هژمونی صفر در منطقه‌ صفر/ روزهای حساس منطقه، فاز جدید تقابل ایران و عربستان/ 4 سیاستی که آمریکا با آن می‌خواهد متحدانش را نجات ‌دهد/ ناتو عربی علیه ایران شکل می‌گیرد؟

از نظر تحلیلگر میدل ایست آی متحدان آمریکا باید سیاست

هژمونی صفر در منطقه‌ صفر/ روزهای حساس منطقه، فاز جدید تقابل ایران و عربستان/ 4 سیاستی که آمریکا با آن می‌خواهد متحدانش را نجات ‌دهد/ ناتو عربی علیه ایران شکل می‌گیرد؟

به گزارش خبر فوری ، پایگاه خبری میدل ایست آی، در تحلیلی به آخرین تحولات در منطقه خاورمیانه و روابط موجود بین کشورهای منطقه و به خصوص ایران و عربستان پرداخته است. نویسنده تاکید دارد که روابط ایران و عربستان از بعد ورود جو بایدن به کاخ سفید بدتر شده و دو طرف به خصوص در زمین یمن با یکدیگر چالش بیشتری داشته اند.

نویسنده میدل ایست آی تاکید دارد که این جنجال و درگیری روز به روز بیشتر می‌شود و علت آن هم دوری منطقه از چارچوب سنتی خود است. اما این چارچوب سنتی چیست؟

ابر سیاه آمریکا بالای سر خاورمیانه، مروری بر یک تاریخ

در حقیقت، طبق ادعای نویسنده، از بعد جنگ جهانی دوم آمریکا سعی کرد در منطقه خاورمیانه نفوذ بیشتری داشته باشد. همزمان، با آغاز جنگ سرد و تقابل و رقابت سیاسی و نظامی دو جبهه غرب و شرق، نفوذ سیاسی و نظامی آمریکا هم در منطقه بیشتر شد تا جایی که ایران پهلوی را ژاندارم منطقه کرد و زعامت اقتصادی کشورهای عربی را هم بر عهده گرفت.

با انقلاب اسلامی ایران و آغاز تنش بین دو طرف (ایران و آمریکا) ایالات متحده نفوذ خود را در کشورهای دیگر منطقه بیشتر کرد و به خصوص عربستان و امارات به شدت به آمریکا وابسته شده و هزینه زیادی برای تامین تسلیحاتی خود و همکاری با ایالات متحده کردند.

4 سیاستی که متحدین آمریکا باید دنبال کنند

نویسنده میدل ایست آی مدعی است منطقه برای بازگشت به ثبات باید چند سیاست را پیش بگیرد که محوریت همه همین مورد بالا یعنی "حضورآمریکا در منطقه" است. تحلیل گر میدل ایست آی معتقد است برای اینکه عربستان و متحدانش در منطقه زنده بمانند باید چند سیاست دنبال شود:

الف. آمریکا همچنان حضور نظامی و استراتژیک خود را در منطقه حفظ کند. چرا که اصولا منطقه خلیج فارس (کشورهای عربی) از ابتدا بر اساس حضور نظامی آمریکا نظم یافته اند و حالا با کمتر شدن حضور نظامی آمریکا این نظم تبدیل به آشفتگی شده است.

ب. سیاست "مواجهه با شرق" دنبال شود. آمریکا و متحدانش باید در مقابل شرق یعنی روسیه و چین بایستند چرا که نفوذ این دو کشور در منطقه هر روز بیشتر می‌‎شود.

ج. طرح ناتو عربی به ریاست رژیم صهیونیستی هرچه سریعتر شکل بگیرد. این طرح باعث می‌شود حتی در صورت عدم فعالیت نیروهای نظامی آمریکا، متحدانش قدرت نظامی یافته و همانطور که بنی گانتس (وزیر جنگ رژیم صهیونیستی) گفته یک "نظم امنیتی" پیدا کنند.

د. کشورهای منطقه باید برخی اصول را در روابط فی مابین رعایت کنند. احترام متقابل، حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی، عدم مداخله در امور داخلی کشورهای خود و کنار گذاشتن فرقه گرایی و عدم حمایت از مسلح شدن شبه نظامیان غیرقانونی در کشورهای خود از جمله مهم ترین این اصول هستند.

نویسنده همچنین مدعی است پایان اختلاف رژیم صهیونیستی و فلسطین و کاهش حداکثری تنش می‌تواند در جلب نظر کشورهای منطقه کمک کند و اتحاد بین آنها را قوی تر نماید.

سیاست هژمونی صفر

در واقع نویسنده مقاله میدل ایست آی مدعی است برای قدرت گرفتن مجدد متحدان آمریکا باید سیاست "هژمونی صفر" توسط کشورهای منطقه (که متحد آمریکا هستند) دنبال شود و این کشورها باید به جای اعمال نفوذ بر یکدیگر، هر چه سریعتر به تمامه زیر چتر سنتی آمریکا بروند.

( مقالات پایگاه‌های خبری خارجی صرفا جهت اطلاع رسانی ترجمه شده و به معنی تایید محتوای آن توسط خبر فوری نیست)

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 21
  • کاربر ناشناس
    0

    ما که در منطقه تنها شدیم

  • ایرانی
    0

    ایران باید یک حمله تمام عیار برای آزادی کل منطقه خاورمیانه و نجات مردمان و برادران ما شروع کند ، امروز نیروی ها ایرانی در بهترین حالت و ایران قویترین و مجهزترین نیروی منطقه دارد ، فقط یک یا علی مانده و مگه و مدینه و مصر و اردن و فلسطین و عراق آزاد میشه

    نظرات شما -
    • خ
      0

      ایرانی شماکه ازمردم دم میزنی جنگ چرا یااگرجنگ شوددودش توچشم مردم عادی میره فک نکم کسی موافق نظرت باشه

    • خیزران
      0

      عمو یا به مام بده یا آدرس ساقیتو بده

    • علیرضا
      0

      میشه لطف کنی منظورت رو از قویترین ومجهزترین بگی ؟؟ منظورت هواپیماهای جنگی بروز مون هست که زمان شاه خریداری شده یعنی در خوشبینانه ترین حالت 42 سال از عمرشون میگذره . یا از تانک ، ناو و سایر ادوات جنگی بگی فقط تونستیم تو صنعت موشکی قوی بشیم که اونم فعلا جرات شلیک به جاهایی که ادم داره رو نداریم و فقط حرفش رو زدیم

  • مورچه
    0

    جنگ نکبت وعقب افتاده گی بیماری ویرانی وحرج ومرج ب بارمی اورد .چرانمیفهمید امریکا سالهاست منافع ش ازراه اندازی جنگ تآمین می شود وکشورهای درگیرشده با جنگ راغارت میکند .ازطرفی اسراییل یک باجه نفاق درمنطقه است وکارش جاده صاف کنی ارباش امریکاست برای حضوردایمی نیروی های داعش ونیروی های امریکایی درخاورمیانه دراین میان شماها یعنی بدخواهان ایران عزیز زرر خواهند کرد این گوی این میدان امتحان کنید

  • ایرانی
    0

    ایران از دخالت در کشور های عربی دست بردارد . ملت خودش را دریابد.

  • انقلابی
    0

    هی ایرانی مگه تو رهبری اینطوری نقشه میریزی بشین بچه این بازی بزرگان است رهبر خودش میدونه چکار باید بکنه

    نظرات شما -
    • علیرضا
      0

      دقیقا مثل قضیه واکسن کرونا مثل دادن نامه به قالیباف و هزارتا مثال دیگه کاملا مشخصه که کدوم طرفی هستیم

  • شهروند
    0

    ماتنها نشدیم ما خدارا داریم وکسی که باخدا باشد هرگز تنها نمی ماند.8سال جنگ ماتنها بود یم در برابر استکبارجهانی امریکا باسلاح وال خبیث باپول خود نتوانستند ایران را شکست دهند پس خداوند بزرگ پشتیبان مظلومان است.

  • کاربر ناشناس
    0

    اخراج آمریکای اشغالگر از منطقه مطالبه جدی ملت‌های این کشورهای زخم‌خورده است.

  • علیرضا
    0

    این دیپلماسی خیلی وقته که تو منطقه اجرامیشه متاسفانه ایران از ترس اینکه مجبور به ارتباط و پذیرش امریکا بشه رفته بغل روسیه که هیچوقت منافع خودش رو با منافع من عوض نکرده و متاسفانه مسئولین ارشد مملکتی ما هم ظاهرا تمایل عجیبی به روسیه دارن که هرچی هم بی حرمتی میکنه بازهم با آغوش باز میپذیریمشون چاره کار فقط تفاهم و دوستی با کشورهای منطقه اس با اینکار عملا ایران هراسی که امریکاراه انداخته و داره از آب گل آلودش ماهی بزرگ میگیره خنثی میشه د رعمر ماداریم با این روش مملکت داریمون در حق امریکا لطف میکنیم و ملت و دولت امریکا همیشه مدیون ایران خواهند بود

  • زینل دشتی
    0

    هنوز هم بگویید بمب اتمی بدرد ایران نمی خورد بمب اتم با اموزهای دینی ما همخوانی ندارد. اقا ایران باید مجهز به سلاح هسته ای باشد، خودتان می دانید اسراییل سلاح هسته ای دارد، عربستان سعودی خیز برداشته برای سلاح هسته ای،پاکستان،هند،،،حال عده ای ساده لوح میگن یمب اتم با اموزهای دینی همخوانی ندارد،،حال وقتی که عربستان سعودی (وهابی) زد با سلاح هسته ای همه چیزو نابود کرد بعدا می فهمی چه میگم.

  • ازادی وطن
    0

    عربها شدن نوکرحلقه بگوش امریکا ازترس اهای گاوهای ۹من شیرده باکمک اربابتان وچندکشوردیگر ازباتلاق یمن نمیتوانید خارج شوید اسم جنگ با وطنم بزبان جاری میکنی گاو بیشعور امریکایی جرات رویارویی مستقیم باماراندارد وخوب میداند اگر جنگی دربگیرد سرزمین های اشغال شده توسط اسراییل باخاک یکسان خواهدشد تمام کشورهای منطقه ونیروی های متجاوز امریکایی زیر دست موشکها وپهبادها ایران قدرتمند هستید احمقها امریکا فقط منابع نفتی شمارا غارت خواهد کرد بهتراست بفکرنجات خود ازباتلاق یمن باشید دستهایتان بالاببرید وبگویدغلط کردید تمام راه دیگری ندارید

  • ص _ ن
    0

    فرمانده نیروی هوایی ارتش : ساخت هواپیما نشانه اقتدار ایران اسلامی است

  • محمد
    0

    ایران تو یمن جا پاشو محکم کنه دیگه کسی حریفش نیست چه ناتوی عربی چه ناتوی اصلی چون میدونن تو سوریه که داره تثبیت میشه عراق هم کموبیش لبنان هم که حزب الله یعنی از مدیترانه تا دریای سرخ زیر چتر موشکی متحدان ایران هست که پایگاه مردمی دارن اینا نمیتونن همه این مردم رو نابود کنن

  • امیر
    0

    نگرتن نباشید هرجا با خدا باشی پیروز میشی هرجا منافع و پول و قدرت در نظر بگیری شکست میخوری

  • ص _ ن
    0

    کشورهای عربی منطقه و آمریکا می دانند که هواپیماهای بدون سر نشین آمریکا از نظر ایران کارایشان را از دست داده اند .به دلیل اینکه کد ها حسگرهای آنها به دست ایران افتاده است .از نظر ایران آنها یک آشغال محسوب می شود .

  • ح آ
    0

    شرق و غرب مسلمونا و ایران رو بیشتر بازی میدن فقط مسلمونا باید متحد بشن وگرنه بدبخت عالم خواهند شد

  • د ح
    0

    سلام اول که نباید هر خبری را چاپ کنید ثانیا اینا همش خزعبلاتی بیش نیست ولی خبر فوری هم در کنار این خبر عکس العملی از خودش نشون ندادهذکه موضع قدرتمندانه بگیره علی ایحال نه امریکا نه اسراییل و نه هیچ کدوم از نوکراش هیچ غلطی نمیکنن . وعده خدا حتمی به همین زودی همه خواهند دید که تمامی قدرتهای پوشالی نابود و پرچم اسلام شیعی در سراسر کره خاکی به اهتزاز در خواهد امد . انشاالله

  • انقلابی
    0

    رهبر بخدا عاشقتم که اینطوری ستمگران عالم رو سردر گم کردی تو واقعا نایب برحق امام زمان عج هستی تا ته دنیا ما بعد از خدا و امام زمان عج مثل کوه وایستادیم بشرطی که همینی که هستی حامی مستضعفان و دشمن ملحدین و جنایتکااران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها