درخواست سفیر میانمار در سازمان ملل برای تشدید فشارها علیه خونتا

سفیر میانمار در سازمان ملل خواستار آن شد که جامعه بین‌المللی فشارها را بر حکومت نظامیان در این کشور افزایش دهد.

درخواست سفیر میانمار در سازمان ملل برای تشدید فشارها علیه خونتا

به نقل از پایگاه چنل نیوز ایشیا، کیاو موئه تون، سفیر میانمار در سازمان ملل از جامعه بین‌المللی خواست فشار را بر حکومت نظامیان در این کشور افزایش دهد و در عین حال متعهد به تداوم مقاومت در برابر خونتای نظامی تا هر زمان که بتواند شد.

این سفیر در مصاحبه‌ای با پایگاه چنل نیوز ایشیا از محل شهر نیویورک از شورای امنیت سازمان ملل از بابت انتشار یک بیانیه ریاست به منظور محکوم کردن خشونت‌ها علیه معترضان در میانمار تشکر کرد.

او بیان داشت: همزمان عناصری که در این بیانیه ریاستی وجود دارد انتظارات ما را برآورده نمی‌کند. بنا براین ما واقعها دوست داریم شورای امنیت بیانیه و اقدام قاطع‌تر انجام دهد.

وی افزود: این چیزی است که مردم میانمار واقعا می‌خواهند. ما نیاز به حمایت جامعه بین‌المللی داریم.

وی ادامه داد: اگر ما خودمان نتوانیم این کار را بکنیم لازم است از جامعه بین‌المللی کمک بگیریم.

میانمار از زمانی که ارتشش اقدام به سرنگونی دولت منتخب این کشور در کودتای اول فوریه کرده در بحران قرار داشته است.

ارتش میانمار اعلام کرده بود که انتخابات ماه نوامبر که در آن حزب آنگ سان سوچی رهبر دوفاکتوی غیرنظامی این کشور پیروز شد با تقلب همراه بوده است. کمیسیون انتخابات میانمار اما این ادعا را رد کرد.

به دنبال این کودتا اعتراضات در چندین نقطه از میانمار علیه کودتا برگزار شده و معترضان با سرکوب فزاینده مواجه شده‌اند. طبق اعلام سازمان ملل تاکنون در جریان اعتراضات میانمار دست کم ۷۰ نفر کشته شده‌اند.

کیاو موئه تون چندی پیش از سازمان ملل خواست از هر ابزار لازم برای پایان دادن به کودتای نظامی در میانمار استفاده کند. او بعد از طرح این صحبت روز بعد از آن توسط خونتا به دلیل "خیانت به کشور" اخراج شد.

خونتای میانمار اقدام به معرفی تین مائونگ ناینگ، معاون او به عنوان فرستاده موقت میانمار به سازمان ملل کرد. تین مائونگ ناینگ با این حال استعفا کرده و این منجر به این شد که کیاو موئه تون همچنان رئیس هیات دیپلماتیک این کشور باقی بماند.

سازمان ملل خونتا را به عنوان دولت جدید میانمار به رسمیت نمی‌شناسد. استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل اظهار کرد: ما هیچ گونه تماسی در خصوصی تغییرات مربوطه در هیئت نمایندگی میانمار در سازمان ملل در شهر نیویورک دریافت نکرده‌ایم.

کیاو موئه تون اظهار کرد، به مواضع متفاوت کشورهای عضو سازمان ملل در اعضای شورای امنیت احترام می‌گذارد.

وی افزود: آنها هم موضع خودشان را دارند. بنا بر این لازم است که ما به آنها احترام بگذاریم.

او همچنین گفت، اگر هیچ قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت وجود نداشته باشد، یک جایگزین این است که ائتلافی از کشورهای همفکر به منظور قطع جریانهای مالی ارتش میانمار ایجاد شود و چنین اقدامی خونتا را در "جایگاهی سخت" قرار می دهد.

او بیان کرد: باید ابزارهای دیگری برای اعمال فشار بر حکومت نظامی میانمار و بازگرداندن قدرت به مردم میانمار وجود داشته باشد.

او با تاکید بر ضرورت هدفمند بودن فشارهای مالی وارد شده بر خونتای میانمار تصریح کرد: لطفا کاری کنید که کمترین تاثیر سرایتی بر مردم میانمار وارد شود. نکته این است. این برای کشور خیلی مهم است.

او در واکنش به صحبت وزیر خارجه سنگاپور درباره اینکه اتحادیه آ.سه.آن به بازگشت وضعیت عادی به میادنمار کمک کند، اظهار کرد، تردیدی نیست که کشورهای عضو خواستار کمک به یکدیگر برای حل مسائل به شیوه‌ای دوستانه و صلح آمیز هستند.

او گفت: همزمان محدودیت‌هایی در نحوه عملکرد آ.سه.آن وجود دارد. در آ.سه.آن ما هر کاری انجام دهیم با اتفاق نظر انجام می‌دهیم.گاهی آن اتفاق نظر مسائل را کمی سخت می‌سازد.

وی افزود: این واقعا برای مردم میانمارو غیرنظامیان بی‌گناه این کشور اساسی است. بنا بر این ما نیاز داریم از آنها حمایت کنیم. ما نیاز به اقدام سازنده‌ای که از مردم میانمار محافظت می‌کند، داریم. این چیزی است که ما دنبالش هستیم و توقعش را از جامعه بین‌المللی از جمله اعضای خانواده آ.سه.آن داریم.

کیاو موئه تون در خصوص مفید بودن تعامل اعضای آ.سه.آن به طور مستقیم با خونتای میانمار و تسهیل گفت‌وگو با آن گفت، او خواستار آن شده که سازمان ملل حکومت نظامیان در میانمار را به رسمیت نشناسد.

وی افزود: ما دوست داریم آن گفت‌وگو را داشته باشیم. او تاکید کرد، چیزی که نخست احتیاج است آزاد کردن آنگ سان سوچی، به همراه وین مینت، رئیس جمهور و دیگر رهبران زندانی دولت میانمار و بازداشت شدگان غیرقانونی دیگر است.

این مقام افزود: آزاد کردن آنها واقعا برای همه ما مهم است. در غیر این صورت ما گفت‌وگوی معناداری نخواهیم داشت. این نقطه نظر شخصی من است.

این فرستاده تاکید کرد بعد از سخنرانی ۲۶ فوریه خود در سازمان ملل انتظار داشته که ارتش این کشور علیه او اقدام کند.

وی توضیح داد: من از همان ابتدا تصمیم گرفتم که تا زمانی که بتوانم و تا پایان کودتای نظامی با حکومت ارتش مبارزه کنم. این تصمیم و میل من به خاطر مردم میانمار است.

این فرستاده افزود: بنا براین من به این کارم به عنوان نماینده دائم میانمار در اینجا در نیویورک ادامه خواهم داد.

او گفت که خودش نگران این بوده که کارهایش منجر به ریسک‌های بالقوه برای والدین و اعضای خانواده‌اش شود. او اظهار کرد: اما بعد از آنکه بیانیه را ارائه کردم از والدینم بازخورد گرفتم: آنها گفتند به من افتخار می‌کنند بنا براین من احساس خوشحالی دارم.

منبع: ایسنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها