دست‌های پنهان در بازار آشفته مرغ/ کمبود مرغ در گلستان تا کی ادامه دارد؟

گلستان تا پایان دی ماه امسال توانست رتبه نخست تولید گوشت مرغ را در کشور به دست بیاورد اما وجود دست‌های پنهان برای آشفته کردن بازار، مرغ را از سفر مردم پر داده است.

دست‌های پنهان در بازار آشفته مرغ/ کمبود مرغ در گلستان تا کی ادامه دارد؟

وضعیت آشفته و نابه‌سامان توزیع مرغ در استان گلستان از هفته گذشته سبب کمبود و ایجاد صف‌های طولانی در مقابل فروشگاه‌های عرضه مرغ شده است.

این در حالی است که گلستان مشکلی بابت تأمین و تولید ندارد و با 276 هزار تن تولید گوشت مرغ، رتبه نخست کشور را هم در اختیار دارد.

اما اینکه چه اتفاقی رخ داده تا مردم در استانی که خود تأمین کننده نیاز استان‌های دیگر از جمله تهران است، با کرکره‌های پایین کشیده و بسته مرغ فروشی‌ها و پلاکارد " مرغ نداریم"، مواجه شوند نیاز به ورود دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی دارد.

این روزها در کنار گرانی‌ها و تورم افسارگسیخته، عده‌ای هم هستند که مستقیما چنگ به سفره مردم انداخته‌اند. برخی البته انگشت شمار در مقام تولیدکننده و اغلب در نقش دلالان و واسطه‌ها، سود خود را به قیمت کوچکتر شدن سفره مردم تأمین می‌کنند.

طبق آماری که جهادکشاورزی استان مدعی است شفاف‌ترین آمارهاست، تا روز پنج شنبه روزانه حدود 80 تا 85 تن مرغ در استان توزیع می‌شد اما آیا این مرغ به دست مصرف کننده می‌رسید یا نه را باید در پاسخ‌های قابل تأمل رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان جست‌وجو کرد.

حسین طلوعیان در این باره اظهار داشت: اگر مجموع سهمیه مرغ استان را یکجا تجمیع و سپس توزیع کنند، مشخص خواهد شد که هر واحد صنفی چقدر مرغ دریافت کرده است اما اکنون اینگونه نیست.

وی گفت: برای نمونه از یک واحد صنفی در بازدیدهای بازرسان سازمان صمت مشخص شده که حدود 10 تن مرغ برای یک روز تحویل گرفته اما وقتی مردم ساعت 10 تا 11 صبح به این مرغ فروشی مراجعه می‌کردند، مرغ فروشی بسته بود و مرغ نداشت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: از طرفی کشتارگاه آمار می‌دهد که به هر واحد صنفی چقدر مرغ داده اما آیا این آمار درست است؟ در آمارها وجود داشت به یک واحد صنفی 8 تن مرغ داده شده وقتی مراجعه کردیم واحد صنفی اعلام کرد 1.5 تن مرغ تحویل دادند و بقیه را به جای دیگری منتقل کردند.

وی ادامه داد: در عین حال بخشی از مرغ هم به علت اینکه در برخی استان‌ها قیمت بالاتر از گلستان است، از این استان به صورت غیرمجاز خارج می‌شود. قرار شد با کمک قرارگاه 17 ربیع و شبکه کاسبان امین نظارت بیشتری بر توزیع مرغ اعمال شود و نیروی انتظامی نیز جلوی خروج غیرقانونی مرغ را از استان بگیرد.

وی گفت: بخشی از این نظارت‌ها باید در کنار سازمان صمت، جهادکشاورزی، دامپزشکی و غیره از سوی اتاق اصناف و اتحادیه‌ها اعمال شود تا بتوانیم بازار استان را تنظیم کنیم.

طلوعیان همچنین اعلام کرد: از امروز مرغ تحویلی از کشتارگاه‌ها ابتدا در محل انبار سازمان جهاد کشاورزی در کمربندی گرگان تجمیع و پس از صورتجلسه توسط خودروهای مخصوص توزیع مرغ در بین مرغ فروشی‌های شهرستان گرگان با همراهی یکی از بازرسان افتخاری توزیع می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد با اجرای این طرح و افزایش نظارت‌ها، از خروج بی‌ضابطه مرغ از استان جلوگیری شود.

جانشین رئیس جهادکشاورزی در ستاد تنظیم بازار استان هم با بیان اینکه آمارهای آنان در زمینه تولید، کشتار و توزیع مرغ شفاف است، اعلام آمادگی کرد که هر نهاد نظارتی و اطلاعاتی که نیاز به این آمارها داشته باشد آن را در اختیارشان قرار دهند.

سعید حسن پور گفته از حدود دو هفته قبل از طریق شرکت پشتیبانی امور دام آمار روزانه توزیع مرغ را به سازمان صمت می‌دهیم که از کشتارگاه به کدام واحد صنفی رفته است. ضمن اینکه برنامه ریزی برای ایام پایانی سال را از 45 روز قبل انجام دادیم.

وی با اشاره به افزایش تولید گوشت مرغ در استان گفت: در هیچ سالی مانند امسال افزایش تولید نداشتیم. شاید انحرافاتی در زمینه توزیع وجود دارد که باید آن را بررسی کرد.

حسن پور تأکید کرد: از نظر تولید هیچ مشکلی نداریم و مردم برای تأمین نیاز خود نگران نباشند. اگر به این نتیجه برسیم که نیاز استان بیشتر از این میزان کنونی است، مشکلی برای تأمین و توزیع آن نداریم.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • ناشناس
    0

    دست پنهان خود دولت است مردم عادی نیستند

  • داریوش
    0

    در شهر های دیگر هم از این قبیل کمبود ها وجود داره چرا؟مگر ما تولید کننده آنها نیستیم؟ مقصر اصلی دولته که تولید واقتصاد ومعیشت مردم رو ول کرده وگروگان گرفته برای مذاکره هر روز به بایدن التماس میکنه که بیا برگرد! آره بگو با خودش مرغ وروغن نباتی هم بیاره شاید با اورانیوم طاق زد؟

  • ali
    0

    دست پنهان !!! گوشت مرغ و میوه و ارزاق عمومی در حال حاضر همه دست دولت و ارگانهای مرتبط با آن است در اسفند ماه میوه ها بیشتر انباری هستند و دولت بارها اعلام کرده مردم نگران گشت و مرغ و میوه شب عید نباشند . دست پنهان مسئولین و دولت ما هستند که بدلیل تحریمها بجان مردم افتاده اند و با گران کردن ارزاق و مالیات پول جمع میکنند . ایکاش یک رابین هود پیدا بشود که حق این داروغه رو کف دستش بگذارد

  • علیرضا گرایی
    0

    تقصیر مجلسه اگر fatfرو امضا کرده بود الان مرغ صفی نبود!!

  • احسان
    0

    نتیجه اقتصاد ذلت ومذاکره ای همینه!

  • مورچه
    0

    سیاست حکومت گرسنگی دادن ب ۸۰میلیون ایرانی است میترسند اگرشکم مردم سیرباشد مردم قیام میکنند .تنها مرغ نیست همه اقلام همین اوضاع مرغ رادارد میوه گوشت برنج روغن دارو مسکن خودرو مصاله ساختمانی کفش پوشاک ماکارانی خیار ازموز سبقت گرفته سیب پیاز فقط مرغ رانبین خبرفوری فقط سلامت مردم بی ارزش است

    نظرات شما -
    • داریوش
      0

      یعنی سیاست دولت روحانی

  • الناز
    0

    به قول ظریف خودمون خواستیم که اینجوری زندگی کنیم...

  • امید
    0

    وقتی طبری در مهمترین قضاییه دزدی میکنه اونم کجا... فاتحه بقیه مملت را بخون

  • دارا
    0

    واقعاً وضعیت معیشتی این مردم عزیز چرااا باید این قدر مفتضح باشه...... البته برا یه عده (... زاده) همه چیز خوبه!

  • ن
    0

    این وضع همه جا است به این میگویند پیشرفت

  • محمدی
    0

    در سامانه بازارگاه که تولید کننده نهاده می گیرد مکلف بشه مرغ تولیدی را در همان بازارگاه ارائه نمایید با این روش دیگه تولید کننده نمی تونه خارج از سیستم مرغ را به فروش برسونه

  • بینوا
    0

    خدا لعنت کند باعث و بانی فقر مردم رو

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها