۴۰۰ هزار رأس از دامهای عشایر خارج از استان کرمانشاه واکسینه می‌شوند

۴۰۰ هزار رأس از دامهای عشایر خارج از استان کرمانشاه واکسینه می‌شوند

نادر پرور در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار تسنیم از واکسیناسیون نیمی از جمعیت دامی استان علیه بیماری تب برفکی از آغاز فاز سوم این طرح تاکنون خبر داد و اظهار داشت: این طرح از ابتدای دی ماه جاری آغاز شده و به مدت 40 روز کاری انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه تا روز 23 دی ماه، 1/5 میلیون رأس از جمعیت دامی داخل استان مایه‌کوبی شدند، عنوان کرد: این بیماری واگیر دامی بومی هر از گاهی به صورت اپیدمی بروز می کند و در زمان بروز نیز خسارات اقتصادی جبران ناپذیری به صنعت دامپروری وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه کار واکسیناسیون دامهای عشایر خارج از استان از 25 دی ماه جاری آغاز شده است، افزود: مایه کوبی دامهای عشایر نیز در 25 روز کاری انجام و پیش‌بینی می‌شود که بیش از400 هزار رأس دام خارج از استان واکسینه شوند.

پرور گفت: در مدت مذکور دامهای عشایر خارج استان کرمانشاه که در مناطق مهران، دهلران، دشت موسیان و تا قسمتهایی از استان خوزستان و لرستان مستقر هستند واکسینه می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه پاییز فصل زایش دامها است، عنوان کرد: دام با سن بیش از 3 ماه مایه کوبی می‌شود بنابراین پیش‌بینی می‌شود حدود سه میلیون و 700 هزار رأس دام سبک در این فاز واکسینه شوند.

پرور تب برفکی را یک بیماری خطرناک دامی عنوان کرد و گفت: برای پیشگیری از این بیماری عملیات مایه‌کوبی دامها در سه فاز انجام شده که فاز سوم آن از ابتدای دی ماه جاری آغاز شده و به مدت 40 روز کاری ادامه دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در این فاز تمامی جمعیت دام سبک استان و حتی دامهای عشایر استان که هم اکنون در مناطق ییلاقی استانهای ایلام، خوزستان و لرستان هستند علیه بیماری تب برفکی به صورت رایگان واکسینه می‌شوند.

پرور با بیان اینکه تب برفکی یک بیماری ویروسی مختص زوج سمهای اهلی و وحشی است، گفت: این بیماری که دامهای نشخوار کننده همچون گاو، گوسفند و بز را درگیر می‌کند مهمترین بیماری واگیر دامی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این بیماری دارای علائمی از جمله تب، افسردگی و بی‌اشتهایی دام، بروز زخم در دهان، لنگش است، افزود: این علائم سبب کاهش تولید شیر و گوشت و تلفات در دامهای جوان می‌شود.

پرور گفت: تلفات این بیماری در دامهای کم سن و نوزاد همچون بره، بزغاله و گوساله سریع بوده است و با توجه به اینکه ویروس این بیماری قلب دام را متأثر می‌کند و در بسیاری اوقات دام بدون بروز علائم خاصی در کمتر از چند ساعت تلف می‌شود.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها