سفر کارت منهای کارکرد گردشگری!

سفر کارت هایی که قرار بود برای آسان سازی سفر استفاده شوند دیگر کارایی ندارند، کانون جهانگردی هم از تغییر کارکرد آن به خرید صنایع دستی خبر داده اما همین طرح نیز در حال حاضر متوقف است.

سفر کارت منهای کارکرد گردشگری!

۱۵ سال پیش به منظور آسان سازی سفر برای اقشار مختلف جامعه؛ طرح سفر کارت ملی مطرح شد. طرحی که قرار بود مسئولیت اجرایی آن از معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی وقت به شرکت ایرانگردی و جهانگردی زیر نظر سازمان میراث فرهنگی وقت واگذار شود و با مشخص کردن هتل‌ها و مراکز گردشگری، کارکنان دولت از پولی که در آن به جای هزینه رفاه واریز شده بود، در این مراکز استفاده کنند.

ولی بارها و بارها این طرح به مشکل برخورد کرد. گاهی اعلام کردند که دستگاه‌های پذیرنده در مراکز مربوطه به درستی عمل نمی‌کند و این کارت‌ها را نمی‌پذیرند و گاهی هم بیان شد که کارکنان، پول این کارت را خرج هزینه‌های دیگر غیر از سفر می‌کنند. تغییرات متعددی نیز در کارکرد این کارت به وجود آمد اما هر بار این طرح نتوانست به درستی اجرا شود. در همه این تغییرات نیز اعلام می‌شد که نواقص آن برطرف شده است.

هم اکنون شرکت ایرانگردی و جهانگردی به دارندگان سفر کارت ملی اعلام می‌کند که این کارت‌ها غیرفعال شده است و این شرکت مسئولیتی بابت آن ندارد.

وام ۲۰ میلیونی با خرید هر آنچه به سفر مربوط می‌شد

مسئولیت سفرکارت ها در واقع به کانون اتومبیلرانی و جهانگردی سپرده شد این کانون سال گذشته اعلام کرد وام ۲۰ میلیون تومانی برای اجرای سفر در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

طبق تعریف کانون، «سفرکارت» نوعی وام قرض‌الحسنه محسوب می‌شود که دارندگان آن می‌توانند ظرف ۱۵۰ روز (پنج ماه) تا سقف ۲۰ میلیون تومان از مزایایِ سفرکارت و امکانات تأسیسات رسمی گردشگری که تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، بهره‌مند شوند و با یک ماه تنفس، در ۱۸ ماه نسبت به بازپرداخت آن با سود چهار درصد اقدام کنند.

اما حالا هادی سجادی راد مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به می‌گوید: این طرح را با ملاحظاتی اجرایی می‌کنیم. به این دلیل که نمی‌دانیم تکلیف سفرها در دوران چیست. ما خواستیم بیشتر از این کارت در حال حاضر در حوزه صنایع دستی استفاده شود تا کمکی به هنرمندان صنایع دستی نیز شده باشد. به این صورت که از این کارت در مکان‌های فروش صنایع دستی که دستگاه پذیرنده دارند تا سقف ۲۰ میلیون تومان خرید کنند. در واقع در این کارت‌ها پولی نیست ولی متقاضیان می‌توانند با اعتبار خرید کنند.

مشکل کد مکنا برای تسهیلات خرید صنایع دستی

وی با بیان اینکه خرید صنایع دستی نیز یکی از اجزای سفر است ادامه داد: وزارتخانه‌ها و مراکز پذیرنده در این ارتباط تفاهمنامه با کانون امضا کرده‌اند اما به مشکل بانکی کد مکنا برخورد کردیم. برخی از وزارتخانه‌ها می‌خواستند برای کارمندان خود این وام را شارژ کنند اما متوجه شدند که ۹۰ درصد آنها کد مکنای فعال دارند.

سجادی راد با بیان اینکه طبق شرایط کد مکنا کسانی که تا سقف ۵۰ میلیون تومان وام گرفته باشند برایشان کد مکنا فعال می‌شود و امکان گرفتن وام دیگری را تا زمان تسویه حساب ندارند گفت: اکنون با بانک مرکزی درحال مذاکره هستیم تا یا تسهیلات از شمول کد مکنا خارج شود و یا اینکه سقف تسهیلات از ۵۰ میلیون تومان بیشتر شود. در این صورت می‌توان از سفر کارت در حوزه خرید صنایع دستی استفاده کرد.

سفر کارت ملی با هدف آسان سازی و ارزان سازی سفر ایجاد شده بود کارتی که اکنون پس از گذشت ۱۵ سال متولیان آن را به این نتیجه رسانده که از آن در حوزه صنایع دستی استفاده شود اما بازهم این طرح با مشکل مواجه شده و در حال حاضر دیگر سفر کارت معنایی ندارد.

منبع: مهر

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها