نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

یک میلیون و 200 هزار نفر در ایران در صف اعزام به حج هستند/ شرط ثبت‌نام حج در برخی کشورهای اسلامی استطاعت مالی مردم است

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: شرط ثبت‌نام حج در برخی کشورهای اسلامی استطاعت مالی است اما در کشور ما پس از گذشت ۱۲ سال، بیش از یک میلیون نفر فیش حج ثبت‌نام کرده‌اند و طلبکار دولت هستند اما اعزام نشده‌اند.

یک میلیون و 200 هزار نفر در ایران در صف اعزام به حج هستند/ شرط ثبت‌نام حج در برخی کشورهای اسلامی استطاعت مالی مردم است

حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب امروز ۱۴ اسفندماه در همایش بین‌المللی «مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین» که در قم برگزار شد، گفت: اسلام در قرن اول به مغرب رسید و سایه حاکمان اروپایی که بر مغرب اسلامی بود را از مغرب زدود و سال‌ها حاکمیت این مناطق در اختیار فرزندان معصومین(ع) بوده است و البته فشار وارد شده توسط حاکمان مانع از حاکم شدن تفکرات ائمه معصوم(ع) در آن مناطق شد اما تأثیرات فراوانی گذاشته‌اند و امروز بخش زیادی از این مناطق تحت کنترل این تفکرات است.

وی با اشاره به اینکه از گذشته، امر توسل به بزرگان زمان در این مناطق بوده است، افزود: صوفیه و برخی از مسلمانان، اشعار شرف‌الدین بوصیری، شاعر قرن هفتم مصری، را با وضو و رو به قبله می‌خوانند و این نشان از روحیه توسل در مغرب دارد.

نواب بیان کرد: نمادهای اسلامی از جمله نماز و مساجد در کشور مغرب مورد توجه قرار می‌گیرد و از این رو مساجد بسیار بزرگ در جهان اسلام در مغرب دیده می‌شود و نسبت به ماه مبارک رمضان اهتمام ویژه دارند.

وی اظهار کرد: برنامه بیدار کردن افراد در سحرهای ماه مبارک رمضان در مغرب به این صورت است که افرادی هنگام سحر در کوچه‌ها و خیابان‌ها می‌چرخند و مردم را بیدار می‌کنند و غذاهای خاصی را سرو می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه شاید کمتر کشوری در دنیا باشد که برای حج به مدت ۵ سال وقت بگذارد اما در مغرب چنین اتفاقی رخ داد، ادامه داد: در زمان درگیری‌های منطقه‌ای و ناامنی‌ها، حرکت زائران از مغرب برای زیارت کعبه و بازگشت از آن ۵ سال به طول می‌انجامید.

نواب با اشاره به اینکه حداقل ۵۰درصد هزینه‌های سفر حجاج مغربی بیشتر از حجاج ایرانی است، افزود: شرط ثبت‌نام حج در برخی کشورهای اسلامی استطاعت مردم است در حالی که در کشور ما پس از گذشت ۱۲سال، یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر فیش حج ثبت‌نام کرده‌اند و طلبکار دولت هستند اما هنوز اعزام نشده‌اند و اگر ثبت‌نام حج متناسب با ظرفیت همان سال صورت می‌گرفت، دولت می‌توانست انتظارات متقاضیان را برآورده کند.

وی با اشاره به اینکه در مغرب، تا زمانی که تقاضا ۱۰ برابر سهمیه نباشد، قرعه‌کشی نمی‌کنند و ۱۵ درصد از سهیمه کشورشان را به سالمندان اختصاص دادند، گفت: برگزاری مناسک حج در مغرب با مدیریت دولت و اجرای بخش خصوصی انجام می‌شود.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • کیان
    0

    به هر کس که پیشانیش سوخته و داغ دارد شک کنید و در مورد صحت سوختگی پزشکی قانونی را حکم قرار دهید که چه شده که سوخته ؟؟؟ اگر کارگر دستش پینه دارد به خاطره صداقت در کار است پیشانی چه شده که پینه دارد؟؟؟

    نظرات شما -
    • خ
      0

      پیشانی سوخته نشان ناصداقتی وکلاهبرداری است کیان گاگول

  • مورچه
    0

    مقصود خداست کعبه بهانه ای بیش نیست .دروغ نگودزدی نکن خدارا درون خودحس میکنی .شماب حج میروید که دزدی ودروغ هایتان بخشیده شود اما نمیشود

  • راز
    0

    بقیه مردمم تو صف مرغ و روغنن

  • فریبرز مددجو
    0

    به حج میروید ،پول به عربستان میدهید،عربستان همین پول را بمب میکند بر سر کودکان یمن ، یا شبکه های میلیاردی همانند من و تو میسازد که صدا و سیمای ما هم توان مقابله با آن را ندارد و مستقیما افکار عمومی ما را هدف قرار میدهد، کاش مقامات تا تغییر سیایتهای کثیف سعودی ها ، حج را منع میکردند چرا که خداوند همه جا در کنار ماست.

  • ناشناس
    0

    برین اونجا هرچی دارین بریزین تو حلقوم وهابیت و دشمنان ایران. خرج کنین هزینه کنین. بعد خود عربستان باهمین پول های خودمون شاخ بشه و علیه ملت ایران زر بزنه توهین کنه...

  • احسان
    0

    خدایا مارا از دست این کاهنان پیر تن پرور یا نجات بده یا بمیران....دیگه ظرفیت نداریم

  • محمود
    0

    مگر میشه تو این زمان با این درامد وگرونی پول حلال پس انداز کرد که باهاش بری مکه بیشتر از ۸۰ درصد از را حرام پول اندوختن وحالا میرند مکه برید تحقیق کنید.از هر راهی پول جمع کردنه که برند مکه امروز حتی مشهد هم شده ارزو مردم.اکثر انسانهای پاک ودرست پاشون به مکه نمیرسد. این یک میلیون ودویست هزار نفر افتخار نیست. خیلی برا کاسبی می نویسند بعد فیش را میفروشند. وسود می کنند.

  • محمود
    0

    پیشانی سوخته مثل نعل اسب کوبیدن روی پیشونی برای کاسبی.انسان پاک ودرست از این کارها بدوره جوری زندگی میکنه که شناخته نشه

  • ایرانی
    0

    حاجیان ایرانی همه دزد و غارت گرند . الان تو ذهن مردم حاجی یعنی چپاولگر و غارتگر ... با این همه فقر گردخانه سنگی گشتن کاری عبث است . رونق بخشیدن به خانه فقرا را خدا را بیشتر خوش می اید . تا چرخیدن به دور خانه سنگی و نوازش شیطان در مکه سعودی.شرم تان باد...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها