ارثیه ناتمام دولت/ از الف نشین های کوزه به دوش تا نیروگاه پرماجرا

در حالی شمارش معکوس پایان کار دولت سیزدهم آغاز شده که حدود پنج هزار پروژه نیمه کاره ارثیه آن در مازندران است، طرح هایی که زخم‌هایی بر پیکره و طبیعت مازندران وارد کرده است.

ارثیه ناتمام دولت/ از الف نشین های کوزه به دوش تا نیروگاه پرماجرا

حافظه تاریخی مردم مازندران فراموش نخواهد کرد هشت سال قبل را، زمانی که تدبیری‌ها به کرسی تکیه زدند و مدام در هر نشست و برخاستی، پروژه‌های نیمه کاره دولت قبل را مطرح و عنوان می‌کردند که میراث دار طرح‌های نیمه کاره هستیم.

تصفیه خانه و آبرسانی شهرهای گروه الف، آزادراه پرماجرای تهران - شمال، چهارخطه شدن راه‌های هراز و سوادکوه و ساری - تاکام، تالار بزرگ فرهنگی و نیمه کاره مرکز استان، برقی شدن خطوط ریلی شمال، ساخت سد هراز، تحویل نشدن سه هزار واحد مسکن مهر، گازرسانی به مناطق محروم و غیره از جمله پروژه‌های ریز و درشتی هستند که قرار است به دولت بعدی تحویل داده شود.

با جدیت پروژه‌های نیمه کاره را تا آخر دولت پیگیری می‌کنیم

مهدی رازجویان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران با بیان اینکه از مجمع پروژه‌های ناتمام ۲۵۲ طرح قدمتی بالای ۱۰ سال دارند، اظهار داشت: در مجموع قدمت پروژه‌های اتمام بین صفر تا ۲۲ سال بوده و بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال برای این طرح‌ها تاکنون صرف شده است.

وی با اظهار اینکه اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در استان بیش از ۲۶۰ هزار میلیارد ریال است، عمده پروژه‌های ناتمام را در زمینه آب و فاضلاب، سدسازی، شبکه‌های آب و حوزه راه ذکر کرد.

وی در عین حال با اشاره به افتتاح حدود دو هزار پروژه مختلف طی دو سال مختلف در استان یادآور شد: این طرح‌ها در مناسبت‌هایی نظیر دهه فجر، هفته دولت، سفرهای مسئولان ملی و غیره افتتاح شدند.

رازجویان با عنوان اینکه میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها در استان بیش از ۶۰ درصد است، چهارخطه شدن ۱۷ کیلومتر از محور ساری - تاکام، نوسازی اراضی، کارخانه کمپوست تنکابن و نیروگاه زباله سوز نوشهر، سد لاستیکی لاریم و غیره را از جمله طرح‌هایی افتتاح شده در استان ذکر کرد.

ارثیه ناتمام دولت/ از الف نشین های کوزه به دوش تا نیروگاه پرماجرا

وی با عنوان اینکه پروژه‌های نیمه تمام استان با جدیت و تا روز آخر فعالیت دولت پیگیری شود، خاطرنشان کرد: فرمانداران موظف هستند روند اجرایی پروژه‌ها را پیگیری کنند و از فرآیند پیشبرد کارها بازدید به عمل آورند

آبرسانی شهرهای گروه الف

پروژه آبرسانی به شهرهای گروه الف مازندران از سد لفور از سال ۸۸ در استان کلید خورد و قرار بود با ایجاد ۸۰ کیلومتر خط لوله و تأسیس یک تصفیه خانه مرکزی برای ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت مناطق مرکزی استان آب آشامیدنی سالم تأمین کند.

با گذشت بیش از یک دهه پروژه آبرسانی به شهرهای گروه الف گرفتار بی پولی شد و بروز سیلاب و کدورت در فصل بارندگی و پاییز و یا گرمای هوای و کمبود آب در تابستان موجب می‌شود تا شهروندان الف نشین از جمله بابل، کوزه به دست در پی تأمین آب باشند و وعده تکمیل این پروژه تا پایان دولت داده شده است.

محمد ابراهیم یخکشی مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه آبرسانی به شهرهای گروه الف برای تأمین آب شهرهایی نظیر بابل، بابلسر، هادی شهر و روستاهای تابعه طرح ریزی شده است، افزود: تصفیه خانه به ظرفیت هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه در دست ساخت است که یک فاز از آن وارد مدار شده است.

وی با بیان اینکه ساخت تصفیه خانه شهرهای گروه الف در دو سال اخیر شتاب گرفته است، افزود: با تکمیل این طرح آبرسانی به شهرهای گروه الف نیز شتاب بخشیده می‌شود.

ارثیه ناتمام دولت/ از الف نشین های کوزه به دوش تا نیروگاه پرماجرا

مازندران به دلیل ناتمام ماندن پروژه‌های سدسازی و مدیریت آب‌های سطحی، درصد کمی از آب‌های سطحی را ذخیره سازی کرد و چند طرح سدسازی استان به رغم گذشت سال‌ها ناتمام مانده است.

سد نیمه کاره هراز

پروژه بزرگ سد مخزنی هراز از جمله طرح‌های نیمه کاره مازندران بوده و قرار است با تکمیل آن ظرفیت ذخیره سازی آب در استان به حدود ۳۰ درصد برسد و این طرح نیز همانند دیگر پروژه‌ها لنگ اعتبار و تأمین منابع مالی است. احمد احمدپور، مدیر اجرایی سد هراز با بیان اینکه این سد بر روی رودخانه پرآب هراز در دست ساخت است، اظهار داشت: با تکمیل این طرح ۲۷ درصد به ظرفیت تأمین و ذخیره سازی آب در استان افزوده می‌شود.

وی ارتفاع سد را ۱۵۰ متر و ظرفیت نهایی ظرفیت سازی آب را در این سد ۶۵۰ میلیون مترمکعب ذکر کرد و گفت: با بهره برداری از این سد ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سیراب و آب شرب یک میلیون نفر از جمعیت حاشیه و پایین دست تأمین می‌شود.

نیروگاه زباله سوز ساری

نیروگاه زباله سوز ساری از دیگر پروژه‌های بر زمین مانده‌ای است که نه تنها برق از طلای کثیف تولید نکرد بلکه سبب برکناری بسیاری از بانیان و اعضای شورای شهر و شهردار نیز شده است.

ارثیه ناتمام دولت/ از الف نشین های کوزه به دوش تا نیروگاه پرماجرا

این نیروگاه ۴۵۰ تنی بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرار است تا پایان دولت تکمیل شود و طی سال‌های اخیر روند آن شتاب گرفته است و اگرچه عباس رجبی شهردار قبلی در اردیبهشت ماه سال قبل وعده راه اندازی نیروگاه را تا پاییز ۹۹ داده بود اما عمر مدیریتی اش کفاف نداد و به دلیل تخلفات مالی در پشت میله‌های زندان به سر می‌برد و وعده‌هایش هم نادرست از آب درآمد.

تالار مرکزی ساری

تالار مرکزی ساری با سالن ۷۰۰ نفری، سالن ۱۲۰ نفری ویژه کودکان، سالن ۲۲۰ نفری، داشتن نگارخانه، کتابخانه در زمینی به مساحت پنج هزار و۳۰۰ متر مربع از مهمترین پروژه‌های فرهنگی شمال کشور به شمار می‌رود که از سال ۸۶ تاکنون در حال ساخت است.

عباس زارع، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان اینکه ساخت این تالار همزمان با استان‌های قم و گیلان آغاز شد، افزود: این پروژه هنوز در استان بهره برداری نشد و تمام تلاش براین است تا خردادماه تکمیل و بهره برداری شود.

عمر برخی از پروژه‌ها به دو تا سه دهه نیز می‌رسد و میراث نامبارکی است که دست به دست چرخیده و برخی‌ها کارایی خود را از دست داده‌اند و تکمیل شدن آنها نیز دردی از دردهای استان دوا نخواهد کرد.

بسیاری از این پروژه‌ها محصول چشم و هم چشمی دولت‌ها و یا سفرهای استانی و بین استانی است و با حساب سرانگشتی دلار ۴۲۰۰ تومانی اعتبار چند ده هزار میلیارد تومانی برای تکمیل آنها نیاز است.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها