طرز تهیه بستنی سنتی خانگی

بستنی یکی از دسرهای پر طرفدار ایران هست، یکی از قدیمی ترین و معروف ترین بستنی های سنتی ایرانی متعلق به فردی به نام اکبر مشدی بوده که برای درباریان قاجاری بستنی درست می کرده است.

طرز تهیه بستنی سنتی خانگی

مواد لازم:

شکر: ۲ پیمانه

خامه: ۱۰۰ گرم

گلاب: ۱/۲ پیمانه

شیر پرچرب: ۴ پیمانه

اسانس هل: به دلخواه

ثعلب: ۲ قاشق چای خوری

زعفران: به میزان لازم

خلال پسته: ۲ قاشق غذا خوری

طرز تهیه:

برای تهیه بستنی سنتی ایرانی ابتدا سینی بزرگ و لبه دار را انتخاب می کنیم و خامه را داخل سینی می ریزیم و با قاشق خامه را در کف سینی پهن می کنیم و به طوری که قطر خامه به ۲ میلیمتر برسد و سینی را داخل فریزر می گذاریم تا خامه یخ بزند.

(بهتر است از خامه کم چرب استفاده کنیم تا خامه در فریزر یخ بزند) سپس شیر را در قابلمه ای می ریزیم و روی حرارت می گذاریم تا جوش بیاید و بعد حرارت را کم می کنیم و گلاب و زعفران دم کرده را به شیر می افزاییم و با هم مخلوط می کنیم.

بعد ثعلب را به شکر اضافه می کنیم و با قاشق زیر رو می کنیم تا ثعلب همه جای شکر را فرابگیرد و بعد کم کم به مواد شیر اضافه می کنیم و مداوم هم می زنیم تا شکر گاملا در شیر حل شود و ثعلب باعث قوام گرفتن شود.

زمانیکه مایه بستنی غلیظ شد قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و در کاسه ای می ریزیم و در ظرف بزرگتری یخ می ریزیم و کاسه مایه بستنی را در ظرف یخ قرار می دهیم و با همزن مایه بستنی را خوب هم می زنیم تا کمی کش دار شود

و بعد بستنی را به مدت ۳۰ دقیقه در فریزر می گذاریم و بعد بیرون می آوریم و مجددا با همزن بستنی را می زنیم تا کشدارتر شود و در فریزر قرار می دهیم.این کار را ۴ الی ۵ بار انجام می دهیم تا بستنی کشدار و منسجم شود.

سپس بستنی را از فریزر بیرون می آوریم و خامه یخ زده را نیز از فریزر خارج می کنیم و با چاقو خامه را برش می دهیم به اندازه مستطیل هایی کوچک و به بستنی اضافه می کنیم.همچنین خلال پسته را نیز به بستنی می افزاییم

و خوب بستنی را زیر و رو می کنیم تا خلال پسته و خامه یخ زده به همه نقاط بستنی آغشته باشد و اگر تمایل داشتید می توانید در اینجا کمی اسانس هل نیز به بستنی اضافه کنید و بعد بستنی را به مدت ۲ ساعت در فریزر می گذاریم تا کاملا آماده شود.

منبع: مامی فود

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها