دبیرکل اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد:

چابهار مدلی برای توسعه اقتصادی کشور

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران از اهمیت افزایش همکاری های منطقه‌ای در چابهار و استفاده از این بندر به عنوان نمونه‌ای موفق برای توسعه اقتصادی در منطقه یاد کرد.

چابهار مدلی برای توسعه اقتصادی کشور

بهمن عشقی در نشست معرفی و تشریح اقدامات هند در بندر چابهار اظهار کرد: متاسفانه در دوران اخیر در منطقه ما تحولاتی رخ داده که روند تاریخی گذشته را تحت تاثیر خود قرار داده و همین موضوع، شرایط را برای برخی برنامه‌ ریزی‌ها برای افزایش همکاری‌های اقتصادی دشوار کرده است اما آنچه که بیشترین اهمیت را دارد این است که نباید جغرافیای اقتصاد بر اساس جغرافیای سیاست تعریف شود.

به گفته وی، برای عبور از این مشکلات سیاسی باید در فضای اقتصاد نقاطی برای اتصال صلح جهانی تعریف شود و در این برنامه‌ها، ایران، هند، پاکستان، افغانستان و دیگر کشورهای منطقه می‌توانند نقشی کلیدی ایفا کنند.

دبیر کل اتاق تهران با تاکید بر اینکه بندر چابهار در این طرح کلان نقشی کلیدی خواهد داشت، بیان کرد: در سال‌های گذشته دیدیم که با وجود سنگ اندازی‌های دولت ترامپ، توافق‌های اقتصادی توانستند به حیات خود ادامه دهند و اگر بناست صلحی در منطقه باشد، همکاری‌های اقتصادی اهمیت فراوانی خواهند داشت. چابهار می‌تواند سکوی اتصال صلح‌آمیز اقتصاد در این منطقه باشد.

عشقی ادامه داد: هند در سال‌های گذشته تلاش کرده از اقیانوس هند به عنوان یک بستر مهم توسعه اقتصادی استفاده کند و در این بستر ایران نیز منافع اقتصادی خود را پیگیری می‌کند. با محوریت چابهار امکان ایجاد منافع اقتصادی مشترک میان دو کشور و بهره بردن از آنها وجود دارد.

وی با اشاره به نقش کلیدی بخش خصوصی، بیان کرد: بخش خصوصی ایران می‌تواند با ایجاد بستری برای همکاری با شرکت‌های خصوصی هند، شرایط را طوری رقم بزند که دیگر امکان خروج هندی‌ها یا توفق همکاری‌ها وجود نداشته باشد. یک توسعه فراملی در چابهار، می‌تواند الگویی برای همکاری‌های اقتصادی مشترک در دیگر حوزه‌ها باشد.

عشقی خاطرنشان کرد: امیدواریم در چابهار یک تجربه موفق همکاری اقتصادی میان ایران و هند رقم بخورد و این تجربه باعث به وجود آمدن همکاری‌های جدید اقتصادی باشد و همین موضوع کاهش فقر و پایین آمدن خشونت در منطقه کمک کند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها