وزیر بهدشت:

چگونه باور کنیم کسانی که ماسک را از ما دریغ کردند قرار است به ما واکسن بدهند؟/ سفر نکنید به خصوص به استان‌های شمالی

وزیر بهدشت با اشاره به کنترل مناسب بیماری کرونا در کشور، گفت: برای مدیریت بیماری با سختی‌هایی روبرو بودیم. در فلان فرودگاه همبن آدم‌هایی که می‌گویند ما برای دارو و تجهیزات اجازه دادیم، اقلام را بلوکه می‌کردند.

چگونه باور کنیم کسانی که ماسک را از ما دریغ کردند قرار است به ما واکسن بدهند؟/ سفر نکنید به خصوص به استان‌های شمالی

وزیر بهداشت در بیست و یکمین آیین پویش ره سلامت در آغاز ساخت بیمارستان ۲۸۰ تخت خوابی شهید رجایی بابلسر با تبریک ایام شعبانیه و درود بر روح شهدای مدافع حرم، حریم و سلامت، گفت: سال‌ها پیش در شبی در غربت و تنهایی و خسته از رنج‌ها وقتی از اوضاع گلایه می‌کردم شعر بلندی سرودم که در بیت انتهایی می‌گوید: « در این سیاهی شبهای سرد بی فانوس هنوز دل به طلوع تو بسته‌ام، خورشید» امیدواریم تا هستیم از گرمای حضور خورشید تابناک بهره‌مند شویم.

وی افزود: امسال سال سختی داشتیم. در کنار سختی‌های ناشی از ناجوانمردی‌های تحریمهای ظالمانه، فشاری بدلیل کووید ۱۹ بر مجموعه فشارها تحمل کردیم. ما در شرایطی این موج را دریافت کردیم که خزانه‌ای نسبتا تهی و بانک مرکزی بیشتر از خزانه تهی به دلیل عدم صادرات و دریافت منابع ارزی داشتیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: ما در یک مسابقه با کشورهایی وارد شدیم که خزانه های پر، زیرساخت مهیا و پرسنلی با برخورداری از تمام امکانات داشتند و ما حتی برای تهیه ماسک و لباس برای مدافعین سلامت یا هیچ نداشتیم یا اندک امکانات بود. از هرکجای دنیا هم که می‌خواستیم تجهیزات بیاوریم با سختی و ظلم مضاعف روبرو بودیم. برای تامین و جابجایی ماسک N95 در روزهای اول همه دنیا را زیر و رو می‌کردیم و با خست از گروهی می‌گرفتیم و می‌آمدند در فلان فرودگاه همین آدم‌هایی که می‌گویند ما برای دارو و تجهیزات اجازه دادیم، اقلام را بلوکه می‌کردند. همین است که امروز مقام معظم رهبری می‌فرمایند چگونه باور کنیم کسانی که ماسک را از ما دریغ کردند قرار است به ما واکسن بدهند؟ که بسیار منطق قابل دفاعی است.

نمکی افزود: این رنج‌ها و اضطراب را به مردم متتقل نکردیم ولی تحمل کردیم و با لطف خداوند، همدلی، وفاق، هدایت، همکاری و حمایت مقام معظم رهبری، تشدید مجموعه کمیته کشوری مدیریت کرونا و وقت گذاری رئیس جمهور و همکاری همه ارکان بویژه مردم و کسبه توانستیم اوضاع را مدیریت کنیم. ناجا، ائمه جمعه، بسیج و شرکت‌های دانش بنیان حماسه خلق کردند.

وزیر بهداشت ادامه داد: در عرض ۵۵ روز از یک وارد کننده ماسک و تجهیزات تبدیل به یک تولید کننده و سپس یک صادر کننده شدیم که این از برگ‌های زرین تاریخ پس از انقلاب است. خوشبختانه با اجرای طرحی مزین به نام یکی از ناب ترین بندگان خدا یعنی شهید سردار سلیمانی که تا زنده‌ام عشق او با سلول‌هایم آمیخته است در حالی که دنیا برای ما مرگ‌های بالاتر از ۱۰۰۰ عدد روزانه را برآورد کرده بودند. در عرض ۴۰ روز به مرگ‌های دو رقمی رسیدیم که البته آنهم زیاد است اما در مقایسه با دنیای گرفتار و مرفه افتخار بزرگی بود. خدارا شکر می‌کنم که سالی را به پایان می‌بریم که علی‌رغم تمام سختی‌ها دستاوردی بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران در مدیریت کرونا به دست آمد و به عنوان کوچک‌ترین سرباز مجموعه کار کردم. من در این راه بزرگ، کمترین برای ملت ایران هستم و خود را از دکه داری که برای همراهی، دکه‌ای را بست که همه روزی‌اش را می‌داد و یا از کارگری که کار نکرد به دلیل اینکه کمک کند، کاسبی که مغازه‌اش را بست و... کمتر می‌دانم. من خاک پای ملت ایرانم ‌و بزرگترین کار را در این عرصه کسانی کردند که با ما همراهی کردند.

نمکی تاکید کرد: استانداران و بخشداران بویژه در استان مازندران خیلی خوب به صحنه آمدند. در استانی مثل مازندران به دلیل درهم آمیختگی جمعیت و پیوستگی شهر و روستا خاموش کردن آتش بیماری و مدیریت اپیدمی بسیار کار سخت و هنرمندانه‌ای است و دست کسانی که در این استان حماسه آفریدند را می‌بوسم زیرا جلوی پیک وحشتناکی که می‌توانست قتل عام سنگینی رقم بزند را مدیریت کردند. در این مدیریت همه پای کار آمدند و کمک کردند.

وی افزود: در این مدیریت همه پای کار آمدند و کمک کردند اما صدا و سیما در استان‌ها غوغا کرد. در حال نگارش روزنگار کرونا هستم و همکاری صدا و سیما که از روز سوم شیوع کرونا در کشور به کنارم آمدند را فراموش نمی‌کنم. خدا را سپاس‌گذاریم که سال را با آبرومندی به پایان می‌بریم گرچه داغ عزیزانی را بر دل داریم و امیدوارم خداوند به خانواده‌هایی که عزیزی را از دست دادند صبر بدهد.

وزیر بهداشت ادامه داد: باید نگرانی‌هایم را بیان کنم. ویروس جدید جهش یافنه در مدت کوتاهی توانست یکی از قدرتمند ترین زیرساخت‌های نظام سلامت جهان یعنی کشور انگلستان را به زیر آورد و نظام بهداشت و درمان انگلیس که یکی از استخوان دار ترین نظام‌های سلامت را دارد را به زانو درآورد. انگلیسی‌ها تا چند ماه قبل ۲۲ میلیارد پوند صرف نظام سلامت کرده بودند اما روزی ۱۸۶۰ مرگ در این طوفان تجربه کردند متاسفانه و ما به مرگ هیچ انسانی راضی نیستیم حتی آنهایی که نظام هایشان دارو و درمان را از بچه‌های ما گرفته است. آنها مرگ های تلخی را تجربه کردند و گاها مریض هایشان در پارک‌ها سرگردان شدند در حالی که در پیک اخیر خوزستان حتی یک بیمار پشت درب بیمارستان‌های ما نماند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: الان یک ماه است که ویروس انگلیسی در کشور می‌چرخد و در حالی که با بیماری‌زایی و مرگ زایی زیاد در انگلستان و آلمان نظام سلامت را به زانو درآورد اما به لطف خداوند ما هنوز مرگ‌های دو رقمی را تجربه می‌کنیم که همین هم زیاد است اما این نشان از لطف خدا و هوشمندی نظام سلامت است. اما نگرانیم که دو مولفه بسیار موثر یعنی اول ویروس جهش یافته با طغیان بیشتر و دوم سفر به عنوان مولفه جابه جا کننده بیماری عمل کند. همیشه از مردم می‌خواهیم از سفرها پرهیز کنند، برخی می‌گویند تاب آوری مردم کاهش یافته است من معتقدم مردم بیش از آنچه ما فکر می‌کنیم در مقابل سختی‌ها مقاومت دارند اما اگر این هم درست باشد، همکاران من در نظام سلامت هم باید تاب آوری داشته باشند.

نمکی ادامه داد: من به عنوان متولی نظام سلامت شرمسار تاب آوری بیش از این همکارانم در نظام سلامت هستم. هیچ کدام از همکارانم حتی یک روز در این ۱۳ ماه استراحت نداشتند. ما باید به تاب آوری نظامی که می‌خواهد خدمت دهد فکر کنیم، آیا اینها نیازمند یک بازتوانی در طول این مدت نیستند؟ بنابراین از مردم می‌خواهم سفر ها را بویژه به استانی مثل مازنداران که تازه از یک پیک گذر کرده مدیریت کنند و پیکی با ویروس جهش یافته به آنها تحمیل نکنیم.

نمکی درباره آغاز ساخت بیمارستانی که برای افتتاح آن سخنرانی می‌کرد، ادامه داد: امروز به جز رضایت خدا به چیزی فکر نمی‌کنیم و وابسته به میز و صندلی‌ها نیستیم. محل بیمارستان در قدیم برای نیت پلیدی بنا نهاده شده بود و تبدیل یک قمارخانه به یک شفاخانه خیلی متفاوت بود. ما جایی که روح جوانان را بیمار می‌کرد به جایی که بیماران را به سمت شفا ببرد تبدیل کردیم و این زاییده تفکر نورانی انقلاب اسلامی است. فرمایش رهبری هم پشت این موضوع بود و من یکی از آرزوهایم رضایت دل این عزیز نازنین است. دنبال این هستم که تیک‌آف آبرومندانه‌ای بعد از این کرونا داشته باشم و بروم جایی و استراحت کنم چون ۴۰ سال است دارم می‌دوم و افتخارم خدمت به مردم است. واقعا رضایت مقام معظم رهبری در طول این مدت پس از رضایت خداوند برای من ملاک بوده و است.

وی با اشاره به جمعیت سیال در استان مازندران، تصریح کرد: ما در برابر جمعیت ساکن در استان، جمعیت سیال داریم که نیازمند خدمت هستند و توریسم سلامت در این منطقه سرسبز برای کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌تواند چهره نظام سلامت در این استان را دگرگون کند. ما ایستادیم و کمک کردیم. من در عمرم هرگز در وفای به عهد خطا نکردم مگر رمق نداشته باشم و در مورد این بیمارستان‌ هم به وعده‌هایم عمل کردم. چراغ خیر اگر روشن شد دیگر خاموش شدنی نیست البته روغن این چراغ باید صداقت و عشق و اخلاص باشد، اگر ناخالصی داشت خاموش خواهد شد و ان شاالله به زودی شاهد بهره برداری این مجموعه باشیم. امیدواریم در استان مازندران دیگر پیک جدیدی از کرونا تجربه نکنیم.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • reza
    0

    اولین کسی که اسفند پارسال گفت این بیماری احتیاج به ماسک ندارد خود شما بودید . متاسفانه کسانی در راس امور هستند که فراموشی های عجیبی دارند

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      افرین

  • کاربر ناشناس
    0

    واقعا باید برای وزیر بهداشت تاسف خورد کم کاری خود در تهیه واکسن از کواکس و مجامع بین المللی را با اراجیف به ما واکسن نمی دادند را پنهان میکند اینهمه کشور موفق که واکسن پیش خرید کرده و مردم خودشان را واکسینه را نمی بیند یا مردم را ساده می داند خدا هر مسئولی را که باعث شیوع و فوت بر اثر کرونا شده است را نابود کند که مردم را گرفتار و داغدار نمودند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها