بهترین راهكارهای مطالبه و اجرا گذاشتن حقوق مالی زوجه مانند مطالبه مهریه و اجرت المثل چيست؟

زن و شوهری که با هم در یک خانه و زیر یک سقف زندگی می کنند در مقابل یکدیگر دارای دیون و تعهداتی هستند از جمله وفاداری به یکدیگر، عشق و علاقه به هم و ... .

بهترین راهكارهای مطالبه و اجرا گذاشتن حقوق مالی زوجه مانند مطالبه مهریه و اجرت المثل چيست؟

زن همیشه در قبال همه چیز در خانه مسئول نمی باشد و باید در قبال بعضی از کارهایی که وظیفه اش نیست اجرت المثل دریافت کند، معنی اجرت یعنی پاداش و از لحاظ مفهومي به مفهوم اینکه در قبال عملی انجام شده یک پاداش به اندازه و میزان آن عمل دریافت کردن است. بعضی ها گمان می کنند که کارهای خانه مانند شستن، پختن و شیر دادن به نوزاد جز وظایف زن می باشد در حالی که این یک تصور اشتباه است، بلکه این اعمال از نظر قانون نه تنها وظیفه زن نیست بلکه در قبال آن ها می تواند درخواست پاداش نماید که این درخواست زن را مطالبه اجرت المثل گویند. گاهی زندگی مشترک برای زن و مرد سخت می شود و دیگر نمی توانند یکدیگر را تحمل کنند و رغبتی به زندگی با یکدیگر ندارند پس تصمیم به طلاق می گیرند. پس از طی مراحل قانونی و حضور زن و مرد در دادگاه بحث مهریه زن مطرح می شود که بر ذمه مرد می باشد و مرد اجبارا باید آن را به همسر خویش بپردازد مگر اینکه زن به میل خودش آن را به مرد ببخشد در غیر این صورت مرد موظف است که مهریه را تمام و کمال پرداخت کند. پس از ثبت طلاق و امتناع مرد از پرداخت مهریه زن می تواند از راه های مختلف قانونی به مطالبه و اجرا گذاشتن مهریه خود بپردازد که در ادامه مقاله برای شما توضیح خواهیم داد اما قبل از آن به بحث اجرت المثل می پردازیم پس همراه ما باشید.

شرایط قانونی پرداخت اجرت المثل به زن چگونه است؟

مطالبه اجرت المثل زوجه: زن و مرد پس از آغاز زندگی مشترک یک سری وظایف را بر عهده می گیرند. به طور طبیعی تامین پول و وسایل آسایش را مرد بر عهده می­گیرد که در بیرون از خانه است اما کارهای خانه مانند پخت و پز، شستن، شیر دادن به نوزاد و نگهداری از فرزندان را زن بر عهده می گیرد. بر خلاف مرد که کار کردن در بیرون از خانه جز وظایف اوست این کارها جز وظایف زن نیست و زن می تواند در قبال تک تک این اعمال از همسرش اجرت دریافت کند.

اجرت المثل ایام زناشویی: این بحث زمانی مطرح می شود که زن و مرد بخواهند از یکدیگر جدا شوند. اگر زن در قبال انجام دادن کارهای داخل خانه و نگهداری فرزندان از همسرش اجرت نگرفته باشد در دادگاه باید میزان اجرتی که دریافت می شده مشخص شود و مرد موظف به پرداخت اجرت المثل همسرش است مگر اینکه زن آن کارها را به قصد تبرع یعنی رضایت خداوند انجام داده باشد که به هیچ وجه مستحق اجرت نخواهد بود.

اقدامات قانونی که زن می‌تواند انجام دهد تا مهریه­ اش را مطالبه كند

معمولا زن از دو راه به اجرا گذاشتن مهریه خود می پردازد یا از طریق دادگاه و یا از طریق اجراي ثبت اقدام به مطالبه مهریه خود می کند. نحوه مطالبه مهریه در هر دوی آن ها با هم متفاوت است که برای شما توضیح خواهیم داد.

شرایط مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت چيست

اقدامی که زن یا وکیل قانونی او در این روش مطالبه می توانند انجام دهد این است که عقد نامه و مدارک شناسایی خود را به دفتر ثبت ازدواجش ببرد و پس از تحویل دادن به سردفتر و دریافت یک برگه اجراییه و پر کردن آن ادامه کار را به سردفتر بسپارد، وی میزان مهریه ای را که زن طلب کرده داخل عقدنامه مکتوب کرده و سپس برگه اجراییه را برای مرد ارسال می کند و زوج تا 10 روز فرصت دارد به اجرای مفاد حکم بپردازد.

مطالبه مهریه از طریق دادگاه چگونه است

در قانون جدید و الکترونیکی شدن اعمال قضایی باید زن برای ثبت درخواست مطالبه مهریه خویش به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت نماید، دفاتر خدمات نیز پس از دریافت هزینه پرونده را به دادگاه خانواده جهت رسیدگی ارجاع می دهند.

شرايط محاسبه مهریه به نرخ روز و نحوه مطالبه آن

این مورد شامل مهریه های نقدی است یعنی مهریه هایی که در عقد نامه به صورت پول نقد ثبت شده است و چون پول پس از گذشت زمان ارزش خود را از دست می دهد زن می تواند درخواست محاسبه میزان ارزش پول را به نرخ روز بدهد و دادگاه نیز این درخواست را می پذیرد و مهریه زن را بر اساس نرخ روز تعیین می کند.

اجرا گذاشتن مهریه و توقیف اموال

این مورد شامل گزارش هایی است که زن از اموال منقول و غیر منقول مرد به دادگاه می دهد. بستن تعدادی از حساب های بانکی مرد یا حسابی که از آن حقوق ماهیانه اش را در صورتی که شاغل در موسسات دولتی یا خصوصی باشد می باشد و زن مي تواند در صورت نپرداختن مهريه از طرف مرد، اگر مرد ملك و املاكي به نام خود داشته باشد آن ها را توقيف نمايد.

شرايط اجراییه مهریه به چه صورت است

زمانی که زن تمامی اقدامات قانونی را انجام داده باشد و مرد پس از دریافت ابلاغ ها اعتراض نداشته باشد، محکومیت قطعی می شود و زن می تواند مهریه اش را به اجرا بگذارد. پس از اینکه زن مهرش را به اجرا گذاشت دادگاه 6 روز بعد آن را برای مرد ارسال می کند و مرد مجبور است که نسبت به اجرای مفاد حکم اقدام کند در غیر این صورت باید به زندان برود.

اجرا گذاشتن و مطالبه انواع مهریه و اجرت المثل از طريق سامانه دادیاب

يكی از سامانه هایی كه در حوزه حقوق خانواده فعالیت می كند و به حقوق زوجین اهمیت بسیاری می دهد، سامانه مشاوره حقوقی و انتخاب وكیل دادیاب می باشد. دادیاب شرايطی را براي كاربران فراهم كرده است كه می توانند مطالبه مهریه و اجرت المثل خود را به وكلای حاضر در سامانه با هزينه های مناسب بسپارند. دادياب كه بيش از 200 وكيل متخصص در همه حوزه های حقوقی دارد اين امكان را براي كاربران خود فراهم كرده است تا بتوانند سوابق شغلی و تحصيلی وكلا را با يكديگر مقايسه كرده و حق‌الوكاله های شفاف هر يك را مشاهده كرده و در نهايت يك انتخاب وكيل بهينه از سامانه داشته باشند. يكی از سوالات پرتكرار دادجويان در مورد شرايط مطالبه و اجرا گذاشتن مهريه و اجرت المثل اين است كه " راه های قانونی مطالبه حقوق مالی زن از جمله مهریه و اجرت المثل چیست " و چگونه می توان به راحتی به اجرا گذاشتن مهریه و مطالبه اجرت المثل خود بپردازند. برای اینکه به پاسخ این سوال خود برسید می توانید به سامانه دادیاب مراجعه نمایید و هم به مقایسه وکلا با یکدیگر بپردازید و هم اطلاعات حقوقی خود را در هر زمینه ای افزایش دهید.

3931

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • علی بیغمالان
    0

    شگفت انگیر ۶ در این ژانر خبر فوری به استحکام خانواده و حفظ ارزش ها پرداخته و هدفش استحکام خانواده است . به وقت فکر نکنید ، قصدی برای متلاشی کردن خانواده داشته !! ایکاش به عاقبت هر حرف و کلمه بیندیشم بعد بر زبان یا قلم جاری کنیم ، زیرا کاردی و سلاحی و جنازه ای و نابودی فرد و افرادی در همین کلام و حرف جاری شده به صورت قاتل پنهان عمل نموده و عاقبت گریبان گوینده و نویسنده اش را به وضع فجیعی خواهد گرفت و ابن همان کارما است یا عنل و عکس العمل ... کاسبان بی رحم ، حتماً لا بی رحمی مواجه خواهند شد ، شک داری ای کُشته کرا کشتی آخر تو شوی کُشته

  • مهدی
    0

    خدالعنت کند فمینیست وفمینیست پرورا...

  • کاربر ناشناس
    0

    پس خونه باباش بشینه تا موهاش مثل دندونای ننش سفیدبشه.. اخه مردک این چه چرندیاتی تحویل مردم میدی.عجب فرهنگ ذلیلانه بعضی ها.....

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها