رئیس اتاق بازرگانی ایران:

قانون جدید چک امکان اجرا ندارد

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به ابهامات بخش خصوصی گفت: تا زمانی که برخی زیرساخت‌های لازم فراهم نباشد، اجرای قوانین جدید، خود به معضلاتی تازه در اقتصاد بدل خواهند شد.

قانون جدید چک امکان اجرا ندارد

غلامحسین شافعی در نشست شورای روسای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور اظهار کرد: اتاق بازرگانی در ماه‌های گذشته تلاش کرده در قالب بررسی‌هایی که در مرکز پژوهش‌های این اتاق انجام می‌شود، دغدغه‌ها و نگرانی‌های بخش خصوصی را پیگیری کرده و آنها را به مقامات اجرایی دولت منعکس کند.

به گفته وی، یکی از قوانین جدید که اجرای آن با ابهام رو به رو شده، قانون جدید چک است. اتاق بازرگانی معتقد است زیرساخت‌های لازم برای اجرای این قانون فراهم نیست و همین دیدگاه را تلاش کرده در نشست شورای پول و اعتبار مطرح کند و نامه‌ای نیز در این رابطه به مقامات کشور ارسال شده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران طرح جمع آوری دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی را نیز یکی دیگر از برنامه‌هایی دانست که مقدمات اجرایی آن فراهم نیست و افزود: در روزهای گذشته مشخص شده که هنوز زیرساخت‌های لازم در نظام درمانی کشور برای اجرای این طرح فراهم نیست و این موضوع مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است. اتاق بازرگانی در این زمینه نیز نامه‌ای را به معاون اول رئیس جمهوری نوشته و دیدگاه‌های خود را تشریح کرده است.

او همچنین به نشست اخیر روسای اتاق‌های مشترک با معاون وزارت امورخارجه و تصمیمات این وزارت در راستای آماده کردن زیرساخت صدور روادید الکترونیک و تسهیل روند دریافت آن به ویژه برای فعالان اقتصادی اشاره کرد.

در ادامه حسین سلاح‌ورزی، نایب رئیس اتاق ایران و قائم مقام دبیر کمیته حمایت از کسب‌وکار از دستاورد این کمیته در راستای پذیرش استدلال دبیرخانه مبنی بر لزوم صدور بخشنامه‌ای از سوی سازمان امور مالیاتی به اداره‌های مالیاتی سراسر کشور و اعلام این مطلب که صادرکنندگانی که رفع تعهد ارزی خود را از سال ۱۳۹۷ به بعد انجام داده‌اند، می‌توانند از معافیت سود تفاوت نرخ ارز ناشی از تسعیر ارز حاصل از صادرات استفاده کنند، خبر داد.

در بخش بعدی این نشست نیز محسن احتشام، رئیس اتاق بیرجند به حادثه آتش‌سوزی شنبه ظهر در مرز ماهیرود افغانستان اشاره کرد و این اتفاق را با توجه به کمبود امکانات ایمنی لازم مورد توجه قرار داد. به اعتقاد او لازم است پیش از هر چیز تجهیزات و زیرساخت‌های لازم برای ارتقای سطح ایمنی مرزها و گمرکات، مهیا شود.

او تصریح کرد: در این آتش‌سوزی حدود ۶۰۰ تن بنزین و گازوئیل، سوخت و اگر ۱۰ پایگاه آتش نشانی بیرجند برای کمک به گمرک افغانستان اعزام نمی‌شدند، شاهد آسیب‌های جدی‌تری می بودیم. خوشبختانه این آتش سوزی طی ۸ ساعت مهار شد و آسیب جانی هم نداشتیم.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران نامناسب بودن زیرساخت‌های ایمنی در گمرکات افغانستان را مورد انتقاد قرار داد و خواستار رسیدگی به این مسئله شد. متاسفانه در گمرک ماهیرود به این حجم از تجارت تنها یک ماشی آتش نشانی مستقر است.

رئیس اتاق بیرجند توجه به استان‌های مرزی و توسعه زیرساخت‌های گمرکی را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید به دنبال تجهیز گمرکات تخصصی و باز شدن پایانه‌های مرزی باشیم.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ناشناس
    0

    اگه به یه سری باشد هنوز هیچی زیر ساخت ندارد برای کنترل تورم باید قانون جدید چک اجرا شود هرکه هم به چک در وجه حامل که حامله می نویسند چیزی بلد نیستند خودشان برن کنار

  • ناشناس
    0

    شما بهتر از قانونگذار و حقوقدانان تشخیص می دهید که قانون جدید چک قابلیت اجرایی ندارد؟!

  • محمد
    0

    جناب شافعی!! اصلا شفافیت خوب نیست.!! تا کی می خواهید با گل آلود کردن آب ماهی بگیرید.حیا کنید.در نامه به سران کشور حتما می نویسید که مردم!!! به مشکل می افتند.!! نه آقا جلوی سوء استفاده امثال تو گرفته می شود.

  • ناشناس
    0

    مگه کلاسهای دانشگاه مجازی زیر ساخت لازم را دارد من بچه ام دانشجوست ودر محله جنت اباد مرکزی زندگی میکنم برا برگزاری کلاسهاش اینترنت از مخابرات وشاتل گرفتیم تازه علاوه بر اون برا گوشیشم اینترنت گرفته تازه سر هر کلاس دایم یا باید از شاتل به مخابرات از مخابرات به شاتل از لپ تاب به گوشی از گوشی به کامپیوتر دائم از این شاخه به اون شاخه بپره تا یک کلاسش برگزار بشه اونم خیلی وقتها موفق نمیشه و سر کلاس غیبت میخوره سر امتحانات که بماند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها