گاندو؛ وقتی پای سیاست در کفش هنر می رود! / چرا منتقدان، از سریال سیاسی صداوسیما راضی نبودند؟

اینکه سریال که ساخته می شود کپی از یک سریال به روز دنیا حتی در فضاسازی ها باشد باید کمی مورد دقت سازندگان حداقل در بومی سازی قرار گیرد.

گاندو؛ وقتی پای سیاست در کفش هنر می رود! / چرا منتقدان، از سریال سیاسی صداوسیما راضی نبودند؟

مریم نائینی - نوع پایان سریال گاندو در نوروز، با اینکه چگونه این سریال توانست در کنداکتور پخش نوروزی قرار گیرد، دارای ابهامات زیادی است و به شایعات زیادی دامن زد از آماده نبودن و ساخته شدن سریال همزمان با پخش تا جلوگیری بعضی از مقامات از پخش آن. با توجه به گمانه زنی ها، صدا وسیما در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سعی بر استفاده حداکثری از این سریال در جهت تخریب دولت داشت که با اقبال عمومی رو به رو نشد.

ساخت سریال امنیتی به دلیل جاذبه های پلیسی و پیچیده معمولا مورد عنایت عموم در همه جای دنیا قرار می گیرد ولی اینکه سریال که ساخته می شود کپی از یک سریال به روز دنیا حتی در فضاسازی ها باشد باید کمی مورد دقت سازندگان حداقل در بومی سازی قرار گیرد.

اینکه در سریال های مشابه خارجی، رئیس جمهور یا نخست وزیر مورد سوءظن قرار می گیرد مسئله دور از انتظار نیست چرا که بر اساس حقوق اساسی بسیاری از کشورها، این افراد نفرات اول کشور هستند در صورتی که بر اساس قانون اساسی ایران، رئیس جمهور صرفا مجری قانون است که در تمام تصمیم گیری های مهم کشور مانند برجام، پذیرفتن FATF و ...تنها تصمیم گیرنده نیست.

سازندگان گاندو چه در فصل یک و چه در فصل و، تمام توان خود را گذاشته اند که دولت و دستگاه دیپلماسی ایران را در سیطره وطن فروشان و جاسوسان نشان دهند و بگویند پذیرفتن قراردادهای بین المللی فقط به دلیل مشاوره ها و توصیه های ایرانی های خارج از کشور است نه در جهت منافع ایران.

دیالوگ ها به گونه ای طراحی شده اند که یک مامور در مورد برجام، FATF و حتی رابطه اقتصادی با چین و روسیه صاحب نظر است و تحلیل ارائه می دهد.

اگر برجام یا FATF، مسائلی تا این حد ساده، سیاه و اشتباهی بودند که اینقدر مورد بحث و اجماع عقلا قرار نمی گرفت.

سازگان گاندو باید خوب آگاه باشند که درچنین مسائلی، تصمیم گیری بر اساس اطلاعات و تحلیل های کارشناسی در سطوح مختلف نظام صورت می پذیرد نه بر اساس روابط جاری دولت و حکومت.

نکته جالب دیدن این سریال این بود که بیننده دچار شبهه می شد که وزیر امور خارجه و دستگاه دیپلماسی تصمیم گیرنده های اصلی نظام هستند و تقریبا همه هم ساده لوح و وطن فروش، و بقیه ارکان حکومت و دولت هم بی اطلاع از مطامع در روابط بین المللی هستند و همه امور بر اساس خواست سرویس های جاسوسی آمریکا و انگلیس پیش رفته است.

این سریال با این نوع برخورد زننده و البته مقاصد سیاسی علاوه بر توهین های مکرر به دولت به ملت هم توهین کرد و به ملت به مثابه ملعبه ای ناآگاه اشاره کرده است که یک مامور در جهت آگاهی آن ها، مقداری اطلاعات غلط به آن ها ارائه می دهد غافل از اینکه این آقای مامور با یک جستجو ساده در هر موتور جستجوگری می توانست به مفاد این فراردادها پی ببرد.

به هر حال این سریال بر خلاف تصورات صدا و سیما در تاثیرگذاری بر روند انتخابات، نتوانست در جلب بیننده و اعتماد او گام موثری بردارد.

منبع: خبر فوری

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 29
  • سید قاسم بابایی مقدم
    0

    سلام سریال گاندو خیلی هم خوب و جالب بود. از نظر کسانی خوب نبود که منافعشان به خطر افتاد از دولتها تاهنرمندان در مجموع وطن فروشان و خائنان

  • وطن دوست
    0

    بابا تو کل دنیا کشور های بر علیه رییس جمهور و وزرا و کابینه اش فیلو و سریال میسازند!! نمونه اش سریال 24!! عوض اینکه بکوبنش با اقبال عمومی هم مواجه میشود!! ما چرا اینقدر بدبختیم.....

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اگر بتوان همه ارکان نظام را نقد کرد خوب است. نه فقط یک قسمت را نقد و تخریب کرد و سایرین را نه!!!!

    • مرتضی
      0

      سریال 24 همه چیزو میگفت نه اینکه بگه ما خوبیم شما همتون بدین

  • ناشناس
    0

    خانم مریم نائینی ( نویسنده مطلب ) انشالله که هیچ وابستگی به دولت نداشته باشی و از دار و دسته حسام الدین آشنا مسئول تیم رسانه ای رییس جمهور نباشی که داری اینجور این سریال خوب و خراب میکنی . خانم محترم مامور اطلاعاتی باید در مورد همه مسائل روز چه در حوزه سیاسی امنیتی اقتصادی فرهنگی و اجتماعی اطلاعات کافی داشته باشه . این که بد نیست

  • حسین
    0

    خیلی هم فیلم خوبی بود ولی یه عده نمیخوان واقعیت ها رو بشه و نمایش این فیلم جسارت زیادی میخواست

    نظرات شما -
    • ث
      0

      اتفاقا این فیلم بر پایه مستندات هست ، ولی ولی چکنیم که بودجه و قدرت دست رقیبه

    • مرتضی
      0

      سگ زرد برادر شغاله ، اینکه بیان بگن ما خوبیم شما بدین این اشتباهه .گند کاری های خودشونو نمیگن و فقط از یک جناه حرف میزنن .

  • حسن
    0

    شما از کجا فهمیدین مورد اقبال عمومی قرار نگرفت ؟ نکنه بر خلاف میل شما بود واسه همین ؟یکی از پربیننده ترین و محبوب ترین سریال های دهه اخیر صدا سیمای در پیتی همین گاندو ها بودن

  • باربد
    0

    خدایی کاری به سیاست و اینا ندارم ولی کار ،، داریوش فرهنگ ،، بی نظیره خدا حفظش کنه

  • جاجان
    0

    فیلم خوبی بود وتا حدودی مردم را از واقعیت های جامعه اگاه کرد در ضمن وزرات خارجه دانسته اینکار ها رانمی کند دشمن از طریق افراد نفود می کند همانطور که ما در دیگران ( حکومتها)نفود می کنیم

  • میثم
    0

    جهت ها این جور مواقع مشخص میه دیگه !!! خبر فوری خیلی ناراحت شده که یه سریال خیلی ساده و روان داره چشم مردم رو باز میکنه

  • سلطان
    0

    سریال براساس مستندات هست ،لااقل چند مورد از اتفاقات رو خودمون در رسانه ها دیدیم ، مثل جاسوسی جیسون ،شعبانی ،خانم انگلیسی که عراقچی با خنده بدرقش کرد

  • کاووس
    0

    این سریال فقط حقیقت ها رو، البته با رعایت احترام کشور، بیان کرد. شاید هنوز وقتش نرسیده ولی لازمه که دستور های بازداشت و حصر زیادی صادر بشه.

  • ناشناس
    0

    خیلی هم پر ببینده بود بهمین خاطر صدای همه حتی توی منتقدرو دراورد چون افشاگری کرد

  • سعید
    0

    جالبه در یک نمونه آماری خیلی کوچیک که همین کامنت ها باشه هم نظر اکثریت با نگارنده متن یکی نیست.و مردم نگاه مثبتی به گاندو داشتن.

  • علی
    0

    الان ک چی ، شما نمیتونید هیچجوره از رئیس جمهور و دولت دفاع کنید و و گاندو رو تخریب کنید برخلاف اون چیزی که فکر میکنید خیلی با استقبال رو به رو شد گاندو

  • تیمور
    0

    بهترین سریال بود اما چون پرده از دزدی‌های دولتمردان بر میداشت به مشامش خوش نیامد و مانع از ادامه آن شدند

  • من
    0

    این نقد هنري بود یا سیاسی

  • شیعه=اسلام آریایی
    0

    از روزی که این سریال پخش شده خبرفوری هرروز بر علیه این سریال نوشته است ، دم سازندگان این سریال گرم که معلومه بدجور به هدف زده اند که اینجوری وطن فروشان به سوزش افتاده اند ، لعنت بر شما لیبرال ها که دم از آزادی بیان می‌زنید اما از همه دیکتاتورتر هستید

  • سعید
    0

    یاللعجب !!! اتفاقا این سریال خیلی جذاب وپربیننده بودمردم بایدبدونندتوی کشورشون چه خبره وچه کسانی واقعادردمردم ومملکت را دارند وچه کسانی دنبال منافع شخصی وگروهی وجناحی هستتدویا درمحول کردن مسئولیتهای سنگین سیاسی ودیپلماتیک به اشخاص نا صالح مقصر وکشور ومنافع ملی را به خطرمی اندازند، دیگه زبان مردم ورسانه های دلسوزمودرآوردازبس گفتن ازدوتابعیتی ها درمشاغل حساس استفاده نکنید. دیگه چندموردرا که خودمون هم می دونیم نیازی به فیلم نیست آقای نصرآبادی ازهییت مذاکره کننده چرا درزندان هست ؟خانم انگلیسی چرا درزندان بودکه بعدا معاوضه شد،البته بعضی بدشون نمیادمردم بی خبری بمانندوهنرهم فقط منحصر به ساختن فیلم وسریال های عاشقانه یا جنگی بشوداین فیلمها باعث میشه دستگاههای دولتی کارشون را درست انجام دهندچون ازطریق هنرمندان متعهد وباغیرت درمعرض دید،تماشا وقضاوت مردم قرارخواهندگرفت.

  • ستاره
    0

    اتفاقا مورد اقبال و استقبال عموم قرار گرفت،، نویسنده مطلب فوق حتما کر و کور بوده ،،، دمشون گرم با این سریال جذابشون،،،، تا جون منتقدان بیاد بالا ،

  • حسن
    0

    خبر فوری هم جیره خور دولت هست - عناوین مزخرف رو جهت حمایت از دولت میزارین گاندو پرمخاطب ترین سریال این دو سال بوده

    نظرات شما -
    • محسن
      0

      دوست عزیز اولا اگر خبر فوری به قول شما جیره خور دولت بود نیازی به کسب درآمد از این همه تبلیغات مختلف نداشت. دوما خود صدا و سیما همچین ادعایی نداشتند که شما میفرمایی گاندو پر مخاطب ترین سریال دو سال اخیر بوده است. خود صدا و سیما چند روز پیش گفت پر مخاطب ترین سریال صدا و سیما در ایام نوروز امسال سریال نون خ بود. حالا شما میفرمایی...!!!!

  • دن کیشوت
    0

    تحلیل درستی بود،در میان مسوولین نظام، هیچ کس تافته جدا بافته نیست، همه با هم هستند و در مورد برجام هم، شورای نظارت بر، برجام از سوی رهبری با اعضایی که ایشان تعیین کرده بودند، ازجمله علی اکبر ولایتی، که به قول خودشان استخوان خرد کرده دیپلماسی است،لحظه به لحظه مذاکرات را رصد می کردند و نظر میدادند، همین نظارت ها را شورای عالی امنیت ملی و کمیسیون امنیت ملی مجلس هم داشتند، ام از آنجا که همگی این کاره نبودند و یکی از یکی، بیسواد تر، نتیجه این شد که دیدیم

  • محسن
    0

    عرض تبریک به خانم نائینی دارم . بنده تحلیل و نقد کامل ایشان را خوندم و بسیار موافق هستم. متاسفانه تفاوت این قبیل آثار با آثار هالیوودی این است که آثار امنیتی با اغراق ها و دروغ پردازی های هالیوودی مصرف خارجی دارند و از خودشان چهره ای نشان میدهند که دیگر کشور ها را از نظر روانشناختی سیاسی مرعوب امریکا کنند . ولی در ایران این قبیل آثار مصرف داخلی و سیاست بازی و تخریب مسئولان( مثلا امور خارجه) و رویکردشان را در اذهان عموعی دارد. وگرنه از نظر ساخت کپی برداری از فیلم اسنودن است. حتی محل کار ماموران امنیتی در این سریال کاملا کپی برداری از آن فیلم است و حتی یکی از شخصیت های این سریال به نام رسول از نظر ظاهری دقیقا کپی برداشته شده از یکی از بازیگران فیلم اسنودن ( بن سچنتزر (در نقش گبریل سو)) هست.

  • رضا ب
    0

    اتفاقا سریال های مانند گاندو سالیان سال بود جای خالی آن حس می شد این که یک سریال بتواند تلنگری هر چند ناچیز به دولت بزند اگر ها پوست کلفت از این ها هستند که با پخش یک سریال دست از کثافت کاری خود بردارند

  • کاربر ناشناس
    0

    معلومه چون فضول زباده یخچالهای بدون بر فک زیاد برو حالشو ببر

  • داود
    0

    گاندو سریال بسیار خوب و پرمخاطبی بوده و اگر در فیلم انتقاداتی به عملکرد برخی از دستگاهها شده این کار بدرستی انجام شده . متاسفانه عدم شناخت افراد و استفاده آنان در مشاغل حساس منجر به این می شود که از تیم 5 نفره مذاکرات برجام 3 نفر آنان جاسوس سرویس های بیگانه بودند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها