در پی شکایت منتقد سرشناس روس از شرایطش در زندان

جاسوس سابق روس، مامور بررسی وضعیت ناوالنی در زندان است

کرملین در پاسخ به شکایت منتقد سرشناس روس از شرایطش در زندان به جای اینکه یک ناظر حقوق بشری مستقل را بفرستد اقدام به اعزام ماریا بوتینا، جاسوس روسی که سابق بر این در آمریکا محکوم شده، برای بررسی شرایط زندان وی کرده است.

جاسوس سابق روس، مامور بررسی وضعیت ناوالنی در زندان است

دیلی بیست در مطلبی نوشته است: الکسی ناوالنی رهبر به زندان افتاده مخالفان روسی، در یک زندان بدنام دست به اعتصاب غذا زده است. او می گوید مبتلا به کمردرد شده و نگهبانان زندان او را شبها هر ساعت بیدار کرده و "شکنجه" می‌دهند. ناظران مستقل زندانها به شدت خواستار بررسی شرایط او بوده‌اند و صدها تن از چهره‌های مشهور روسیه با فرستادن نامه‌های سرگشاده و طومارها به مقامات، خواستار متوقف شدن رفتار تحقیر آمیز با وی شده‌اند. فعالان حقوق بشری روز جمعه با لحن صریح‌تری به کرملین گفتند: "او دارد به تدریج کشته می‌شود".

پاسخ به آنها چه بود؟ کرملین به جای فرستادن یک ناظر حقوق بشری مستقل یا یک پزشک برای بازدید از ناوالنی در زندان، اقدام به اعزام ماریا بوتینا، یک جاسوس روسی و فرد سابقا محکوم شده در آمریکا کرد. بوتینا که در حال حاضر یک فعال حامی کرملین است در سال ۲۰۱۸ در دادگاهی در آمریکا به عمل به عنوان مامور روسیه در ضمن نفوذ به انجمن ملی اسلحه آمریکا و محافل سیاسی حزب جمهوریخواه اعتراف کرد.

بوتیا به گزارش کردن آنچه که از سمت دیگر زندانی‌های زندان محل حبس ناوالنی موسوم به زندان IK-۲ پرداخته در حالی که آنها نه از شرایط زندان بلکه از حود ناوالنی شکایت کرده‌اند. بوتینا اظهار کرد دیگر زندانیان از ناوالنی "به خاطر اینکه کل روز مثل یک ارباب در تخت دراز می‌کشد" نفرت داشته‌اند و گفته‌اند که او "جایش را تمیز نمی کند". او تاکید داشته که شرایط حال حاضر ناوالنی در زندان بهتر از شرایطی بوده که او در زندانش در آمریکا تحمل کرد. او گفت: "توصیه من به آلکسی این است: اگر مرتکب جرم شده‌ای مرد باش و مجازاتت را بگذران".

بوتینا همچنین ویدیویی منتشر کرد که در آن ناوالنی در حال پیاده روی در زندانش نشان داده می شود. او درباره این ویدیو گفت: "او دارد راه می رود! با یک فنجان قهوه! اوه این جادویی است!" ناوالنی گفته بود که زانوهایش به خاطر کمر درد بی حس شده‌اند.

بوتینا گفت، ناوالنی هنگام گفتگوی ۲۰ دقیقه‌ای که با هم داشته‌اند به او بی ادبی کرده و او را متهم به دروغگویی و دزدی کرده است. متن گفتگوی ادعایی وی با ناوالنی در تلگرام منتشر شده در حالی که بوتینا گفته است: خیلی خوب می‌دانی اگر قرار نباشد که تو نظافت کنی کس دیگری باید برای تو نظافت کند. من به زندان رفته‌ام. من می‌دانم که این تبدیل به مسئولیت کس دیگری می شود. بر اساس این گزارش ناوالنی در پاسخ به او گفته است که او زیاد دروغ می گوید و گفته است: "هر چیزی که او (بوتینا) می گوید از جمله داستانها درباره زندان آمریکا دروغهای بی پایان هستند."

مدافعان حقوق بشر اظهار شوکه شده‌اند. تانیا لوکشینا، مدیر برنامه روسیه در سازمان دیده‌بان حقوق بشر به دیلی بیست گفت: در زمانی که ناوالنی به وضوح نیازمند کمکهای پزشکی حرفه‌ای است، آنها خدمه تلویزیون دولتی راشاتودی را به محل آن زندان می فرستند. این وضعیتی غیرقابل قبول است.

لوکشینا توضیح داد، قوانین منعی برای اعزام پزشکی از خارج از زندان برای ارائه مراقبتهای پزشکی در زندان ندارند و توضیح داد که تیم او "از مواردی که در طی آن نظام زندانهای روسیه پزشکان غیرنظامی برای زندانیان بیمار ارائه کرده، مطلع هستند".

همچنین اظهارنظرهای بوتینا باعث تعجب ولادیمیر پرورزین، زندانی سابق زندان IK-۲ شده که هفت سال را آنجا بوده و شرایط آنجا را کابوس کامل خواند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها