ذوالنوری: توان غنی سازی ایران ۱۰ برابر شد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سه گام مهم ایران برای کاهش تعهدات برجامی برداشته شد، گفت: آمریکا و اروپا دیگر فرصتی ندارند.

ذوالنوری: توان غنی سازی ایران ۱۰ برابر شد

حجت الاسلام مجتبی ذوالنور با اعلام اینکه در ایام نوروز عیدی خوبی به مردم داده شد و دانشمندان هسته‌ای ما در سازمان انرژی اتمی موفق شدند تکلیفی که در قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها برای آنها تعیین شده بود را اجرایی کنند، گفت: دانشمندان هسته‌ای سانتریفیوژها را در موعد مقرر نصب کردند و حتی برای تکمیل کار در ایام تعطیلات نوروزی با سختکوشی و تلاش مضاعف این بخش قانون را محقق کردند.

وی افزود: طبق این قانون باید هزار سانتریفیوژ IR۲M تا سال ۹۹ نصب می‌شد که دانشمندان هسته‌ای موفق شدند پروژه نصب هزار سانتریفیوژ IR۲M را به اتمام برسانند. این اقدام اقدامی بسیار مهم و راهبردی است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تشریح اهمیت این اقدام، گفت: ۱۹ هزار سانتریفیوژ منصوب و غیرمنصوب در نطنز وجود داشت که در راستای اجرای تعهدات برجامی به ۵ هزار و ۱۰۰ سانتریفیوژ کاهش یافت.«سو» مربوط به این سانتریفیوژهای IR۱ بین ۸۰۰ گرم تا یک کیلوگرم در سال است، یعنی اگر هزار سانتریفیوژ IR۲M نطنز کار کند در پایان سال می‌تواند هر سانتریفیوژ ۸۰۰ گرم و یا هزار و ۲۰۰ گرم اورانیوم غنی کند. اگر میانگین یک کیلوگرم هر سانتریفیوژ اورانیوم غنی کند در پایان سال هزار سانتریفیوژ IR۱ هزار کیلوگرم اورانیوم غنی شده تولید می‌کنند.

ذوالنور تاکید کرد: IR۲M هایی که نصب شده اولاً تکنولوژی اش کاملاً ایرانی است و هیچ گونه وابستگی در این زمینه به خارج از کشور نداریم و (سو) این سانتریفیوژ IR۲M بین ۵ تا ۶ است. یعنی بیش از ۵ برابر ظرفیت IR۱ های ما که در نطنز کار می‌کنند، سانتریفیوژهای IR۲M ظرفیت دارد. به عبارت دیگر این هزار ماشین IR۲M که نصب شده است به اندازه کل سایت نطنز که طبق برجام کار می‌کند، می‌تواند اورانیوم غنی سازی کند.

وی اظهار داشت: این هزار سانتریفیوژ در ۶ آبشار طراحی و نصب شده که به ۴ سانتریفیوژ گاز هگزا فلوراید اورانیوم به آن تزریق شده و غنی سازی صنعتی را آغاز کرده اند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه یک آبشار دیگر در شرف راه اندازی است که سانتریفیوژهای آن نصب شده و در شرف تزریق گاز قرار دارد، افزود: یک آبشار دیگر از ۶ آبشار سانتریفیوژهای IR۲M در خلأ قرار دارد که ظرف یکی، دو روز آینده کارش به پایان خواهد رسید و به آبشارهایی که غنی سازی را شروع کرده اند ملحق خواهد شد.

نماینده مردم قم در مجلس این اقدام را تحولی ژرف در صنعت هسته‌ای کشور خواند و گفت: این اقدام موجب افزایش ظرفیت غنی سازی اورانیوم در کشور خواهد شد.

ذوالنور همچنین اعلام کرد: به زودی آبشار IR۴ فعال خواهد شد و در شرف راه اندازی قرار دارد که اقدامی مهم است. ظرفیت این آبشار نیز مشابه IR۲M است و بین ۵ تا ۶ سو توان تولید دارد.

وی گفت: دانشمندان هسته‌ای نصب سانتریفیوژهای IR۶ را نیز انجام دادند، این تحول مهم از دو اقدام قبلی مهمتر است چرا که ظرفیت IR۶ حدود ۱۰ «سو» است و ۱۰ برابر IR۱ های موجود ظرفیت غنی سازی دارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: این اقدامات تعهدات قانونی بود و مقرر شده است طبق زمان بندی هزار سانتریفیوژ IR۶ نصب شود که اولین آبشار آن نصب شده و این مهمترین گام در پیشرفت صنعت هسته‌ای است.

ذوالنور تصریح کرد: سرعت اقدامات طبق تکالیف قانونی بوده، لازم است خدمت دانشمندان و مسئولان سازمان انرژی هسته‌ای خدا قوت عرض کنم که با روحیه بالا و جهادی توانستند قانون اقدام راهبردی را در این بخش اجرایی کنند و این قدرت توانمندی تکنولوژیک و توان عملیاتی خود را به اثبات برسانند. امیدواریم روز به روز شاهد موفقیت‌های این دانشمندان باشیم.

وی گفت: سه گام مهم ایران برای کاهش تعهدات برجامی برداشته شد و آمریکا و اروپا فرصتی ندارند.

منبع: مهر

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 23
  • مورچه
    0

    شکسته نفسی نفرمایید جناب دانشمند توان غنی سازس ب ۷۰برابر رسید .اخرش چه اش شوریابی نمکی بشه انرژی هسته ای هرننه فمری ازراه میرسه یه نظری میده شما مگر در رابطه باغنی سازی یاانرژی اتمی تجربه ای داری اگرهم رسیده چرا مسولین زی ربط اعلام نکردن نخودهراشی نشو برو کشک خودتو بساب ذلوالنوری

  • رواج بدی ها در سایه فقر
    0

    وتوان غنی سازی فرهنگ ، یک دهم

  • آلن
    0

    توان فساد شما هم صد برابر شده

  • مجتبی قمی
    0

    اقای حداقلی بهت رای دادیم اون موقع مرغ کیلویی ۵هزار بود می گفتی گرونه الان مرغ تو قم پیدا نمیشه لطفا بگو کجا مرغ دارن بریم تو صف.

  • بازنشسته
    0

    در قبال غنی سازی بی حاصل فقر صد برابر شده اقای ذول کور...

  • حسن
    0

    حالا یک سوال پیش می اید که اگر امریکا تحریمها را لغو کند ایا ما هم باید به عقب برگردیم ؟ و به دوران غنی سازی 4درصد؟ و همه این پیشرفتهای هسته ای را خراب کنیم ؟

  • اسدی
    0

    شما ها که تا دیروز عربده وفریاد می کشیدیدکه دولت روحانی توان هسته ایران را نابود کرد ، ان را با بتون پر کرد ، سانترفیوژها را قلع وقمع وتحویل اژانس داد و... حالا نابغه مسافرکش بفرما چطورظرف مدت سه ماه که ایران از تعهدات برجامی اش عدول کرد غنی سازی وتوان هسته ای کشور ۱۰ برابر شد !؟ یا قبلا دروغ می گفتید که فریادهمه چیز از بین رفت یا حالا دروغ می گویی .

    نظرات شما -
    • آرش علوی
      0

      معلوم شد ظریف راستگو بوده و درست میگفت وبرجام به نفع عقد شده بود که ترامپ از آن خارج شد.

  • OK
    0

    نقض تعهدات برجامی چه از طرف آمریکا و چه از طرف ایران و چه از جانب سایر طرفها فایده ای جز ضرر هنگفت برای طرفین برجام ندارد! ما کلی از بودجه عمومی کشور را صرف نصب مجدد سانتریفیوژهای برچیده شده از سایت های هسته ای نطنز و فردو و غنی سازی بیشتر از 3,67% بکنیم بعد با تعلیق تحریمهای یکجانبه آمریکا مجبور شویم با ۳۶۰ درجه عقبگرد هر چه بیش از ۵۱۰۰ دستگاه سانتریفیوژ در سایت نطنز و ۱۰۶۴ دستگاه سانتریفیوژ در سایت فردو نصب کرده ایم ایم آنها را برچیده و جمع آوری نمائیم و همچنین هر مقدار اورانیوم با غنای بیش از 3,67% تولید کرده ایم مجبور شویم آنرا تا خلوص 3,67% رقیق کنیم و همچنین هر مقدار بیش از ۳۰۰ کیلوگرم آب سنگین تولید کرده ایم مجبور شویم آنرا به خارج از کشور منتقل نموده یا صادر کنیم. در واقع ما با رفع تحریم های یکجانبه آمریکا هر چه ریسیده ایم مجبوریم به پنبه تبدیل کنیم! کجای این کار راهبرد هسته ای است؟!

    نظرات شما -
    • به OK
      0

      درست و به جا می فرمائید اتلاف منابع ارزی و ریالی و اتلاف وقت و انرژی دانشمندان هسته ای است!

  • محمدی
    0

    جناب ذوالنور حضرت عباسی هر موقع صحبت می فرمایی جز ضرر به نظام وانقلاب فایده ای عاید کشور نمی شوداخر برادر محترم وقتی می خواهی مطلبی را طرح کنیدیا خودت به اندازه کافی روی ان فکر وتدبر کن و یا از مشاوران خبره کمک بگیر ، خوب حالا این خبر یعنی چه ؟کشورهایی چون امریکا ، روسیه ، چین، هند ، ، انگلیس، فرانسه ،اسرائیل ، پاکستان و.... که دارای قدرت هسته ای وفوق هسته ای ولیزری و... هستندهر گز مستقیما نمی ایند در رسانه ها داد بزنند که چه دارند ، لاف زدن نشانه خالی بودن دست است ، به قول ان کامنت گذار که تا دیروز می گفتید روحانی همه صنعت هسته ای را بر باد داد حالا به این سرعت ۱۰ برابر شد ! والله اعلم

  • رضا95
    0

    همه چیز را گفتند .دیگه چی بنویسم؟

  • علي
    0

    آخه مردك تو كه تا صبح از توافق اژانس و دولت كه به تصويب شوراي امنيت ملي رسيده بود ،مطلع نبودي و در مجلس عربده ميكشيدي و ميخواستي روحاني رو محاكمه كني، حالا چي ميگي؟

  • ahmad
    0

    توان چپاول و غارت هم 1000000000000000000000000000000 برابر شده آقای ذالگوهی !

    نظرات شما -
    • خط سفید
      0

      منتظر شما هستیم

    • برزو
      0

      گرسنگی بیکاری فقر فحشا هم 100 برابر شده بی اعتباری ایران و ایرانی و گذرنامه اش هم صد برلبر شده

  • عباس
    0

    این آقای ظل جوش خیلی زود موتورش جوش میاره. حالا چرا همیشه یک انگشتش بالا است؟

  • فقیر
    0

    نمیدونم توی مملکت ماآخوندها تمام علوم روزدنیا رابلدندچه حکمتیه خداهم توی این همه استعدادمونده

  • کوروش
    0

    ذوالنوری خفه شوودیگرهیچ

  • ب
    0

    شما که بمب نمی خواهید.پس چرا هی پز می دهید و دیگران را تهدید می کنید که اگر تحریم ها را برندارید چنین و چنان می کنیم.مگر در عدم ساختن بمب صداقت نداشته باشید و حقیقت چیز دیگری باشد؟چرا داشتن این صنعت پوسیده قدیمی و خانمان سوز را به همه پرسی مردم نمی گذارید؟.نظر مردم چیز دیگری است ولی حکومت کار خودش را می کند

  • متشکریم
    0

    عوضش خاک مرده روی همه جا پاشیده شده

  • خ
    0

    این اطلاعات محرمانه است اَبلَه نفوذی مسافرکش

  • فل فل
    0

    شده ۱۰ برابر؟ عجب افتخازی.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها