رجاله چگونه شاه شد؟/ مروری بر قدرت‌گیری و کارنامه رضاشاه پهلوی (۶)

حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی

رجاله چگونه شاه شد؟/ مروری بر قدرت‌گیری و کارنامه رضاشاه پهلوی (۶)

بسمه تعالی

در صدمین سالگرد کودتای انگلیسی ۱۲۹۹ و گماشتن رضا پهلوی برایران، پرسش وپاسخهایی در پایگاه (rahimpour.ir ) منتشر شد:

قسمت اول را اینجا بخوانید.

قسمت دوم را اینجا بخوانید.

قسمت سوم را اینجا بخوانید.

قسمت چهارم را اینجا بخوانید.

قسمت پنجم را اینجا بخوانید.

رجاله چگونه شاه شد؟(۶)
(رضا شاه، بارکشی برای لندن، چشمک برای هیتلر )

اینک بخش ششم:

س) ماجرای نزدیکی رضاشاه با هیتلر چه بود که بعدها یکی از علل عزل او در۱۳۲۰ و نصب محمدرضاشاه توسط انگلیسیها و آمریکاییها به پادشاهی شد؟

ج) میدانید رضاخان از نوجوانی، در ارتش ، عادت به فرمان گرفتن از فرمانده خارجی داشت. ابتدا افسران روسی قزاقخانه وبعد افسران انگلیسی، و در دوره های پیاپی نگهبانی برای سفارتخانه های اروپایی راتجربه کرده بود‌و این اطاعت پذیری برای او عادی بود. منتهی یکبار در انتخاب ارباب اشتباه کرد و نتیجه اش راهم دید.
در یکی دو سالی که هیتلر برق آسا پیشروی و کل اروپا را فتح کرد و بسوی شرق در قلب روسیه پیشروی کرد و تقریبا به مرزهای شمالی ایران ودریای خزر رسید، رضاشاه گمان کرد کار یکسره شده و حتی وسوسه شد اربابش راعوض کند و کمی بطرف آلمان وفاشیستها غش کرد.
البته دردوره قاجارهم یکی دو سال نگهبانی سفارت آلمان در تهران و پادویی آنها را کرده بودو رضایت نامه ای هم از آلمانها داشت که جزئ افتخاراتش بارها ازآن یاد کرده و شاید مقداری سمپاتی هم یافته بود چون آلمانها برخلاف برخوردهای تحقیرآمیز و اشغالگرانه روسها و انگلیسیها ، کمی مودبانه تر برخورد میکردند یعنی بدنبال جذب آدمها در مراحل آغاز نفوذ بودند.
بعدها رضاشاه گرچه دست نشانده انگلیس است اما به توهم پیروزی هیتلر کمی به آلمان ها نزدیک شد.
اوضاع اقتصاد ایران تحت فرمان لندن هم خیلی خراب ودرخطرسقوط بود. یک هیئت عالی اقتصاددان های آلمانی و تئوریسینهای اقتصادی هیتلر به تهران آمدند و پس از بازدید از مؤسسات اقتصادی و بررسی آمار و ارقام بانک ملی ایران، الگویی برای اصلاح ساختار ادارات به ایران پیشنهاد کردند. انگلیس دید آلت فعل خودش و آدمک « آیرون‌ساید» یعنی شاه ایران مستشاران آلمانی راهم می پذیرد.شرکت خطوط هوایی آلمانی یونکرس، اولین شرکت هواپیمایی در ایران بود. مهندسان آلمانی ، ساخت چند جاده و پل بزرگ راه آهن ایران و موجی ازساخت وسازهای قوی درایران را حتی پیش از شروع جنگ جهانی دوم براه انداختند.

س) ظاهرا درایران، موجی هم میان گروهی ازجوانان ودانشجویان علیه انگلیسیها و بنفع هیتلر بوجودآمده بود.

ج) بله. در سال ۱۳۱۱ در دوره استقرار کامل دیکتاتوری رضاشاه بود که هیتلر درآلمان بقدرت رسید و روابط تجاری و سیاسی دو کشور افزایش یافت.مثلا نشریه‌ « ایران باستان» آن زمان، هیتلر را به ایرانی‌ها اینطور معرفی ‌میکرد: «یکی از بهترین مردان نامی دنیا، آدولف هیتلر، مرد دانشمند آریایی‌نژاد... .»
از ۱۳۱۵ شرکت های آلمانی وارد ایران می‌شدند و تجارت بالا گرفت بحدی که ایران از منابع اصلی پشم و پنبه آلمان شد.
در جنگ جهانی دوم ، رضاشاه پیشروی های هیتلر را برنقشه روی دیوار در کاخش تعقیب میکرد و رادیو آلمان گوش میداد که انگلیسیها ممنوع کردند و رسما به او دستور دادند که فقط باید bbc و رسانه های انگلیسی را گوش کند و اوهم اطاعت کرد. آلمان بخاطر موقعیت استراتژیک ایران و نفت ، روی ایران تمرکز داشت و هیتلر درآغاز سال ۱۳۱۷ برای رضاشاه وملت ایران پیام تبریک نوروزی فرستاد.
رضاشاه هم یکی اززنانش یعنی مادر محمدرضاشاه ، تاج‌الملوک را با دودخترش اشرف وشمس به ملاقات هیتلر درآلمان فرستاد.
مادر شاه در خاطراتش می‌نویسد: هیتلر با من و اشرف و شمس دست داد و احوال رضا را پرسید. از طرف سفارت ایران، محمدعلی جمالزاده که فرزند روحانی مشهور مشروطه بودو بعدها نویسنده معروفی شد، مترجم جلسه بود. ما برای هیتلر هدیه هایی برده بودیم مثلا دو قطعه قالی نفیس و پسته رفسنجان.
قالی‌ها را جلوی پای هیتلر باز کردند، خیلی از نقش و بافت و رنگ قالی ایرانی خوشش آمد. روی یک قالی عکس خود هیتلر و روی قالی دیگر هم علامت صلیب شکسته نازی ها نقش کرده بودیم. او باورش نمی‌شدد این تصاویر ظریف را با دست بافته باشند. هیتلر متقابلاً سه قطعه عکس خود را امضا کرد و به من و دخترانم داد وگفت متأسفانه پیشوای آلمان مثل شاه ایران ثروتمند نیست و نمی‌تواند هدیه گرانقیمت بدهد و از این بابت معذرت خواست !
من این ملاقات را هیچ‌وقت فراموش نکردم و به‌ درخواست رضا ده‌ها بار ریزمطالب آن را برایش تعریف کردم..
هیتلرموقع حرف زدن آرام نمی گرفت، یا دورخودش می‌پیچید و یا به این طرف وآن طرف اطاق می‌رفت وحرف می‌زد. مثل این بود که زیرپایش آتش روشن است و نمی تواند آرام بگیرد. با صدای بلند صحبت می‌کرد. ازرضاشاه تعریف کرد وگفت از اینکه او قدرت را درایران به دست دارد خوشحال است. رضا ازاین قسمت سخنان هیتلر خیلی خوشش می‌آمد و من هر وقت به این قسمت از خاطره ملاقات با هیتلرمی رسیدم باید آنرا چند بارتکرارمی کردم.

در ۱۳۱۶ رئیس سازمان جوانان نازی هم به ایران آمد وبا شاه دیدار داشت. رضاشاه گمان کرد خوب است که ضمن اطاعت از انگلیسیها و حفظ جانب ارباب قدیم، گزینه ارباب جدید و آلمان هیتلری را هم بعنوان ابرقدرت جدیدجهان درنظر داشته باشدچون همه اروپا راشکست داده بودو فرانسه و روسیه شوروی را اشغال کرد و لندن راهرروز بمباران میکرد.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها