آنچه که زمینه را برای جولان دادن ساسی مانکن ها فراهم می کند

متن ترانه جنجانی و هنجار شکن، سرگرم کننده و طنزآمیز، در حد سخیف و ضد ارزش، به همراه کلیپی که تمام عناصر لازم را برای دیده شدن در خود دارد، تمام آن چیزهایی است که هر سال ساسی،برای انتشار موزیک ویدیوهایش به کار می گیرد.

آنچه که زمینه را برای جولان دادن ساسی مانکن ها فراهم می کند

ساخت سالی یک کلیپ جنجال آفرین که نظر خاص و عام را به خود جلب کند و همه را چه موافق و چه مخالف، وادار به سخن گفتن درباره آن کند، چیزی است که ساسی مانکن به شدت در آن استاد است.

این خواننده که فعالیتش را در ابتدا به صورت زیرزمینی در ایران شروع کرد و پس از مدتی به خارج از کشور مهاجرت کرد، خیلی زود توانست نبض مخاطب را در دست بگیرد و آن چه را که می تواند توجهش را جلب کند شناسایی و در موزیک ویدیوهایش به کار بگیرد و تاثیری اساسی روی جامعه بگذارد.

خواننده ای که روزی باعث توبیخ و برکناری وزیر آموزش و پرورش شد و از طرفی دانش آموزان بسیاری را با خود همراه ساخت، چه به لحاظ تکنیک موسیقایی و چه به لحاظ تنالیته صدا، دارای ضعف های فراوانی است؛ اما آن چه را که باید بداند را می داند و برای رسیدن به هدفش که دیده شدن و برانگیختن نظر همه‌گان است، دانسته هایش را به خوبی به کار می‌گیرد و در این راه هیچ خط قرمز اخلاقی و اجتماعی را در نظر نمی‌گیرد.


آیا سلامت زندگی جوانان و نوجوانان ایرانی برای ساسی مانکن اهمیت دارد؟

کوچکترین تردیدی وجود ندارد که برای این خواننده، تاثیر منفی روی کودکان گذاشتن و کشیده شدن آن ها به سمت مواد مخدر و یا آموزش های ناصحیح جنسی، هیچ اهمیتی ندارد. او فقط به دیده شدن فکر می کند و برای نیل به هدفش چشم هایش را روی نمایان ساختن هر عمل بد و گفتار ناصوابی می بندد.

تا اینجای مساله، نکته گنگی در مورد این خواننده و علت رفتارهایی که وی در ساخت کلیپش بروز می دهد وجود ندارد. اما سوال اصلی آن جاست که چگونه یک خواننده که نه از صدای چندان پرطنینی برخوردار است و نه چیزی از تکنیک های آوازی و موسیقی می داند، می تواند به راحتی حواس سایر کودکان و بزرگسالان را از هر چیز دیگری پرت، و به خودش معطوف کند.

آیا صرفا درنوردیدن خطوط قرمز، حاشیه سازی و مخاطب شناسی او باعث این اتفاق است یا خلا تولیدات سرگرمی جذاب برای مخاطب و شناخت نیازها و هیجانات اقشار کودک، نوجوان و جوانان ساکن در ایران، تاثیر بیشتری در موفقیت ساسی مانکن داشته است؟

سوءاستفاده ساسی مانکن از خلأهای هیجانی نوجوانان

شناخت خلاهای جنسی و هیجانی اقشار کم سن و سال جامعه، در وضعیت فعلی کشورمان، کار خیلی پیچیده و دشواری نیست. خصوصا آنکه قشر نوجوان و جوان، برای رفع خلاهایشان پاسخ چندانی دریافت نمی‌کنند و هر حرکت غیرمجازی را دال بر شجاعت و جسارت می‌دانند. حتی اگر از آن، پاسخ و نتیجه مطلوب را دریافت نکند. در حقیقت، هدف شان هنجارشکنی به هر قیمتی است.

چشم بستن عموم جامعه بر تبلیغ مصرف مواد مخدر

در جامعه فعلی کشورمان، موضوعات جنسی بیش از هر چیز دیگر، حساسیت عموم مردم را برانگیخته می کند. از سه روز پیش که بخشی از کلیپ تهران توکیوی ساسی مانکن منتشر شده عمده توجهات به سمت حضور بازیگر زن فیلم های پرنوگرافی متمرکز شده است اما نکته جالب این جاست که هنوز واکنش چندانی نسبت به تشویقی که در این آهنگ برای مصرف مواد مخدر انجام گرفته، نشان داده نشده است.
ویی از نظر عموم جامعه و حتی رسانه ها، خطر دیدن فیلم هایی با موضوعات جنسی، خیلی بیشتر از تشویق شدن به اعتیاد است.

و یا شاید حضور این بازیگر فیلم های تن کامه باعث شده است که دیگر موارد یا فراموش شوند و اصلا به چشم نیایند.

آیا ساسی مانکن باعث معرفی بازیگر فیلم های پورنوگرافی به مردم شد؟

اما آیا واقعا آشنایی نوجوانان و کودکان با بازیگران و فیلم های پورنوگرافی لزوما از طریق کلیپ ساسی مانکن اتفاق افتاده است، یا از زمانی که تلگرام فیلتر شد و نوجوانان در حالی که خانواده های شان نیز در جریان بودند بر روی گوشی های شان فیلترشکن نصب کردند؟

آیا در شرایطی که دستگاه های فرهنگی داخل کشور با بهره گیری از بودجه های کلان، تاکنون توانسته اند توجه و علایق نوجوانان را به سمت خود معطوف کنند، میدان برای جولان دادن فردی مانند این خواننده که از پذیرش تنها فرزندش سر باز می زند، بازتر نمی شود؟

طی این سه روز، موضوع بسیاری از پست هایی که در شبکه های اجتماعی بارگذاری می شود، کلیپ تهران توکیو است. برخی با خوشحالی و هیجان و برخی دیگر با اظهار تاسف و ابراز نگرانی.

چرا هیچکدامیک از سایر تولیدات فرهنگی داخل کشور، در شبکه های اجتماعی فضای مجازی نتوانسته این چنین بحث برانگیز شود؟

چرا صفحه شخصی این بازیگر زن تن‌کامه، پس از حضور در کلیپ ساسی مانکن، بسیار بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است؟


ساسی مانکن سمیه

شاید تنها راه مقابله با هجوم فرهنگ ناصحیحی که از سوی افراد بی قید و بند، ترویج می شود، حمله به این افراد نباشد.

این خواننده توانسته است بیش از هر فرد دیگری زنگ خطر عدم تولیدات فرهنگی جذاب برای مخاطب ایرانی و نادیده گرفته شدن خلاءهایشان را به صدا درآورد.

تولیدات فرهنگی متناسب با اصالت جامعه و ذائقه مخاطب، بیش از هر چیز دیگری می تواند جلوی چنین حرکات ضدفرهنگی را بگیرد.

شاید برخی در این جامعه پس از جنجال آفرینی موزیک ویدیوی تهران توکیو، برای مقابله با چنین تهاجم ضد اخلاقی، ایده محدودتر کردن فضای مجازی به ذهن شان برسد. ولی اینجا یک سوال دیگر مطرح می شود، آیا آن زمان که حتی استفاده از دستگاه ویدیو در ایران ممنوع بود و اینترنتی هم در خانه های مردم وجود نداشت، کسی خوانندگان لس آنجلسی، و ... را نمی شناخت؟ یا به سراغ فیلم های ممنوعه نمی رفت.

پیش از تبلیغ مواد مخدر توسط ساسی مانکن آیا کسی اعتیاد نداشت؟

آیا جوانان پس از دیدن کلیپ های ساسی مانکن با بازیگر پورنوگرافی آشنا شدند یا چون این زن بدکاره در این کلیپ، حضور داشت و بینندگانش او را می شناختن، موزیک ویدیوی تهران توکیو پر بازدید گردید؟

حقیقت این است که جوانان در ابتدا این بازیگر پرنوگرافی را می شناختند، و شاهد مثال آن جوک های بی شماری است که در رابطه با او در فضای مجازی ساخته شده است. این موضوع، نشان دهنده آن است که فیلترینگ و محدودیت ها، در عصر حاضر موجبات کنترل جوانان برای کشیده نشدن به سمت انحراف را فراهم نمی آورد.

شاید اگر تولیدات صداوسیما تا این حد سلیقه ای نبود و در عرصه موسیقی، از هنرمندان نوپای مستعد بیشتر حمایت می شد، هیچ گاه ساسی مانکن و امثال او فرصتی برای جولان دادن پیدا نمی کردند.

نویسنده: پگاه ماسوری

منبع: پرسون

47

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • شهرام.ر
    0

    اگه من بگم :به همه چیز فکر کن به جز «آتش سبز» . اول از همه به آتش سبز فکر میکنید. این جور افراد به دنبال توجه دیگرانند .به اونا توجه نکنید از اونا مطلب توی روزنامه ننویسید.این راه خوبی برای خنثی کردن اینگونه افراد است ‌

  • بی سواد
    0

    یه نون خور کم میشه....اینهمه ادم بدبخت که بعد از مردنشون معلوم نیست سر نوشت زن و فرزندانشون چی میشه.....شما ها که همه چی دارید...... امثال ما نه زنده بودن را کسی خبر داره و نه مردنمون را.....و اصالا برای کسی مهم نیست... دست بردارید تو را بخدا بنده خدا طب کرده حالا خبر فوری اعلام میکنه....

  • سمیه
    0

    اینستا ساسی روبیکا ساسی اخبار ساسی کوچه ساسی :| هرسال تبلیغ کاراشو خودتون انجام میدین و خودتونم خبر ندارین

    نظرات شما -
    • عباس
      0

      عصبی نشو سمیه چه بدن‌ی داری سمیه :)

  • زندی
    0

    بخدا اصلاح طلبا خوراکشون این چیزاس.خبر فوری به عنوان رسانع اصلاحات روزی سه خبر از این و تتلو و بن سلمان میزاره

  • منصور
    0

    ساسی هر چی باشه از خواننده های زپرتی و دوزاری داخلی خیلی بهتره. همین که میتونه دل مردمو شاد کنه ینی کارش درسته. صد می ارزه به موسیقی بیمحتوا و پوچ سنتی ایرانی که از اول تا آخرشون افسردگیه و بس

    نظرات شما -
    • حمید
      0

      آفرین. ساسی کارش درسته

    • میلاد
      0

      پرچم ساسی بالاست

    • شیما
      0

      اولا که فرزندم هنر یعنی زیبایی وچون موسیقی هنر است پس باید زیبایی داشته باشد. آیا کلام رکیک و زشت زیباست. دوما موسیقی ایرانی تم های شاد دارد و زیاد هم دارد ولی خب مقصر شما نیستی که آنها را نشنیده ای مقصر مسولان نادان فرهنگی هستند که جلوی پخش موسیقی شاد ایرانی را گرفتند و بگوش شما ها نرسیده. نمونه ساده ان همان موسیقی تولد تولد تولدت مبارک که همه تو جشن تولدها میخونند ببین این موسیقی یک موسیقی شاد ایرانی است که ملودی ساده ای داره. حالا موسیقی ایرانی شاد دایره ان بسیار وسیعه اما چه میشود کرد که جلوی انرا گرفته اند و رو به نابودی است و خب وقتی نابود شد نسل های بعد فکر میکنند موسیقی ایران شاد نیست در صورتیکه اینگونه نبوده و نیست. این جفا و ستم بزرگی است که داشته های یک کشور توسط اهالی همان کشور نابود

  • متفاوت
    0

    پگاه.اگرترس داری مثل بچه ادم سرتو بیندازپایین مشقهاتو بنویس.ادمها همه کاری میکنند وهرچیزی هم مقطعی است ومیگذرد،الان هم خودت یکی ازجولان دهندگان ان هستی.اگرنبودی راجع به یک موضوع دیگه مطلب مینوشتی.

  • ناشناس
    0

    وزارت ارشاد در حوزه موسیقی وموسیقی شناسی خلی کم کاری کرده . متا سفانه افراد کار بلد در حوزه موسیقی سنتی وپاپ خارج از گود هستن یا بهتره بگم کنارگذاشته شدن و در کل سیاست گذاری در حوزه موسیقی اشتباه بوده ونتیجه ش وضع موجوده و اینکه موسیقی با سلیقه مخاطب ونسل جدید به روز نیست ، به ناچار نسل جدید سراغ ساسی مانکن ها خواهند رفت اگر فوری راه اشتباه رو اصلاح نکنن ضربه بسیار بزرگی به فرهنگ این مرز وبوم خواهد خورد

  • سالاریان
    0

    آهنگاش کلا چرت و مزخرفن یسری الفاظ زشت رو بکار میبره فقط...حداقل میتونس از چند تا کلمه استفاده کنه در کنار یه متن خوب نه اینکه همش همین کلامات...

    نظرات شما -
    • متفاوت
      0

      برخلاف نظر شما اون کارش همینه.اهنگهای مطرح را هیچوقت نباید به عنوان موسیقی کلاسیک حساب کرد بلکه ازنوع پدیده های اجتماعی ، سیاسی روزهستند که برای ضد و تخریب هم وقاعدتا نمیتواند هم غیر ازاین باشد.مانند سرودهای اول انقلاب که پدیدهای وفت بود واینچنین ایجاب میکرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها