جایزه «زنان شجاع» آمریکا به ۷ قربانی حملات طالبان

وزارت خارجه آمریکا در یک اقدام کم‌سابقه امسال هفت زن افغان را که در حملات تروریستی افغانستان کشته شدند، برنده جایزه ویژه «زنان شجاع» معرفی کرده است.

جایزه «زنان شجاع» آمریکا به ۷ قربانی حملات طالبان

۱۴ زن دیگر از کشورهای مختلف نیز برنده جایزه ویژه زنان شجاع شده‌اند. اما انتخاب زنان افغان که در بخش‌های مختلف برای توسعه حقوق زنان کار می‌کردند و "به دست طالبان کشته شدند"،‌ آن‌هم در شرایطی که مذاکرات صلح وارد مراحل جدید می‌شود، اقدامی نمادین و معنادار است.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که این جایزه به فاطمه خلیل، ‌کارمند سابق کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، ژنرال شرمیلا فروغ، رئیس پیشین بخش جنسیت ریاست امنیت ملی، مریم نورزاد، پرستار، فاطمه رجبی، افسر پیشین پلیس، فرشته، افسر پیشین پلیس در اداره امور زندان‌ها در قندهار، ملاله میوند، فعال حقوق زن و گرداننده تلویزیون خصوصی انعکاس در ننگرهار و فرشته کوهستانی، فعال حقوق زن در کاپیسا، اهدا می‌شود.

اکثر این زنان بعد از سرنگونی رژیم طالبان سر بلند کرده بودند و باسواد و صاحب کار شده بودند. گروه طالبان مسئولیت هیچ یک از این قتل‌ها را که مردم را علیه عاملان آن برآشفته بر عهده نگرفته است. اما بیشترین سود را از این ترورها گروه طالبان برده است که می‌خواهد افغانستان را به سمت جامعه تک‌صدایی ببرد.

مراسم اهدای جایزه ویژه زنان شجاع در هشتم مارس، در واشنگتن به صورت مجازی برگزار می‌شود و جیل بایدن، بانوی اول آمریکا این جوایز را اهدا خواهد کرد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر و وزارت خارجه افغانستان از این تصمیم وزارت خارجه آمریکا استقبال کرده‌اند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها