معاینه فنی خودرو چیست؟

چند سالی است که پلیس راهنمایی و رانندگی، برای کاهش حوادث رانندگی و در جهت کمک به کم کردن آلایندگی‌ها، قانون معاینه فنی را ابلاغ کرده است.

معاینه فنی خودرو چیست؟

بر اساس این قانون، تمام خودروهایی که بیشتر از ۴سال از تولیدشان می‌گذرد، باید از نظر سلامت فنی و بدنه بررسی شده و برگه تاییدیه معاینه فنی را دریافت کنند. در صورت نداشتن این برگه، پلیس با مالکان این خودروها برخورد قانونی خواهد کرد.

انجام معاینه فنی مستلزم طی مراحلی است که پیش از انجام آن بهتر است در مورد آن اطلاعاتی کسب کنید. با ما همراه باشید تا از مراحل و شرایط دریافت معاینه فنی در سال ۱۳۹۹ آگاه شوید.

مراحل و مدارک لازم برای معاینه فنی
برای حضور در مرکز معاینه فنی، باید اصل کارت یا سند خودرو را به همراه فرم تشخیص عیوب ظاهری خودرو به همراه داشته باشید. بعد از ورود به مرکز، ابتدا اطلاعات پلاک خودرو توسط دوربین ثبت شده و سپس نوبت و شماره باجه به شما تحویل داده خواهد شد. معاینه فنی در چند مرحله انجام خواهد شد.

● مرحله اول: بازرسی چشمی

● مرحله دوم: آزمون آلایندگی

● مرحله سوم: آزمون کمک فنرها

● مرحله چهارم: آزمون ترمزها

● مرحله پنجم: آزمون سیستم تعلیق

● مرحله ششم: آزمون سلامت چراغ‌ها

● مرحله هفتم: هم‌راستایی چرخ‌ها

هزینه معاینه فنی
در سال ۱۳۹۹ هزینه معاینه فنی به قرار زیر اعلام شده است:

- خودروهای سبک: ۳۷ هزارتومان - در صورت مردود شدن ۸ هزار تومان

- خودروهای سبک دوگانه سوز: ۵۹ هزار تومان- در صورت مردود شدن ۸ هزار تومان (دلیل بیشتر بودن هزینه معاینه فنی در این خودروها به دلیل بررسی مخزن گاز آنها است.)

- خودروهای سنگین گازوئیلی: ۵۷ هزار تومان- در صورت مردود شدن ۱۲ هزار تومان

- خودروهای سنگین و نیمه سنگین گازسوز: ۷۰ هزار تومان - در صورت مردود شدن ۱۲ هزار تومان

- موتورسیکلت: ۱۰ هزار تومان- در صورت مردود شدن ۲ هزار تومان ( منبع: کارنامه )

خوب است بدانید که :

در صورت مردود شدن در معاینه فنی، مالک خودرو تنها ۱۵ روز برای رفع مشکل خودرو زمان دارد و باید بعد از آن مجددا به مرکز معاینه فنی مراجعه کند. در صورت قبولی در آزمون‌های معاینه فنی، یک برچسب تایید، با اعتبار یک سال، بر روی شیشه خودرو چسبانده خواهد شد. خودروهایی که برچسب معاینه فنی نداشته باشند، روزی ۵۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.

از آنجایی که مراکز معاینه فنی عموما ازدحام زیادی دارند، در شهرهای بزرگ، امکان نوبت دهی اینترنتی از طریق سامانه‌های مربوط به معاینه فنی، وجود دارد. با ورود به این سامانه‌ها، هم می‌توانید زمان و مکان مورد نظر را وارد کنید و هم هزینه معاینه فنی را از پیش پرداخت کنید. در صورتی که نمی‌دانید چقدر از اعتبار معاینه فنی شما باقی مانده است می‌توانید به سامانه سیمفا به آدرس https://symfa.ir مراجعه و استعلام معاینه فنی خود را دریافت کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه معاینه فنی و مراحل آن و همچنین مطالعه نکات تخصصی در زمینه خودروها و مسائل فنی مربوط به آنها می‌توانید به وبلاگ تخصصی خودرو کارنامه مراجعه کنید.

3931

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها