روسیه خواستار خویشتنداری ایران در حادثه نطنز شد

نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین خواستار خویشتنداری ایران در حادثه سایت هسته ای نطنز شد

روسیه خواستار خویشتنداری ایران در حادثه نطنز شد

میخاییل اولیانوف بامداد روز سه شنبه در واکنش به توئیت «کاظم غریب‌آبادی» سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین خطاب به وی خاطر نشان کرد: کاظم بزرگوار ما همه همچنان امیدواریم افرادی که این عمل خرابکارانه را مرتکب شدند به آرزویشان برای ایجاد مشکل در روند احیای برجام نرسند.

غریب آبادی در توئیت خود نوشته بود: غنی سازی در نطنز متوقف نمی شود و ایران با اجرای برخی تدابیر فنی در این هفته که در مورد آن به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داده می شود، پاسخ خواهد داد.

وی افزود: به سرعت جایگزینی برای دستگاه های سانتریفیوژ آسیب دیده پیدا شده است.

پیشتر نیز سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید بر اینکه غنی‌سازی در نطنز متوقف نشده است، اعلام کرد: فرایند جایگزینی ماشین‌های آسیب دیده IR-۱ با ۵۰ درصد قدرت غنی‌سازی بیشتر بلافاصله آغاز شد و ماشین‌های جدید نیز در این مجموعه نصب خواهند شد.

«کاظم غریب‌آبادی» سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در گفت‌وگویی تلویزیونی درخصوص برنامه ایران نسبت به خرابکاری در مرکز غنی‌سازی شهید احمدی روشن گفت: مسئولیت این خرابکاری برعهده رژیم صهیونیستی و حامیان آن است.

وی هدف از این خرابکاری‌ها را تضعیف روحیه و تلاش‌های دانشمندان هسته‌ای خواند و اظهار داشت: تجربه نشان داده که ایران اسلامی پس از این اقدامات مذبوحانه قوی‌تر از قبل ظاهر شده است.

وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای نوشت: مسکو امیدوار است حادثه نطنز به "هدیه ای" برای مخالفان برجام تبدیل نشود.

در بیانیه وزارت خارجه آمده است:اگر حادثه نطنز عامدانه و از روی قصد صورت گرفته باشد لازم به محکومیت شدید است.

وزارت امور خارجه روسیه گفت ، مسکو امیدوار است که حادثه تاسیسات نطنز در ایران مشکلات مشارکت کنندگان برجام در توافق هسته ای با هدف احیای مجدد توافق نامه ها را خدشه دار نکند.

در این بیانیه نوشته شده است مسکو امیدوار است انفجار نطنز روند مذاکرات برجامی را از بین نبرد.

براساس این بیانیه مسکو اظهار نگرانی کرده است که حادثه هسته ای ایران بر تلاش ها برای احیای برجام تأثیر بگذارد.

در این بیانیه آمده است: متخصصان ایرانی توانستند بصورت حرفه ای از پس عواقب انفجار در تأسیسات هسته ای نطنز بر آیند.

حمله روز یکشنبه در تاسیسات اتمی نطنز در حالی رخ داده که قدرت های جهانی در حال مذاکره برای بازگرداندن ایران و آمریکا به توافق هسته ای ایران هستند. این حمله خرابکارانه، با هدف توقف و به عقب برگرداندن این مذاکرات است که باعث تشدید تنش ها در خاورمیانه خواهد شد.

وزیر امور خارجه در پی خرابکاری اخیر از سوی رژیم صهیونیستی در تاسیسات غنی‌سازی نطنز به دبیرکل سازمان ملل متحد نامه نوشت.

در نامه «محمدجواد ظریف» به «آنتونیو گوترش» آمده است: قصدم از نگارش این متن آن است که به اطلاع‌تان برسانم که در ساعات اولیه صبح ۱۱ آوریل ۲۰۲۱، یک خرابکاری خطرناک و غیرمسئولانه در شبکه توزیع برق کارخانه غنی‌سازی سوخت نطنز موجب خاموشی و اختلال در فعالیت این تأسیسات هسته‌ای که تحت پادمان و نظارت گسترده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داشته است، شد.

وی ادمه داد: تدابیر مهار آلودگی به موقع و حرفه‌ای توسط مدیریت و کارکنان وظیفه‌شناس کارخانه غنی‌سازی سوخت نطنز و سازمان انرژی اتمی ایران از آنچه که می‌توانست به یک فاجعه انسانی و زیست محیطی مبدل شود، جلوگیری کرد.

این دیپلمات عالی‌رتبه با بیان اینکه حمله عامدانه به یک تأسیسات هسته‌ای تحت پادمان - با ریسک بالای انتشار بالقوه مواد رادیواکتیو- یک اقدام مجرمانه تروریسم هسته‌ای است، اظهار داشت: از آنجا که این جنایت بین‌المللی می‌توانست تبعات احتمالی انسانی و زیست محیطی همه‌گیر داشته ‌باشد، آنانی که این اقدام بزدلانه را طرح‌ریزی کرده، دستور آن را صادر کرده، در آن مشارکت کرده و آن را اجرا کرده‌اند، مرتکب یک جنایت جنگی شده‌اند؛ جنایتی که نباید بدون تنبیه باقی بماند.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • حمی
    0

    حکومتی که ضعیف و ذلیل باشد آخرش میشه این که هر کشوری چشم طمع بهش میدوزه در سوریه اسراییل میزنه سپاه رو داغون می کنه حرف نمیزنه الان نطنز رو داغون کرده روسیه میگه ایران خویشتن دار باش آخه هیچ کشوری اسراییل را ول نمی کنه به چسبه به ایران ورشکسته که حکومتش با چسب و میخ خودشو نگه داشته و تملق گویی به روسیه و چین و حراج منابع و اموال ملی

  • ممد
    0

    آیا اگه نیرو گاه هسته ای روسیه رو میزدند روسیه خیشتندار بود؟؟

    نظرات شما -
    • کربلا، عاشوراست
      0

      همه جا کربلاست... سلام بر طلوع عاشورا...

    • کاربر ناشناس
      0

      همه جا کربلاست... سلام بر طلوع عاشورا...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها