گره تشکیل دولت لبنان/ جنگ توازن گروه‌های داخلی و محاسبات سعودی-آمریکایی

منابعی سیاسی نحوه سنگ اندازی آمریکایی‌ها در برابر ایده برگزاری دیداری میان نخست وزیر مکلف لبنان و رئیس جریان آزاد ملی این کشور در فرانسه را تشریح کردند.

گره تشکیل دولت لبنان/ جنگ توازن گروه‌های داخلی و محاسبات سعودی-آمریکایی

به گزارش سایت شبکه المیادین، منابع سیاسی که روند تشکیل دولت جدید لبنان را دنبال می‌کنند پس از گذشت نزدیک به شش ماه از مأموریت سعد حریری، نخست وزیر مکلف این کشور برای تشکیل دولت جدید، نسبت به بن بستی که روند تشکیل دولت در آن گرفتار آمده است، ابراز بدبینی کردند.

این منابع گفتند، موانع تشکیل دولت بهم گره خورده‌اند، برخی داخلی است و به توازن گروه‌های سیاسی در آخرین دولت دوره ریاست جمهوری میشل عون مربوط می‌شود و برخی از آنها خارجی بوده و شامل شروطی است که طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در برابر نخست وزیر مکلف گذاشته‌اند. همین مسائل باعث شده این مأموریت برای وی دشوار آید و تشکیل دولت را به تعویق اندازد.

منابع مذکور پیرامون موانع داخلی گفتند، شکاف میان میشل عون و حریری در حال بزرگتر شدن است زیرا آن دو به هم اعتماد ندارند؛ حریری معتقد است که رئیس جمهوری نمی‌خواهد با او همکاری کند و به همین دلیل سقف انتظارات را بالاتر می‌برد تا او را در تنگنا قرار داده و از این مأموریت کنار بگذارد. میشل عون هم براساس پیامی که در آستانه مکلف کردن حریری فرستاد، بر این باور است که حریری در این شرایط سخت و پیچیده‌ای که کشور در آن قرار دارد، قادر به هدایت و رهبری لبنان نیست.

به گفته این منابع، با پایان هر دور از مذاکرات و میانجیگیری، برای اشخاص ذیربط مشخص می‌شود که شروط و شروط متناقض بیانگر عدم اعتماد و تلاش دو طرف برای حفظ برگه‌ برنده‌هایی است که در مرحله پس از تشکیل دولت به این دو طرف خدمت می‌کند. این مرحله بسیار حساس است زیرا در این مرحله تقریبا یک سال و نیم به انتخابات پارلمانی در ماه مه ۲۰۲۲ و انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ اکتبر همین سال باقی مانده است.

منابع مذکور گفتند، این دولت اگر تشکیل شود، کشور را اداره خواهد کرد و با استحقاقات قانون اساسی برخورد می‌کند. اگر تجارب تعویق برگزاری انتخابات و اختیارات نخست وزیری به دلیل شرایط و عدم وجود توافق‌ها تکرار شود این دولت براساس قانون اساسی تا زمان نامعلومی بر لبنان حکومت خواهد کرد.

این منابع گفتند، هر یک از طرفین تلاش می‌کنند با سختگیری در روند تشکیل دولت، بیشترین برگ برنده که در این مرحله به آنها کمک می‌کند، تصاحب کنند.

در این رابطه، این منابع گفتند، تاریخ سیاسی لبنان پر از حوادث و تحولاتی است که در صورت نبود توازن داخلی و خارجی در ساختار لبنان، بر قانون اساسی مقدم بوده یا با آن همراهی می‌کند.

این منابع سیاسی افزودند، نخست وزیر مکلف تلاش می‌کند با استفاده از بحران اقتصادی و اجتماعی رئیس جمهوری را تحت فشار قرار داده و او را وادار به امتیازدهی کند و این امتیازات را در نزد ناظران بین‌المللی و منطقه‌ای با این عنوان خرج کند که "من حزب الله و متحدانش را در ساختار دولت ضعیف کردم".

تحت همین عنوان منابع گفتند، به حریری گفته شده که با هر دولتی که با نمایندگی حزب الله و جریان آزاد ملی تشکیل شود همانطور برخورد خواهد شد که با دولت حسان دیاب، نخست وزیر مستعفی لبنان برخورد شد در نتیجه چنین دولتی محکوم به شکست است. شخص حریری هم می‌داند که وقتی زمان تشکیل دولت و سازش برسد نمی‌تواند حزب الله و نمایندگی این حزب یا میشل عون را نادیده بگیرد. اگر چنین کاری بکند یکی از جدیترین طرف‌های داخلی یعنی حزب الله را که همچنان می‌خواهد با حریری همکاری خود، از دست خواهد داد.

این منابع تشریح کردند که چگونه آمریکایی‌ها در برابر ایده برگزاری دیداری میان حریری و جبران باسیل، رئیس جریان آزاد ملی با نظارت فرانسه سنگ اندازی کردند. آنها گفتند، این ایده کاملا لبنانی است، به نظر می‌رسد یک شخصیت لبنانی اخیرا به پاریس سفر کرده و فرانسوی‌ها را با این ایده به عنوان کلید حل اختلافات متقاعد کرده است و پاریس هم به صورت شفاهی از باسیل خواسته به این کشور بیاید اما آمریکایی‌ها به صورت نامحسوس با این دیدار مخالفت کردند و حریری هم این اشارات را متوجه شده و به بهانه‌های مختلف از این دیدار طفره می‌رود.

اما سفر اخیر وزیر خارجه مصر به لبنان حامل این پیام بود که قاهره از حریری در تشکیل دولت حمایت می‌کند و کشورهای عربی نیز با این مأموریت وی موافق هستند. این سفر در حالی انجام شد که طبق اطلاعات به دست آمده برخی در داخل در حال بازارگرمی درباره عذرخواهی حریری و کناره گیری از سمت نخست وزیری و تعیین شخصی دیگر برای تشکیل دولت ضمن تفاهم با عربستان هستند. در این باره می‌توان به اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان استناد کرد که گفته بود، عربستان آماده حمایت از هر شحصی است که بتواند انجام دستورکارهای اصلاحات را گردن بگیرد. اظهاراتی که موجب شد این گروه‌ها متوجه شوند عربستان از حریری حمایت نمی‌کند.

منابع مذکور در پایان گفتند، تمامی فرمول‌ها، آمارها، ابتکارعمل‌ها و تلاش‌های داخلی شکست خورده‌اند زیرا خواسته آمریکا و عربستان از حریری این است که نتایج انتخابات را دگرگون کند، حزب الله و متحدانش را برکنار یا تضعیف کند و دولتی با توازن قدرت‌ مورد رضایت ریاض و واشنگتن تشکیل دهد یا همین دولت فعلی باقی بماند تا زمانی که شرایط تغییر کند و دولتی براساس تفاهمات گسترده در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی که طبق معمول در ساختار دولت منعکس می‌شود، تشکیل شود.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها