بی‌حوصلگی چه تاثیرات منفی و مثبتی دارد؟

شاید گمان کنید که بی‌حوصلگی تنها می‌تواند تاثیرات منفی بر خلق و خو و رفتار فرد داشته باشد، اما جالب است بدانید که افراد بی‌حوصله به دلیل موقعیت فعلی‌شان به دنبال یافتن چیزهای جدید و پیدا کردن معنایی برای زندگی هستند.

بی‌حوصلگی چه تاثیرات منفی و مثبتی دارد؟

احتمالاً بسیاری از ما در سال گذشته احساس خستگی و بی‌حوصلگی کرده‌ایم. محدودیت‌های اجتماعی برای رفتن به مهمانی، مسافرت و فعالیت‌های دیگر به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا لازم است، اما باعث شده کارهای کمتری برای انجام دادن داشته باشیم.

به گزارش خبر فوری ، به نقل از «The Conversation»، شاید احساس بی‌حوصلگی و کسالت مساله‌ای جزئی به نظر برسد، اما این بی‌حوصلگی از بسیاری جهات بر زندگی مردم تاثیر گذاشته است. سوالی که پیش می‌آید این است که بی‌حوصلگی خوب است یا بد؟ علم می‌گوید ترکیبی از هر دوست. بی‌حوصلگی ممکن است پیامدهای زیر را داشته باشد:

۱- واکنش آنی

کسل بودن معمولاً با تمایل به یافتن فعالیتی رضایت‌بخش همراه می‌شود. این امر باعث می‌شود ما آنی یا از روی هوس تصمیم بگیریم و توانایی ما را در انجام وظایف‌مان مختل می‌سازد. بی‌حوصلگی و کسالت موجب می‌شود ما به کارهایی چون هله‌هوله خوردن یا بازی با موبایل روی آوریم. شاید گاهی این کارها ضرر چندانی نداشته باشند ولی بی‌حوصلگی همیشگی باعث بروز رفتارهای مخربی چون قماربازی، مصرف مواد مخدر و رانندگی خطرناک می‌شود. در دوران شیوع کرونا مشخص شد یکی از دلایل شکستن قرنطینه و رعایت نکردن مسائل بهداشتی بی‌حوصلگی بوده است.

۲- پایین آمدن سطح سلامت روان

خستگی

طبیعی است که گاهی انسان احساس بی‌حوصلگی کند اما اگر شخصی به طور دائمی خسته و بی‌حوصله باشد، جای نگرانی وجود دارد. تحقیقات نشان می‌دهد احساس بی‌حوصلگی نشان‌دهنده پایین آمدن سطح سلامت روان و ابتلا به افسردگی و اضطراب است. اشخاصی که خیلی زود خسته و بی‌حوصله می‌شوند می‌گویند زندگی برایشان بی‌معناست. این افراد ممکن است ترک تحصیل کنند، دیگر کار نکنند یا روابط عاشقانه‌ای نداشته باشند.

۳- پرخاشگری

به نظر می‌رسد بی‌حوصلگی در ابتدا تنها برای شخص بی‌حوصله مشکل ایجاد کند، اما مشخص شده که بی‌حوصلگی یک فرد به مشکل دیگران هم تبدیل می‌شود. پرخاشگری از نتایج خستگی و کسلی است. طی مطالعه‌ای درباره رابطه پرخاشگری و بی‌حوصلگی در سال ۲۰۲۰ مشخص شد ممکن است خستگی موجب پرخاشگری سادیستیک شود. محققان شرکت‌کنندگان را مجبور کردند تا ویدئویی ۲۰ دقیقه‌ای از یک آبشار یا مستندی کمتر خسته‌کننده راجع به آلپ را ببینند. در طول تماشای این فیلم‌ها سه کرم زنده به شرکت‌کنندگان داده شد تا اگر خواستند آنها را در خردکن بیندازند. شرکت‌کنندگانی که فیلم خسته‌کننده‌تر را دیدند بیشتر از سایرین کرم‌ها را خرد کردند. چنین به نظر می‌رسد که افراد بی‌حوصله به دلیل آنکه تشنه هیجان هستند کارهایی از این قبیل را انجام می‌دهند.

۴- خواستن چیزهای جدید

کسلی جنبه مثبت هم دارد. در برخی از موارد فرد به جای پرخاشگری یا نشان دادن واکنش‌های آنی، به دنبال موقعیت‌ها یا چالش‌های جدید است. افرادی که خیلی زود کسل می‌شوند می‌توانند کنجکاوتر باشند. در تحقیقی که سال ۲۰۱۹ انجام شد به شرکت‌کنندگان این فرصت را دادند که به عکس‌هایی که قبلاً دیده بودند یا عکس‌هایی که برای آنها آشنا نبود نگاهی بیندازند. کسانی که حوصله‌شان سر رفته بود به عکس‌های ناآشنا علاقه بیشتری نشان می‌دادند حتی اگر می‌دانستند که این عکس‌ها تصاویر ناخوشایندی چون سوسک یا ظرف‌های کثیف را در بر دارد.

۵- یافتن معنای زندگی

زندگی

شاید یکی از عجیب‌ترین جنبه‌های خستگی و بی‌حوصلگی یافتن معنای جدید در زندگی باشد. افراد بی‌حوصله می‌گویند وضعیت فعلی‌شان خالی از هر گونه هدف مشخصی است. پس در پی راه‌هایی هستند تا بتوانند دوباره معنای زندگی را دریابند. بی‌حوصلگی باعث می‌شود افراد با قدرت بیشتری به دنبال ایده‌هایشان باشند. همچنین کارهای خسته‌کننده سبب می‌شود افراد در خاطرات خود زندگی کنند. خاطرات نوستالژیک ترکیبی از عواطف مثبت مثل امنیت و عواطف منفی مثل فقدان را در بر دارد. به علاوه، مردم با خاطرات‌شان بیشتر با انسان‌های دیگر رابطه برقرار می‌کنند که همین امر موجب می‌شود برای زندگی خود معنایی بیابند.

از سویی کسانی که معنای زندگی را در دین می‌بینند، از انجام کارهای مهم کمتر خسته و کسل می‌شوند. بی‌حوصلگی آنی می‌تواند باعث شود فرد به کارهای خیرخواهانه روی آورد و در نتیجه‌‌ی خشمی که از بی‌حوصلگی حاصل شده رنگ جدیدی به زندگی خود بپاشد.

منبع: اعتماد آنلاین

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها