رشد داشته که بیانگر اعتماد مردم به این اداره‌کل بوده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع‌طبیعی استان زنجان تصریح کرد: با اقداماتی که از طریق یگان حفاظت اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان در امر پیشگیری از وقوع قطع، خرید و فروش درختان ممنوعه صورت گرفته، جو روانی حاکم در استان به‌ گونه‌ای شده است که افراد سودجو و فرصت‌طلب به راحتی نمی‌توانند اقدام به خرید و فروش کنند.

مهدیون یادآور شد: درختان جنگلی چنار، قره‌آقاج، گردو، اوجا، زالزالک، زبان گنجشک و سقز در معرض بیشترین تهدید از جانب قاچاقچیان چوب قرار دارند و قاچاق چوب بیشتر در شهرستان طارم و بخش قره‌پشتلو از توابع شهرستان زنجان صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: درختانی که در این مناطق وجود دارند با حساسیت ویژه و تعامل با افراد بومی محل، تشدید گشت‌ها در منطقه، استفاده از ظرفیت سایر یگان‌های مرتبط، بازدید مستمر و توجیه مسئولان کارگاه‌های چوب‌بری و محل‌های خرید و فروش چوب‌آلات مبنی بر خرید و فروش نکردن این گونه‌ها و ... محافظت می‌شود.

این مسئول در رابطه با چوب‌هایی که در برخی از مسیرهای مواصلاتی استان دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: چوب‌هایی هم که در محورهای مواصلاتی استان رویت می‌شود، مقصد بیشتر آن‌ها استان‌های شمالی کشور و استان قم بوده و عموماً از استان‌های هم‌جوار برای تردد به استان وارد می‌شود، اکثر این چوب‌ها، حاصل زراعت چوب و از نوع گونه‌های باغی بوده و اغلب برای استفاده در صنایع و گارگاه‌های دارای مجوز است و چنانچه محموله‌ای ولو باغی بدون دریافت مجوز حمل از اداره منابع‌طبیعی شهر محل استحصال خارج شود، به عنوان چوب غیرمجاز توقیف و برابر مقررات با آن‌ها برخورد می‌شود.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها