زنجیره ۱۰۰۰ کودک برای دستیابی به عنوان پایتخت کتاب ایران

به گزارش سلامت خبرگزاری تسنیم، ذهن کودک انباشته از مجموعه ای از سوالات و ندانسته هاست که برای پاسخ به آنها بزرگترین منبع اطلاعاتی که برای خود در نظر می‌گیرد خانواده است. پس پایه گذاری این امر یعنی آش...

زنجیره ۱۰۰۰ کودک برای دستیابی به عنوان پایتخت کتاب ایران

به گزارش سلامت خبرگزاری تسنیم ، ذهن کودک انباشته از مجموعه ای از سوالات و ندانسته هاست که برای پاسخ به آنها بزرگترین منبع اطلاعاتی که برای خود در نظر می‌گیرد خانواده است. پس پایه گذاری این امر یعنی آشنایی با کتاب خوانی در ذهن کودک از همان ابتدا بسیار ساده ومؤثر است.

امروزه نقش کتاب‌خوانی در رشد ذهنی، اجتماعی و احساسی کودکان اثبات شده و تحقیقات بسیاری نیز درباره‌ی تاثیر کتاب به ‌خصوص بر رشد و توانایی‌های زبانی و خلاقیت کودکان به انجام رسیده است.

هیچگاه جهت کمک کردن به کودکی پیش دبستانی برای اینکه مهارت خواندن متن‌های مختلف و کتاب را بیاموزد زود نیست. در واقع آموزش و تقویت مهارت خواندن از آن دسته مهارت‌هایی است که عملا نمی‌توان محدودیت سنی برای آن در نظر گرفت. شیفته کردن کودک به کتاب‌ و داستان‌هایش به مراتب مهم‌تر از ارائه آموزش‌های لازم اصول خواندن کتاب است.

زمانی که موجودات خیالی داستان به پرواز درآیند

در این رابطه کیوان علیزاده - معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان کرمان با اشاره اهمیت ترویج فرهنگ کتابخوانی در دوران کودکی بیان کرد: زمانی خواندن یک کتاب برای کودک خوشایند و لذتبخش است که موجودات خیالی داستان به پرواز در آیند، قطارها به صورت واقعی حرکت کنند و خرگوش ها در زیر نور ماه به خواب بروند. هنگامی که والدین برای کودک خود کتاب می خوانند فرصت پیدا می کنند تا با صداهای موجودات و شخصیت های داستانی سخن بگویند، تخیلی رفتار کنند و حتی مانند یک کودک باشند.

علیزاده خطاب به نقش پدر و مادر در نحوه خواندن کتاب داستان برای کودکان افزود: به عبارت دیگر والدین باید از شخصیت واقعی خود خارج شده و مانند شخصیت های داستانی رفتار کنند زیرا آنان هستند که تصمیم می گیرند چقدر هیجان زده باشند، شادی کنند، یا غمگین و حتی عصبانی شوند. اینکه چقدر باید روی یک شخصیت داستانی تأکید کنند و چه اندازه لازم است بر هیجان قصه بیفزایند تا نتیجه کار منحصر به فرد شود، همه اینها به بستگی به خلاقیت و همت والدین دارد.

وی تصریح کرد: بیش از 1000 کودک زرندی در راستای دستیابی به کسب عنوان پایتخت کتاب ایران با برگزاری راهپیمایی و تشکیل حلقه انسانی همگان را به مطالعه کتاب دعوت کردند.

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان کرمان خاطر نشان کرد: بیش از 200 نفر از این کودکان، غنچه های کانون هلال احمر بودند که پیش از شروع راهپیمایی، در حرکتی نمادین و جالب کتاب‌های خود را معاوضه کردند و با حضور در بزرگترین حلقه کودکانه و حمل پلاکاردهایی، بزرگترها و والدین خود را به مطالعه و کتابخوانی تشویق کردند.

بابای کتابخون + مامان کتابخون = خانواده‏ دانا

وقتی میدیدم که غنچه ها با حمل پلاکاردهایی که حاوی شعارهای کودکانه در دستانشان گرفته اند، انگار تمامی غنچه ها شکفته اند و حالا این گلها بودند که میدان معلم شهرستان زرند را به گلستان کتاب تبدیل کردند.

این غنچه‌های هلالی با شعارهایی همچون «بابای کتابخون + مامان کتابخون = خانواده‌ دانا»، «مامان، بابا، من از تو الگو می‌گیرم، چی دوست داری یاد بگیرم؟!!»، «من با بازی یاد می‌گیرم، بیا کتاب بازی کنیم!»، «خواندن بازی منه، کتاب همبازی منه»، «کتاب فقط لالایی شبم نیست، غذای مغزمه»، «چرا هدیه تولدم کتاب نبود؟» و… با خلاقیتی خاص والدین را به کتابخوانی دعوت ‌کردند.

حضور کودکان معلول شهرستان زرند در این مراسم، بهترین پیام برای والدین است تا با مطالعه و افزایش آگاهی آینده فرزندان خود را بهبود بخشند.

حالا در ادامه مراسم این میدان معلم بود که با نماد کتابی که در سینه خود داشت در بین 2000 دست گره خورده به خود می‌بالید و انگار که امروز روز او بود، خود نمایی می کرد. و این غنچه های هلال بودند که با اجرای سرود دسته جمعی، شعر و موسیقی شعارهایی زیبا در خصوص کتابخوانی سر دادند و همگان را به خود جلب کردند.

متن بیانیه ای که توسط دو غنچه هلالی در این مراسم خوانده و موجب جلب توجه حاضرین شد، به شرح زیر است:

«به نام خدای مهربون
سلام پدرا، سلام مادرا و سلام همه بزرگترا
ما بچه‌ها امروز برای یه موضوع مهم اینجا جمع شدیم. شنیدیم که مردم کم کتاب میخونن و کتاب‌ها ناراحتن. ما اومدیم تا کتاب رو تنها نذاریم و به همه بگیم کتاب بخونن.
شما بزرگترا به ما میگن کتاب بخونین. آیا خودتون هم میخونین؟
ما دوست داریم همه جا کتاب باشه. دوس داریم تو هدیه های تولدمون کتاب هم باشه تا هیچ وقت یادمون نره که بهترین هدیه کتابه.
راستی این همه کارخونه تو این شهر اومده… این همه دود دارن… سر و صدا دارن، چرا کارخونه دارا به جاش کتاب نمیخرن بدن به بچه ها؟
ما از بزرگترها می‌خواهیم بیشتر کتاب بخونن
هم معلما، هم مهندسا، هم کارمندا، هم کارگرا و همه بزرگترا با کتاب خوندن داناتر میشن و بهتر میتونن کار کنن.
اگه شما کتاب بخونین ما هم از شما یاد می گیریم. پس کتاب بخونین دیگه… باشه؟ قول بدین!! قول.. قول. دوستتون داریم.
خدا نگهدار.»

پایتخت کتاب ایران در دست اقدام

احمد رشیدی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان زرند با بیان اینکه بیش از 30 برنامه فرهنگی در راستای کسب عنوان "پایتخت کتاب ایران" در این شهرستان در دست اقدام است و از همکاری آموزش و پرورش، جمعیت هلال احمر، بهزیستی و فرمانداری قدردانی کرد.

رشیدی با اشاره به این نکته که مطالعه تنها خواندن کتاب کافی نیست بیان کرد: والدین باید فرزندانشان را تشویق کنند تا همه چیز را بخوانند. تبلیغات بیلبوردهای بزرگراه‌ها، تابلوهای مغازه‌ها، نوشته‌های روی جعبه‌های خوراکی و یا حتی وب‌سایت مخصوص کودکان. اما توجه به این نکته خیلی مهم است که کودکی که در دوران پیش دبستانی قرار دارد را عاشق کتاب و داستان‌های مختلف کنند.

راه نجات جامعه در بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مطالعه کتاب است

حبیب‌الله خنجری فرماندار شهرستان زرند عنوان کرد: راه نجات جامعه ما در بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مطالعه کتاب است.

وی نیز در حاشیه تجمع کودکان حامی کتاب گفت: چنین اقداماتی می‌تواند در ایجاد فرهنگ کتابخوانی بین شهروندان موثر بوده و تشویقی برای قشر دانش‌آموز در راستای مطالعه باشد.

خنجری افزود: هر چند نقش کودکان و جوانان در توسعه فرهنگ مطالعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اما برای آنکه بتوانیم به جایگاهی شایسته در راستای سرانه مطالعه مفید دست یابیم، نیازمند همکاری همه سازمان‌ها هستیم.

به گزارش سازمان جوانان هلال احمر - این برنامه با هماهنگی «دبیرخانه دائمی زرند پایتخت کتاب» و با همکاری فرمانداری زرند، اداره آموزش و پرورش، جمعیت هلال احمر، اداره بهزیستی، راهنمایی و رانندگی، مهدهای کودک و پیش دبستانی‌های شهر زرند اجرا شد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها