دشت لاله‌هایی که هر ساله آب می‌رود

دشت لاله‌های واژگون در شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری یکی از زیباترین مناظر دیدنی کشور در فصل بهار محسوب می‌شود،

دشت لاله‌هایی که هر ساله آب می‌رود

به جرات می‌توان گفت این دشت در کشور منحصربه فرد است و شاید نتوانیم در هیچ جا نمونه این دشت را پیدا کنیم، اما بی‌مبالاتی‌ها، خشکسالی‌ها و ... این دشت را در معرض خطر نابودی قرار داده است.

دشت لاله‌های واژگون در ۱۲ کیلومتری شهر چلگرد در شهرستان کوهرنگ واقع شده است، هرساله در ماه اردیبهشت این دشت میزبان هزاران لاله واژگون است، هرساله حجم زیادی گردشگر از اقصی نقاط کشور و دنیا از این دشت دیدن می‌کردند، اما متاسفانه این بهشت نایاب در سالیان اخیر به‌علت ورود حجم زیاد گردشگر که اقدام به چیدن گل و درآوردن پیاز لاله می‌کردند، دچار آسیب‌های فراوان شده است.

لاله‌های زرد و قرمز زمانی که واژگون می‌شوند یک اثر زیبا و دیدنی خلق می‌کنند و شکوه عجیبی به این منطقه می‌دهند، اگر در دهه هفتاد به این دشت سفر کرده باشید، پس از گذشت سه دهه خواهید دید که این دشت تا چه اندازه مورد تخریب قرار گرفته است.

به گفته مسئولان اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری سطح دشت لاله‌های واژگون به دلایل متعدد در سالیان اخیر به‌شدت کاهش یافته است، این مسئله یک زنگ خطر جدی برای دوستداران طبیعت خواهد بود، قطعا جایگزین شدن هر کدام از لاله‌ها که بر اثر بی‌مبالاتی یک عده گردشگرنما تخریب می‌شود، به‌نوعی غیرممکن است.

سطح دشت لاله‌های واژگون از ۴۰۰۰ هکتار به ۴۰۰ هکتار رسید

سید اسماعیل صالحی مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری از قرق دشت لاله‌های واژگون در شهرستان کوهرنگ خبر داد و اظهار کرد: این دشت در سال‌های اخیر در حال زوال است و گونه‌های گیاهی واقع در این دشت در حال انقراض هستند و مراتع نیز در معرض خطر هستند.

وی با اشاره به اینکه سطح دشت لاله‌های واژگون شهرستان کوهرنگ از ۴۰۰۰ هکتار به ۴۰۰ هکتار در سال‌های اخیر رسیده است، گفت: تخریب از سوی‌ گردشگران، خشکسالی، چرای مفرط و ... از جمله دلایل کاهش سطح دشت لاله‌های واژگون است.

صالحی با بیان اینکه برای احیای دشت لاله‌های واژگون از ورود گردشگر به این منطقه جلوگیری می‌شود، بیان کرد: برای احیای این دشت با همکاری سازمان محیط‌زیست و اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری برنامه‌هایی در دستور کار قرار گرفته است، برای احیای گونه‌های گیاهی در این دشت بذر برای کشت در اختیار مردم محلی و مرتع‌داران قرار می‌گیرد.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه همانند دشت لاله‌های واژگون با این مساحت در کشور وجود ندارد، یادآور شد: تنها در بخشی از استان اصفهان لاله‌های واژگون به‌صورت پراکنده و محدود وجود دارد.

وی توضیح داد: قرق دشت لاله‌های واژگون توسط محیط‌بانان سازمان محیط‌زیست و اداره‌کل منابع‌طبیعی انجام می‌شود.

صالحی در پایان گفت: مقرر شد سالیانه اعتباری برای احیای دشت لاله‌های واژگون در شهرستان کوهرنگ اختصاص داده شود.

دشت لاله‌های واژگون در معرض خطر نابودی قرار گرفته است

مرتضی زمانپور فرماندار کوهرنگ با اشاره به اینکه دشت لاله‌های واژگون در شهرستان کوهرنگ در معرض خطر نابودی و زوال قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: به همین علت ورود خودرو و گردشگر به این دشت ممنوع شد، همچنین شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از تجمع گردشگر در این منطقه از دیگر دلایل این تصمیم است.

وی با بیان اینکه سطح دشت لاله‌های واژگون در چهارمحال و بختیاری کم شده است، گفت: هرساله اعتباراتی برای حفظ و احیای گونه‌های کمیاب از جمله کلوس، لاله‌های واژگون و ... اختصاص پیدا می‌کند.

زمانپور در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر حفاظت و قرق دشت لاله‌های واژگون در شهرستان کوهرنگ بر عهده اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری و اداره‌کل محیطزیست است.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها