نخستین محموله کالای چین از مسیر «بندر کاسپین» به عراق ترانزیت شد

معاون سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه ایران از کوتاه‌ترین مسیرهای زمینی از شرق به اروپا برخوردار است گفت: نخستین محموله کالای چین از مسیر بندر کاسپین به عراق ترانزیت شد.

نخستین محموله کالای چین از مسیر «بندر کاسپین» به عراق ترانزیت شد

امین افقی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نخستین محموله متشکل از 82 TEU کانتینر گردو به ارزش نیم میلیون دلار از مبدأ کشور چین و مسیر کریدور چین-قزاقستان-ایران وارد بندر کاسپین شد و از گمرک منطقه آزاد انزلی به عراق ترانزیت شد.

عضو هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به وجود پسکرانه مناسب و آبخور بالا با امکان پهلوگیری کشتی‌های با ظرفیت حمل بالا در بندر کاسپین گفت: استقرار شهرک صنعتی شماره دو و آغاز احداث شهرک صنعتی ناحیه سه در پسکرانه، بندر کاسپین را به یک بندر نسل سوم تبدیل کرده است.

وی با بیان اینکه وجود ظرفیت‌های اشاره شده، منطقه آزاد انزلی را به دروازه ورود ایران به اوراسیا تبدیل کرده است افزود: راه ابریشم نوین به‌عنوان «یک کمربند- یک راه» است که براساس آن قاره‌های آسیا، آفریقا و اروپا به‌عنوان یک مدل حمل و نقل ترکیبی و با مجموعه‌ای از شبکه‌ تجاری ریلی، زمینی و دریایی به یکدیگر مرتبط می‌شوند.

معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی خاطرنشان کرد: شاخه جدیدی از کریدور بین‌المللی"یک کمربند یک راه" که از کشور چین با ریل به بندرآکتائو قزاقستان و‌ با روش حمل و نقل ترکیبی به بندر کاسپین و سپس به کشورهای منطقه ترانزیت می‌شود فعال شده است.

وی با اشاره به تداوم ترانزیت کالا در کریدور چین-قزاقستان- ایران (بندرکاسپین) به کشور عراق گفت: از آنجا که کشور عراق به کنوانسیون TIR پیوسته است لذا پیش‌بینی می‌شود که حمل کالا از این کریدور ترانزیتی از مسیر منطقه آزاد انزلی به کشور سوریه و دریای مدیترانه توسعه پیدا کند.

عضو هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی به حکم اخیر دیوان عدالت اداری در رابطه با عدم نیاز به ثبت سفارش کالاهای ترانزیتی از مناطق آزاد کشور اشاره و بیان کرد: این حکم می‌تواند تکمیل زنجیره ترانزیتی کالا از مسیر مناطق آزاد کشور به‌ویژه منطقه آزاد انزلی را به‌همراه داشته باشد.

افقی افزایش تنوع محموله‌های کالایی و مواد اولیه وارداتی از طریق دریای خزر و همچنین افزایش میزان کالاهای ورودی و خروجی در بنادر منطقه آزاد انزلی را از رویکردهای اساسی سازمان منطقه آزاد انزلی برشمرد و افزود: این سیاست منجر به تأمین بخشی از مواد اولیه واحدهای تولیدی و کالاهای اساسی موردنیاز کشور شد.

معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به توسعه زیرساخت‌های بندر کاسپین با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و این سازمان گفت: منطقه آزاد انزلی با هدف توسعه مبادلات کشورمان با کشورهای حاشیه دریای خزر و اوراسیا ایجاد شده است.

وی به اقدامات انجام شده در اتصال راه‌آهن سراسری به منطقه آزاد انزلی و احداث اسکله رو رو بندرکاسپین در سال 1400 اشاره و بیان کرد: همکاری سازمان‌ها در تسهیل ترانزیت و تکمیل زیر ساخت‌های لجستیکی و ترانزیتی و نقش‌آفرینی کشورمان در فعال‌سازی کریدورهای بین‌المللی عبوری بسیار موثر است.

افقی با بیان اینکه ایران یکی از کوتاه‌ترین مسیرهای زمینی از سوی شرق به سمت اروپا و یا بهترین مسیر دسترسی کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد است ابراز داشت: اجرایی شدن کامل، ابر پروژه دولت چین می‌تواند تغییرات شگرفی در ساختار تجاری دنیا به وجود بیاورد.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها