مسئولان بهداشت و درمان کشور:

صف‌های مردم برای مایحتاج عمومی نتیجه سوءمدیریت دولت است

مسئولان بهداشت و درمان کشور در حالی به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تاکید مکرر دارند که این روزها شاهد صف‌های مردم برای مایحتاج عمومی هستیم موضوعی که سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس آن را نتیجه سوءمدیریت دولت می‌داند.

صف‌های مردم برای مایحتاج عمومی نتیجه سوءمدیریت دولت است

بیش از یک سال است که کشور ما مثل همه نقاط دیگر جهان با ویروس خطرناک و کشنده کرونا پنجه در پنجه شده و خسارت‌های زیادی را در حوزه سلامت عمومی، امور اقتصادی و معیشتی متحمل شده است.

اکنون که شرایط اجتماعی، اقتصادی و مشکل بزرگ کرونا بحران آفرین شده‌اند، مدیران و مسئولان بلند پایه و میانی دولتی باید توانمندی مدیریت بحران داشته باشند و گرنه بار مشکلات معیشتی بر روی دوش مردم سنگینی می‌کند.

در شرایط کنونی که مسئولان حوزه بهداشت و درمان کشور به درستی و به صورت تخصصی در مورد رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برای جلوگیری از رقم خوردن فاجعه کرونایی هشدار می دهند، مردم نمی‌دانند بالاخره باید در صف مبتلایان به کرونا باشند و یا در صف‌های طولانی دریافت کالاهای اساسی بایستند.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تویسرکان اظهار داشت: دولت باید صادقانه و با نگاه کارشناسی با مجلس برای روش توزیع کالاهای اساسی تعامل و همکاری داشته باشد تا شاهد شکل‌گیری صف‌های بلند توزیع مایحتاج عمومی مردم مانند مرغ و برنج نباشیم.

محمد مهدی مفتح گفت: مجلس یازدهم از آغاز شکل‌گیری خود همواره دغدغه‌های اقتصادی و حل مشکلات معیشتی مردم را داشته و دارد و ما طرح استفاده از کالا برگ را برای توزیع کالاهای اساسی در میان مردم پیشنهاد کردیم اما دولت به نوعی به این طرح بی‌اعتنایی عملی کرد.

وی افزود: اگر دولت می‌خواهد مشکلات مردم در این بخش برطرف شود و شاهد صف‌های بلند مردم در شرایط کرونایی نباشیم باید به اندازه مجلس دغدغه کارشناسی شده داشته باشد و تنها بر روی نظرات خود پای فشاری نکند.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نوبخت به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه اصلاح روش توزیع کالاهای اساسی و استفاده از کالا برگ را از لوایح پیشنهادی دولت به مجلس اعلام کرد اما متاسفانه هیچ لایحه‌ای در این زمینه از سوی دولت به مجلس ارائه نشد.

وی تاکید کرد: همچنین در مجلس طرحی ارائه شد که بر اساس آن 60 میلیون نفر از مردم که واجد شرایط دریافت یارانه تامین کالاهای اساسی هستند و شناسایی شده‌اند از این امتیاز برخوردار شوند.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: برای برطرف کردن مشکلات اقتصادی و معیشتی و پشتیبانی از تولید و مانع‌زدایی‌های موجود در مسیر آن به تعامل تنگاتنگ مجلس و دولت نیاز است و بدون هم‌افزایی امور اجرایی در این بخش ناقص و کم اثر می‌شوند.

فرماندار تویسرکان نیز به خبرنگار تسنیم در تویسرکان اظهار داشت: اکنون برطرف کردن مشکلات اقتصادی، بهبود فضای کسب و کار و ایجاد فرصت‌های متنوع شغلی از مهمترین اولویت دستگاه‌های اجرایی و دولتی است.

سید رسول حسینی عنوان کرد: اکنون با تصریح رهبر انقلاب، حمایت همه جانبه از تولید رمز اقتدار و پویایی کشور است و همه مسئولان باید با محوریت فرمان تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها هم‌افزایی داشته باشند.

وی تاکید کرد: باید با استفاده از همه توانایی‌ها و ظرفیت‌های موجود، اثرگذاری تحریم‌های ظالمانه اقتصادی را به حداقل برسانیم و از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی برای پیشبرد اهداف خرد و کلان اقتصادی استفاده کنیم.

حسینی گفت: استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و توسعه تولیدات داخلی در بخش‌های مختلف یکی از محورهای اثر گذار بر تحقق شعار سال است.

در چند سال اخیر ضعف و نارسایی مدیریتی در حوزه تنظیم بازار و تامین و توزیع کالاهای اساسی مورد نیاز از تخصیص ارز چهار هزار و 200 تومانی و صف‌‌های طولانی مردم بارها دیده و گوشزد شده اما تدبیر ضعیف برخی دولتمردان این ذهنیت را ایجاد کرده که مشکلات این حوزه آن قدر بزرگ هستند که قابل برطرف شدن نیستند.

این در حالی است که بزرگ نمایی برخی مشکلات حوزه اقتصاد و معیشت مردم و ربط دادن همه مشکلات خرد و کلان به تحریم‌ها، نتیجه ناکارآمدی و سوءتدبیر برخی متولیان تصمیم‌ساز است و اساساً این گونه نیست که برای برون رفت از شرایط کنونی راهکارهایی وجود نداشته باشد و این مشکلات آن قدر بزرگ و ترسناک و غیر قابل برطرف شدن نیستند.

وقتی دیدگاه و تفکر غالب برای برطرف کردن مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم بر مدار نگاه امیدوارانه کاذب به خارج از مرزها بچرخد، ایجاد و تداوم این گونه مشکلات کاملاً قابل پیش‌بینی است و مسکن‌های صف‌ساز دولتمردان قادر به برطرف کردن ریشه‌ای این معضلات نیستند.

نارسایی مدیریتی در حوزه اقتصاد کشور در حالی کاملاً به چشم می‌آید که بارها کارشناسان و متخصصان این حوزه و برخی دست‌اندکاران امور مدیریتی و اجرایی کشور راهکار به حداقل رساندن مشکلات را ارائه داده‌اند اما آن گونه که باید اعتنایی به آنها نشده است.

منبع: تسنیم

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها