عروسی خونین/ جنجال یک جشن با طعم کرونا در خراسان شمالی

در حالی این روزها با بازگشایی تالارها بازار عروسی ها از سوی ستاد مقابله با کرونا ، به دلیل نزدیکی به ماه رمضان در خراسان شمالی رونق گرفت که کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در این تالارها از سوی مهمانان نگرانی خیر چهارم ویروس کرونا را در این خطه شمالشرق کشور افزایش داد.

عروسی خونین/ جنجال یک جشن با طعم کرونا در خراسان شمالی

بررسی از برخی تالارهای عروسی حاکیست که اکثر این واحدهای پذیرایی به دلیل نبود نظارت عالیه بر عملکردشان نه تنها سقف ظرفیتی مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا را رعایت نمی کنند که اکثر مهمانان این تالارها که بعضا از سوی خانواده عروس و یا داماد دعوت می شوند؛ بدون ماسک و رعایت فاصله گذاری فیزیکی در این اماکن حضور می یابند و پایکوبی شادمانی دست جمعی نیز معضل دیگری برای تالارداران در روزهای کرونایی شد که می تواند زحمت چندین ماهه کادر درمانی استان خراسان شمالی را که این روزها به دلیل قرارگیری استان در وضعیت زرد و آبی روزهای کم دردسری را در بیمارستان ها به سر می برند را بر باد دهد.

شروط ستاد مقابله با کرونا برای فعالیت تالارها

ستاد ملی مقابله با کرونا پس از حدود یک سال از تعطیلی تالارهای عروسی به دلیل همه گیری ویروس کرونا ،مجوز بازگشایی این اماکن پذیرایی را مشروط به رعایت سفت و سخت پروتکل های بهداشتی، فعالیت از ساعت هشت صبح تا هشت شب، نصب تهویه هوا، وجود مواد ضدعفونی کننده بر روی میز پذیرایی، الزام استفاده از ماسک برای همه افراد به‌ویژه خدمتکاران (گارسون) نصب اپلیکیشن ماسک برای شناسایی افراد مبتلا صادر کرد.

علاوه بر آن تمام تالارداران موظف شدند تا در هر سانس کاری دو ساعته صرفا 50 مهمان را پذیرش کنند و افزایش مهمانان بیش از سقف پیش بینی آن هم با افزایش یک سانس یک ساعته امکان پذیرش است و فعالیت تالارهای نیز نباید دور روز پشت سر هم باشد.

کم رنگ شدن نظارت بر تالارها

اگرچه تمام سخت گیری ستاد ملی مقابله با کرونا برای بازگشایی تالارهای پذیرایی برای تامین سلامت شهروندان تدوین شد، ولی کم رنگ شدن نظارت بر فعالیت این واحدهای صنفی پرمشغله در روزهای اخیر که روزهای پرکاری را نیز پشت سر می گذارند؛ باعث شد تا اکثر پروتکل های مصوب و مشروط برای بازگشایی نه تنها از سوی تالارداران که برگزارکنندگان مراسم عروسی که صدور مجوز با تعهد آنها صادر می شود، زیر پا گذاشته شود.

نمونه مصداقی عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و پذیرش بیش از ظرفیت مصوب در تالارهای عروسی مربوط به تصاویر یکی از تالارها ی عروسی در شهرهای این استان است چند روز اخیر در فضای مجازی منشتر شد و این تصاویر نشان می دهد که هیچ یک از پروتکل های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک و فاصله گذاری فیزیکی در آن رعایت نشد و بررسی ها و اظهارنظرهای برخی دعوت شدگان به این عروسی ها نیز نشان می دهد که سایر تالارها نیز وضعیت مشابهی دارند.

رییس اتحادیه تالارداران استان خراسان شمالی گفت : صدور مجوز برای برگزاری مراسم در تالارهای عروسی مشروط به رعایت پروتکل های بهداشتی است و دارندگان این واحدها چنانچه تخلفی در این زمینه داشته باشند، با آنها برخورد می شود.

علیرضا علی آبادی افزود : نظارت عالیه بر عملکرد این واحدها پس از صدور مجوز انجام می شود و هر واحدی که نتوانست پروتکل ها را رعایت کند، فعالیتش متوقف می شود، کما این که در اسفندماه یکی از تالارهای متخلف پلمپ شد.

وی اضافه کرد : پیش از شروع فعالیت تالارهای عروسی با تمام مالکان این واحدهای پذیرایی نشست هایی برای تببین پروتکل های بهداشتی انجام شد تا پس از فعالیت در صورت عدم رعایت پروتکل ها بهانه ای مبنی بر عدم اطلاع نداشته باشند.

علی آبادی گفته که بازرسی از تالارهای پذیرایی در سطح استان به صورت روزانه انجام می شود و هرگونه عادی انگاری در این اماکن بدون چشم پوشی در راستای تامین سلامت مردم برخورد می شود.

وی تعداد تالارهای عروسی دارای مجوز در استان خراسان شمالی را 25 واحد اعلام کرد و اظهارداشت: همچنین 60 رستوران نیز در این استان خدمات مشابه ارایه می دهند.

براساس آمار دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی رعایت پروتکل های بهداشتی در این استان در هفته های اخیر روند نزولی به خود گرفت و به طور میانگین رعایت این پروتکل ها در سطح استانی به حدود 70 درصد رسید که در برخی شهرستان های کوچک استان سقف رعایت پروتکل ها به زیر 50 درصد رسید و بازگشایی تالارهای عروسی و رونق گرفتن دورهمی های خانوادگی نوروزی نیز قوز بالای قوز شد که می تواند درگیری استان را به ویروس کرونا افزایش دهد.

هشدارهای بی ثمر

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می گوید که در حال حاضر عادی انگاری به عنوان یک عادی روزمره برخی از شهروندان تبدیل شد به گونه ای که دیگر هشدارهای درمانگران نیز تاثیر چندانی در تغییر رفتار این شهروندان ایجاد نمی کند و این در حالیست که هر روز شاهد جهش ویروس کرونا در سطح جهان و ایران هستیم.

دکتر افشین دلشاد در گفت و گویی افزود: رعایت شیوه نامه های بهداشتی در استان در حال کم شدن است و این در حالی است که شناسایی ۵ بیمار دارای کرونای انگلیسی نیز در استان ، نگرانی نسبت به وجود نشانه های این بیماری در سطح بیشتری نیز وجود دارد.

وی اضافه کرد : در شرایط فعلی سطح رعایت پروتکل های بهداشتی در این استان به زیر ۷۰ درصد رسید و وضعیت فعلی زرد و آبی حاکم بر استان که ناشی از تلاش درمانگران و رعایت سفت و سخت پروتکل های بهداشتی از سوی اکثر مردم استان است و این وضعیت از نظر ما می تواند با بی دقتی ها و رفتارهای عادی انگارانه از سوی بخش اندکی از شهروندان وضعیت ما را تغییر دهد و به رنگ نارنجی و قرمز با درگیری بالا و افزایش بیماران کرونایی برساند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی از مردم خواست هشدارهای درمانگران را جدی بگیرند و زمانی رعایت پروتکل های بهداشتی می تواند وضعیت فعلی استان را تثبیت نگهدارد که سطح رعایت ها به طور میانگین به 90 درصد برسد و در غیر این صورت همان اختلاف 20 درصدی موجود نیز می تواند خطر و تهدید را چندین برابر افزایش دهد.

دکتر دلشاد با اشاره به تحویل سال نو و تعطیلات نوروز خاطرنشان کرد: انتظار می رود که دید و بازدید و حتی مراسم عروسی و عزا در سطح استان با رعایت پروتکل های بهداشتی و بدور از تجمعات مردمی و دورهمی ها باشد تا وضعیت کشور با واکسیناسیون عمومی در چند ماه آینده به مراحل عادی برسد.

وی از مردم درخواست کرد تا هر گونه مشاهده عادی انگاری کرونا و دورهمی ها با شماره 190 درمانگران را مطلع کنند تا با متخلفان از سوی دستگاههای مرتبط برخورد قانونی صورت گیرد.

نگران خیز ویروس کرونا

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی با تایید ضمنی مخالفت درمانگران با بازگشایی تالارهای پذیرایی و سایر امکان عمومی که رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم جای خود را به رفتارهای عادی انگارانه خواهد داد گفت: به هر حال مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا برای فعالیت تالارهای پذیرایی ( عروسی) رستوران ها و سایر امکان صنفی مشروط بر رعایت پروتکل های بهداشتی و تعیین ظرفیت محدود برای پذیرش و حتی ساعات کاری محدود انجام شد که صدور مجوز کار در استان نیز با این معیارها انجام شود.

دکتر سید احمد هاشمی اظهارداشت: متأسفانه سطح رعایت پروتکل های بهداشتی در استان با قرارگیری در زمره رنگ بندی زرد و آبی ، روند کاهشی به خود گرفت و در برخی شهرستان های این خطه شمالشرق کشور رعایت این پروتکل ها به زیر 50 درصد نیز رسید و این رفتارهای کرونایی به طور حتم استان را دچار مشکل می کند و ما از حالا نگران خیز جدید ویروس کرونا هستیم.

وی اضافه کرد: متولیان بخش نظارت بر تالارهای پذیرایی به خصوص اصناف باید نظارت خود را بر اجرای درست پروتکل های بهداشتی در این واحد افزایش دهند و با واحدهایی که توانایی لازم برای اجرای پروتکل ها را ندارند، صدور فعالیت برایشان صادر نشود.

رییس ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی بار دیگر نسبت به کاهش سطح رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک و فاصله گذاری فیزیکی هشدار داد و از مردم خواست این دستورالعمل ها را رعایت کنند تا دچار مشکل نشوند.

دکتر هاشمی افزود: اگرچه بیماران مبتلا به ویروس جهشی انگلیسی در استان خراسان شمالی یا از بیمارستان به سلامت مرخص شده و یا در قرنطینه اجباری در منزل نیز خوشبختانه از وضعیت جسمی خوبی برخوردارند، ولی استان نشانه های این بیماری را در خود دارد و احتمال خطر نیز زیاد است و تنها با رعایت پروتکل های بهداشتی می توانیم در امان باشیم.

براساس آمار در 24 ساعت گذشته 22 بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونا در استان خراسان شمالی شناسایی و هم اکنون 93 بیمار در بیمارستان های این استان با علایم این ویروس و بیماری کووید 19 بستری هستند و در 48 ساعت گذشته دو بیمار مبتلا به ویروس کرونا در این استان جان خود را از دست دادند.

طبق ارزیابی سامانه ماسک وابسته به وزارت بهداشت و درمان هم اکنون از هشت شهرستان استان خراسان شمالی شش شهرستان بجنورد، جاجرم، مانه و سملقان، شیروان و اسفراین و فاروج در وضعیت زرد و شهرستان های گرمه و راز و جرگلان نیز در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

منبع: ایرنا

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها