مصادیق تخلف در بورس چیست؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: بیشترین تخلفات بورسی، مربوط به اختلافات بین مشتری و کارگزار و تخلفات نهاد‌های مالی در رعایت دستورالعمل‌ها است.

مصادیق تخلف در بورس چیست؟

قلی پور کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگویی در پاسخ به این پرسش که تخلفات در بازار سرمایه به چند دسته تقسیم بندی می‌شوند؟ اظهار کرد: تخلفات تعیین شده و برخورد‌های قانونی با آن‌ها را طبق دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌های ابلاغ شده توسط سازمان بورس، بر حسب اشخاص حقیقی یا حقوقی ذکر شده در آن‌ها می‌توان به این صورت طبقه بندی کرد که عبارت از تخلفات در بازار‌های مالی شامل بورس، فرابورس، بورس کالا و انرژی، تخلفات نهاد‌های مالی مثل کارگزاری‌ها، سبدگردان‌ها، سرمایه گذاری‌ها، تامین سرمایه‌ها، شرکت‌های مشاوره و غیره هستند.

او افزود: تخلفات ناشران اوراق بهادار شامل شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس و ناشران اوراق بدهی و ابزار‌های مشتقه، تخلفات حسابرسان معتمد بورس، تخلفات ارکان ابزار‌های مالی مثل ضامن، امین و متولی که نهاد‌های مالی هستند، تخلفات سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی در بازارها تخلفات اشخاص حقیقی و حقوقی خارج از کنترل بازار سرمایه هستند.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تخلفات، در خصوص اینکه برای پیشگیری از این تخلفات چه اقدامات و مقرراتی وضع شده است؟ تصریح کرد: مجموعه متنوع و مبسوطی، شامل صد‌ها دستورالعمل و مقررات و قوانین در بازار سرمایه با ابزار‌های نظارتی و کنترلی، در ادارات، بازرسی‌ها، معاونت حقوقی سازمان بورس وجود دارند.

او در ادامه بیان کرد: بنابراین اینکه چه چیز، تخلف محسوب می‌شود، مبنی بر این مقررات و دستورالعمل‌ها بوده و هر چه خارج از حدود و الزامات تعیین شده در آن‌ها باشد تخلف محسوب می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: از نظر اجرایی، دستورالعمل‌های رسیدگی به تخلفات، نحوه و ساختار رسیدگی به تخلفات مشخص شده که شامل، دریافت اطلاعات تخلف‌های احتمالی، از طریق ممیزی‌های مستمر ادارات، بازرسی سازمان بورس و تخلفات اعلامی از سوی مردم و نهاد‌های مالی برای بررسی تخلفات است.

قلی پور در ادامه تاکید کرد: پس از اعلام داده‌های اولیه تخلف، موضوع در چهار سطح بررسی می‌شود، که شامل، بررسی تخلفات در کانون‌های کارگزاران و کانون نهاد‌های سرمایه گذاری، بررسی تخلف در کمیته‌های تخصصی سازمان بورس، بررسی تخلف در هیئت مدیره سازمان بورس است. بررسی تخلف در دادگاه هرکدام از مراجع فوق حد و اختیارات خاص خود را دارند و حسب نوع تخلف قابلیت صدور رای دارند.

قلی پور در خصوص اینکه، در حال حاضر بیشترین تخلفات بازار سرمایه شامل چه تخلفاتی است؟ اظهار کرد: آمار دو سال اخیر منتشر نشده، ولی بر اساس اطلاعات قبلی که توسط سازمان بورس اعلام شده است، عمده تخلفات بررسی شده، مربوط به کارگزان بوده و سپس ناشران اوراق بهادار یا شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه و نهایتا نهاد‌های مالی بیشترین تخلفات را داشته‌اند، معدود تخلفاتی هم توسط بازار سرمایه صورت گرفته است.

او در ادامه بیان کرد: از نظر نوع تخلف، بیشتر مربوط به اختلافات بین مشتری و کارگزار، عدم پرداخت سود توسط ناشران، تخلفات نهاد‌های مالی و مدیرانشان در رعایت دستورالعمل‌های سازمان بورس بوده است.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که قانون با این تخلفات نامبرده شده چگونه برخورد می‌کند؟ تشریح کرد: سازمان بورس در رسیدگی به تخلفات و نظارت بر حسن اجرای دستورالعمل‌ها، عملکرد خوبی دارد و بعضا به نظر می‌رسد که سخت گیری‌ها دسته کم برای نهاد‌های مالی و ناشران بیش از حد است، اما در برخی حوزه‌ها مثل جریان سازی‌ها در معاملات و دستکاری قیمت‌ها و نیز معاملات با اطلاعات نهانی هنوز خلا وجود دارد.

قلی پور در خصوص اینکه، برخی از اقداماتی که در بازار سرمایه صورت می‌گیرند تخلف است، اما در قانون، با عنوان تخلف از آن‌ها یاد نمی‌شوند، چرا هیچکس به این موضوعات رسیدگی نمی‌کند؟ تصریح کرد: طبیعی است که سازمان بورس، نمی‌تواند به تخلفات احتمالی نهاد‌های بالاتر یا موازی، مثل، دولت و بانک مرکزی رسیدگی کند، اما در صورت وقوع چنین تخلفاتی نهاد‌های نظارتی و قضائی کلان، مثل قوه قضائیه، سازمان بازرسی کل کشور، مجلس شورای اسلامی با ابزار‌های قانونی خود یعنی دیوان محاسبات باید این موضوعات را بررسی کنند.

این کارشناس در پایان بیان کرد: البته تشخیص تخلفات دولتی یا پیگیری آن‌ها دشوار است و در برخی زمان ها در کشاکش‌ سیاسی به بی راهه می‌رود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها