وضعیت سیاه کرونایی در کمین خراسان رضوی/ رعایت پروتکل‌های بهداشت‌ به کمترین حد ممکن رسید‌

همچنان که قابل پیش‌بینی بود سفرهای نوروزی کار خود را کردند و اینک شاهد هستیم که موج پشت موج می‌آید و راهکاری نیز برای مقابله اندیشیده نمی‌شود.

وضعیت سیاه کرونایی در کمین خراسان رضوی/ رعایت پروتکل‌های بهداشت‌ به کمترین حد ممکن رسید‌

متخصصان بیماری‌های عفونی معتقد هستند در شرایط فعلی یا باید منتظر ظهور امواج پشت یکدیگر باشیم و یا اینکه محدودیت‌هایی را برای مقابله با وضعیت فعلی ایجاد کنیم.

در شرایط حاضر ممکن است با تداوم روند فعلی حتی وضعیت خراسان رضوی به شرایط سیاه نیز نزدیک شود زیرا تمام مشاهدات میدانی حاکی از این است که سطح رعایت مسائل بهداشتی از سوی شهروندان به کمترین حد ممکن رسیده است.

مهدی قلیان، معاون علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در حال حاضر "مشهد، نیشابور، سبزوار، طرقبه شاندیز، گناباد، تربت‌جام، صالح‌آباد، قوچان، تربت‌حیدریه، بردسکن، کاشمر، کوهسرخ و بجستان" در وضعیت قرمز کرونایی هستند گفت: همچنین 15 شهرستان از مجموع 31 شهرستان استان خراسان رضوی در "وضعیت نارنجی" و پنج شهرستان در "وضعیت زرد" شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط حاضر مردم باید ضمن اجتناب از برگزاری مراسم های ترحیم و شادی از حضور در این برنامه‌ها نیز پرهیز کنند گفت: با توجه به در پیش بودن ماه مبارک رمضان، مردم از برگزاری میهمانی های افطاری پرهیز کنند و هزینه این مراسم ها را همانند سال گذشته به کمک به نیازمندان اختصاص دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه برنامه‌های نظارتی نیز همانند گذشته با شدت بیشتری ادامه خواهد داشت و مردم نیز در صورت مشاهده هر گونه تخلف می توانند مراتب را به سامانه 190 اطلاع دهندافزود: در مشهد و تمامی شهرستان‌های زیر پوشش مراکز منتخب ویژه کرونا فعال و به مراجعین خدمات ارائه می شود و در صورت تشخیص پزشک مستقر در مرکز، تست کرونا به صورت رایگان از بیماران گرفته می‌شود.

علی اصعر انجیدنی نیز مراجعه زودهنگام برای تشخیص به مراکز سطح یک و درمانگاه ها و بستری شدن به موقع بیمار در صورت نیاز در بیمارستان ها را مهمترین راهکار در موفقیت در درمان بیماران و جلوگیری از مرگ و میر عنوان کرد.

مدیر نظارت و اعتبار بخشی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه دستورالعمل های ارجاع و درمان صحیح بیماران کرونایی تدوین و به تمامی مراکز درمانی ابلاغ شده است خاطر نشان کرد: باید به گونه ای برنامه ریزی شود که بیمارستان ها برای پذیرش بیماران کرونایی ارجاعی ظرفیت پذیرش داشته باشند تا بتوان خدمات رسانی مطلوبی را ارائه داد.

دکتر انجیدنی با اشاره به اینکه تمامی درمانگاه های سطح یک و دو برای خدمات رسانی در خیز چهارم کرونا مورد بازدید و ارزیابی قرار گرفته اند خاطر نشان کرد: باید پزشکی از راه دور نیز تقویت شود تا بتوان به بیماران بدون اینکه نیاز به جابجایی داشته باشند خدمات ارائه داد.

دبیر کارگروه مراقبت و درمان کووید-19 دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن قدردانی از رسانه های گروهی در بحران کرونا و افزایش آگاهی جامعه تصریح کرد: باید برنامه های آموزشی، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی همچنان با قوت ادامه یابد تا مردم با راهکارهای پیشگیری از بیماری کرونا و مراکز خدمات رسان در این زمینه آشنایی کافی داشته باشند.

وی با بیان اینکه صدا و سیما، سایت دانشگاه علوم پزشکی، رسانه‌های معتبر گروهی و همچنین سامانه تلفنی 191 بهترین مرجع برای کسب اطلاعات در زمینه بیماری کووید-19 است از تمامی مردم خواست موارد مرتبط با کرونا ویروس را فقط از طریق رسانه های معتبر دریافت کنند.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    خیلی از ادارات استان خراسان رضوی با تمام پرسنل حضور دارند و هیچ کس نظارتی ندارد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها