چه کسانی به رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران مشاوره می‌ دهند؟/ با مهره های بایدن در خاورمیانه آشنا شوید

در حالی که به نظر می رسد دولت بایدن تمرکز اصلی واشنگتن را به چین متمرکز کرده باشد، خاورمیانه هم اولویت خود را از دست نداده است. از زمان روی کار آمدن بایدن، 7 مقام جدید به تیم خاورمیانه شورای امنیت ملی آمریکا پیوسته اند.

چه کسانی به رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران مشاوره می‌ دهند؟/ با مهره های بایدن در خاورمیانه آشنا شوید

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا کارمندان کاخ سفید خود را از میان متخصصان برای مقابله با چالش ها در خاورمیانه آغاز کرده است؛ در حالی که به نظر می رسد تمرکز اصلی واشنگتن روی چین است تا آمریکا را از جنگ های پرهزینه ای که دو دهه بر امنیت ملی این کشور تسلط دارند، برهاند.

مقامات مطلع از این موضوع گفتند که از زمان روی کار آمدن بایدن، هفت مقام جدید به تیم خاورمیانه شورای امنیت ملی پیوسته اند. «امیلی هورن» سخنگوی شورای امنیت ملی این انتصابات را در پاسخ ایمیل خود به فارین پالیسی تأیید کرد. آنها به «برت مک گورک» نماینده بایدن برای خاورمیانه، که قبلاً به عنوان نماینده ضد داعش در زمان باراک اوباما و دونالد ترامپ خدمت می کرد، گزارش خواهند داد.

Brett McGurk

آتش بس در امتداد خط کنترل، صلح در پی نخواهد داشت، اما فرصت های جدیدی برای همکاری فراهم می کند.

مقامات جدید، از جمله برخی که در آخرین نقش شان زیر نظر مک گورک خدمت می کردند، سیاست های آمریکا را در مورد سخت ترین بحران ها در سراسر جهان مدیریت خواهند کرد؛ حتی اگر دولت بایدن قصد داشته باشد تمرکز واشنگتن را به یک دوره به اصطلاح رقابت قدرت های بزرگ با پکن پس از نزدیک به دو دهه درگیری در خاورمیانه تغییر دهد. اما خاورمیانه به احتمال زیاد همچنان به جذب اکسیژن ادامه خواهد داد، به ویژه هنگامی که پیشکسوتان وزارت خارجه تیم بایدن برای بازگرداندن ایران به پای میز مذاکرات هسته ای و تلاش برای صلح در یمن جنگ زده، تلاش می کنند.

«سَم پارکر» به عنوان مدیر بخش ایران، «زهرا ِبل» به عنوان مدیر بخش عراق و سوریه و «ماکس مارتین» برای بخش لبنان و اردن خواهند بود.

«زهرا هرجی بل» تحصیلکرده دانشگاه هاروارد، دانشگاه عبری در قدس اشغالی و همچنین دانشگاه آمریکایی در قاهره مصر است. از وی هم همچون بیشتر اعضای تازه منصوب شده بایدن در بخش خاورمیانه در جستجو ها در گوگل هیچ اطلاعات و عکسی در دسترس نیست.

همچنین «جاش هریس» یک مقام وزارت خارجه که به عنوان معاون رئیس مأموریت در سفارت ایالات متحده در لیبی خدمت می کرد، برای رسیدگی به مسائل آفریقای شمالی به شورای امنیت ملی می پیوندد.

از آنجا که دولت بایدن امیدوار است روابط خود را با تشکیلات خودگردان فلسطین بازسازی کند و تلاش های خود را برای راه حل دو کشور احیا کند، «جولی ساویر» دستیار سابق نماینده ویژه اوباما در مذاکرات صلح رژیم صهیونیستی و فلسطین، به عنوان مدیر اسرائیلی-فلسطینی در شورای امنیت ملی به عهده خواهد گرفت.

Untitled

دولت بایدن می گوید که تلاش خواهد کرد تا کمک های ایالات متحده به سرزمین های فلسطینی که توسط ترامپ قطع شده بود را از سر بگیرد و به برقراری ارتباط با نمایندگی دیپلماتیک فلسطینیان در واشنگتن که ترامپ در سال 2018 تعطیل کرد، کمک کند.

همچنین «اوینیا سایدریس» به عنوان مدیر بخش شبه جزیره عربستان و «کی سی ایوانز» به عنوان مدیر امور سیاسی - نظامی یمن در شورای امنیت ملی آمریکا فعالیت خواهند کرد و به ادعای این گزارش، هر دو می ‌توانند نقش مهمی در پشت صحنه برای تلاش «آمریکا به منظور انجام مذاکرات صلح در یمن بین دولت مورد حمایت عربستان و انصارالله به رهبری «تیم لندرکینگ» نماینده آمریکا در این کشور داشته باشند.

download (26)

Untitled255

Tim Lenderking تیم لندرکینگ

پارکر و بل هر دو در زمان مک گورک به عنوان فرستاده ویژه ریاست جمهوری در ائتلاف برای شکست داعش در زمان اوباما و ترامپ خدمت می کردند؛ شغلی که پس از اعلام ناگهانی ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه در سال 2018 تعطیل شد. پارکر، یک کارمند دولت که قبلاً به عنوان مدیر شورای امنیت ملی برای سوریه و عراق در دوران اوباما خدمت می کرد، و بل، یک افسر خدمات خارجی حرفه ای، مسلط به زبان عربی هستند که سال ها در خاورمیانه کار کرده اند.

بل اخیراً مسئول سیاسی مستقر در استانبول برای تیم واکنش کمک به انتقال سوریه در دولت آمریکا بود که پروژه های تثبیت را در داخل کشور مدیریت می کند. مارتین مشاور «مایکل راتنی» نماینده سابق سوریه در آمریکا بود که تیم وی از نزدیک با مک گورک همکاری داشت.

Michael Ratney

هریس و سایدریس در زمان دولت ترامپ در وزارت خارجه در نقش کلیدی در شمال آفریقا مشغول به کار بودند، زمانی که ابتکارات سیاسی آمریکا در منطقه با توئیت های غافلگیرانه رئیس جمهور از بین می رفت. پیش از آنکه ترامپ از «ریچارد نورلند» به عنوان سفیر در این کشور در 2019 استفاده کند، هریس به عنوان دیپلمات عالی رتبه لیبی فعالیت می کرد.

به گفته افراد مطلع در این زمینه از «آنی روهروف» به عنوان مدیر مبارزه با تروریسم شورای امنیت ملی نیز نام برده شده است.

(نکته جالب توجه اینجاست که از اکثر افراد منتصب در تیم خاورمیانه ای بایدن، برغم حضور در کابینه دولت های پیشین آمریکا عکس و زندگینامه ای در گوگل نمی توان یافت).

انتصابات پیش بینی شده از الگوی تاریخی استخدام مدیران شورای امنیت ملی از سایر سازمان های دولتی ایالات متحده پیروی می کند. به گفته منابع آگاه، مک گورک به منصوبان بالقوه سیاسی نیز گفته است که بودجه ای برای جذب کارکنان بیشتر از خارج از دولت را ندارد. شورای امنیت ملی معمولاً استخدام های مستقیم را بیش از سایر بخش های دولت آمریکا محدود می کند.

منبع: جماران

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • فتاحی
    0

    همه از اعضای اصلی سی آی ای هستند. وای بحال مردم بدبخت منطقه ی ما.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها