۳ هزار میلیارد دلار برای توسعه به پالایشگاه آبادان تزریق می‌شود

۳ هزار میلیارد دلار برای توسعه به پالایشگاه آبادان تزریق می‌شود

به گزارش خبرگزاری تسنیم عباس کاظمی امروز عصر در آئین افتتاحیه موزه نخستین پمپ بنزین کشور در سالن اجتماعات گلستان آبادان اظهار داشت: پالایشگاه آبادان در سال 1289 وارد شهر شد و در آن زمان تنها کشور ژاپن یک پالایشگاه داشت و اگر نیم‌کره شرقی و غربی را در نظر بگیریم در نیم کره شرقی جهان فقط کشور ایران و ژاپن پالایشگاه داشتند که پالایشگاه آبادان با ساخت واحد 85 در سال 54 به بزرگترین پالایشگاه دنیا تبدیل شد.

وی افزود: در سال 54، توسط پالایشگاه نفت آبادان 660 هزار بشکه تصفیه نفت خام انجام و آبادان تنها مکانی است که 6 جنگ جهانی و منطقه‌ای از جمله جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم، حمله عراق به ایران، حمله عراق به کویت،حمله اول آمریکا به عراق و حمله دوم آمریکا به عراق را تحمل شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: آبادان بعد از انقلاب صنعتی نقش اساسی در کشور داشت و با وجود اینکه قبل از جنگ جهانی اول تکنولوژی‌هایی وارد کشور شدند اما در حد پالایشگاه آبادان نبودند. تکنولوژی از دروازه‌های این شهرستان وارد سپس به منشایی برای توسعه کشور تبدیل شد. هرصنعتی که در ایران ساخته شد ابتدا در آبادان آموزش می‌دیدند به عنوان نمونه همه کارکنان صنعت ذوب آهن اصفهان در آبادان آموزش دیدند.

وی با بیان اینکه آبادان از سال 1323 که نهادهای مدنی در راستای ملی شدن صنعت نفت شکل گرفت نقش اساسی در کشور داشت و از تهران جلوتر بود، بیان‌کرد: شهرستان آبادان در زمینه صنعتی شدن صنعت نفت نقش موثری داشت و بعد از آن در تمام مبارزات انقلاب اسلامی نیز آبادان پیشگام سایر شهرها بود.در سال 59 که صدام به آبادان حمله کرد 52 درصد انرژی کشور از پالایشگاه آبادان تامین می‌شد.

کاظمی افزود: در تمام مراحل کشور آبادان نقش اول را داشت و این شهرستان با وجود اینکه ضعیف‌‌ترین نقطه مرزی کشور بود اما به دلیل پایبندی مردم منطقه سقوط نکرد.

وی با بیان اینکه بیکاری با توسعه رفع می‌شود، گفت: ما در توسعه عقب هستیم و درست است که برجام خاکستری یا سفید است زیرا در یک معامله نمی‌شود که صد در صد منافع را بدهد اما تاسف در این است که در یک برهه‌ای قرار داریم که جذب سرمایه را ازدست می‌دهیم زیرا اگر جذب سرمایه نداشته باشیم توسعه‌های 200 میلیارد دلاری وجود ندارد. در زمان تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی جنس را 4 برابر قیمت از کشور چین با کیفیت پایین خریداری می‌کردیم و این عملکرد پولشویی مطلق بود اما ما نگذاشتیم که برقی قطع و پمپ بنزینی بدون سوخت شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه توسعه نیازمند پول است، عنوان‌کرد: با تلاش‌هایی که دولت داشت بزرگترین پروژه سرمایه‌گذاری ایران در آبادان اتفاق افتاد و L/C طرح تصویب و بهبود کیفیت پالایشگاه آبادان هفته گذشته افتتاح و در 30 بهمن با حضور معاون وزیر نفت چین این معاهده امضا و 3 هزار میلیارد دلار برای توسعه به منطقه تزریق می‌شود.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • علی
    0

    3000 میلیارد ریال درسته نه 3000 میلیارد دلار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها