ارزش مالکیت و سرقفلی مغازه‌های میلیاردی تهران در ۱۰ سال آینده به نصف کاهش خواهد یافت

یک استاد دانشگاه گفت: ارزش مالکیت و سرقفلی مغازه‌های میلیاردی تهران با توسعه کسب و کارهای مجازی و روی آوردن مردم به خریدهای اینترنتی طی ۱۰ سال آینده به نصف کاهش خواهد یافت.

ارزش مالکیت و سرقفلی مغازه‌های میلیاردی تهران در ۱۰ سال آینده به نصف کاهش خواهد یافت

صالح اسکندری، استاد دانشگاه و معاون مرکز آینده پژوهی انقلاب اسلامی در حاشیه ثبت نام در ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر تهران در گفت‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس، مهمترین اولویت شهر تهران در ۱۰ سال آینده را حکمرانی هوشمند و هماهنگ سازی الگوی توسعه شهری با تحولات فناوری ارتباطات و اطلاعات برشمرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه کرونا ما را به دنیای آینده پرتاب کرده است افزود: چالش های الگوی توسعه شهری به ویژه در شهر تهران که با مشکلات قدیمی نظیر آلودگی هوا، ترافیک، آلودگی های زیست محیطی، نابرابری بین مناطق، ضعف حمل و نقل عمومی، پسماند، تاب آوری در برابر رخدادهای پیش بینی نشده مثل زلزله، سیل و ... روبرو است، در ۱۰ سال آینده شکل جدیدی پیدا می کند.

معاون مرکز آینده پژوهی انقلاب اسلامی با اشاره به برخی متغیرهای پیش رو در ۱۰ سال آینده، گفت: جایگزینی کسب و کارهای کوچک و متوسط شهری با کسب و کارهای مجازی ، ساخت و ساز سریع با چاپگرهای سه بعدی، توسعه بازارگاه‌های الکترونیکی در حمل و نقل شهری و بین شهری، هوشمند سازی ساختمان ها به عنوان نمونه جایگزین کردن پنجره ساختمان‌ها با صفحات دیجیتال، جایگزینی نور مصنوعی به جای نور طبیعی، توسعه عمودی شهرها به جای توسعه افقی که خط آسمان را در معیارهای متداول تغییر می‌دهد.

وی اضافه کرد: استفاده از بیگ دیتا و هوش مصنوعی در حکمرانی شهری، بکارگیری رباتیک و مکاترونیک در ارائه خدمات شهری، استفاده از فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده AR و VR در فضاسازی های شهری و ... برخی از محورهای الگوی توسعه شهری در قرن جدید است که چهره تهران را متحول می کند.

اسکندری با بیان اینکه اغلب مطالعات آینده‌پژوهانه حکایت از آن دارد که تهران طی یکی دو دهه آینده به حداقل ۲۰ میلیون نفر جمعیت می‌رسد،گفت: لذا تنها فرصتی که پیش روی مدیریت شهری در دوره جدید است همین فضای مجازی و فناوری ارتباطات است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تهران چالش‌های جدی دیگری نیز پیش رو دارد، گفت: به عنوان نمونه ارزش مالکیت و سرقفلی مغازه‌های میلیاردی حاشیه خیابان پاسداران با توسعه کسب و کارهای مجازی و روی آوردن مردم به خرید های اینترنتی به نصف کاهش خواهد یافت؛ البته نه فقط پاسداران بلکه کل تهران!

وی افزود: همان‌گونه که خواروبارفروشی‌ها به سوپرمارکت‌ها تبدیل شدند و سوپرمارکت‌ها به هایپرمارکت‌ها تغییر یافتند و هایپرمارکت‌ها به مال‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ و سپس مگامال‌ها تغییر شکل پیدا کردند؛ فضای مجازی و خرید از فروشگاه‌های اینترنتی کالا و خدمات در تمام حوزه ها بساط کسب و کارهای کوچک و مغازه داری را جمع خواهد کرد.

این استاد دانشگاه گفت: اخیراً عده‌ای از مغازه‌داران و فروشندگان موبایل مقابل وزارت صمت تجمع کردند که ما هزینه اجاره مغازه می‌دهیم، پول کارگر و فروشنده می‌دهیم، قبض آب و برق پرداخت می‌کنیم آن وقت یک فروشگاه مجازی و اینترنتی ۲۰ درصد زیر قیمت موبایل می‌فروشد و ما نمی‌توانیم رقابت کنیم.

اسکندری تاکید کرد: این سرنوشت محتوم کسب و کارهای کوچک در ۱۰ سال آینده است و اگر مدیریت شهری برای این چالش‌ها برنامه نداشته باشد با مخاطرات جدی روبرو خواهیم شد و خسارت‌های جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه این چالش‌ها لزوما تهدید نیستند، گفت: می‌توان به چشم فرصت به آنها نگریست و تهران قرن جدید را متناسب با نیازهای شهروندان قرن جدید بازسازی کرد.

این استاد دانشگاه گفت: منتهی باید شورای شهر ششم برنامه جامع و آینده نگرانه‌ای برای شهر تهران داشته باشد تا بتوانیم این چالش‌ها را به فرصت در اداره شهر تبدیل کنیم.

منبع: فارس

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها