بیش از ۴۶ هزار کلزا در استان گلستان کشت می‌شود

بیش از ۴۶ هزار کلزا در استان گلستان کشت می‌شود

به گزارش خبرگزاری تسنیم علی موسی‌خانی ظهر امروز در جمع خبرنگاران درباره کشت کلزا در استان اظهار داشت: امسال بیش از 46 هزار و 300 هکتار کلزا در استان گلستان کشت شد که نسبت به پارسال 6 برابر شده است.

وی افزود: این در حالی است که پارسال سطح زیر کشت کلزا در استان گلستان بیش از 8 هزار و200 هکتار بود.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهادکشاورزی استان گلستان تصریح کرد: بر اثر سرمای آذر ماه بیش از 50 درصد مزارع کلزا دچار خسارت شدند و بیش از 23 هزار و500 هکتار در حال حاضر سطح سبز کلزا در استان داریم.

موسی‌خانی گفت: علت افزایش سطح زیر کشت بسته‌های حماتی دولت از جمله بیمه رایگان مزارع و پرداخت به موقع پول خرید و قیمت مناسب تضمینی این محصول بود.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهادکشاورزی استان گلستان اظهار کرد: با توجه به کاهش 40 درصدی بارندگی در استان گلستان به کشاورزان توصیه می‌شود اقدام به آبیاری مزارع و کود‌پاشی کنند تا مراحل رشد گیاه کامل شود.

موسی‌خانی افزود: پارسال 13 هزار تن دانه روغنی کلزا در استان گلستان تولید شد و پارسال در گلستان 100 هزار تن دانه روغنی تولید شد که در بخش کلزا میانگین تولید 4500 تن در هر هکتار و در بخش سویا 5 تن در هر هکتار را داشتیم.

وی افزود: برای تناوب کشت گندم ورسیدن به خود اتکایی کشت کلزا در استان بسیار مناسب و ضروری است زیرا با کشت این محصول 30 درصد افزایش عملکرد گندم را خواهیم داشت و پایداری تولید ایجاد می‌شود.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهادکشاورزی استان گلستان تصریح کرد: استفاده از ادوات کشت مناسب مانند ریزدانه‌کارها و کمبینات و از روش‌های کم خاک‌ورزی به منظور حفظ بقایای گیاهی و رطوبت خاک از دیگر مواردی است که باید در کشت کلزا رعایت شود.

استان گلستان قطب دانه‌های روغنی از جمله کلزا، سویا و آفتابگردان در سطح کشور است.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها