برخی روزنامه‌ها‌ با ژست آزادی‌خواهانه فقط مطالبه ایجاد می‌کنند

برخی روزنامه‌ها‌ با ژست آزادی‌خواهانه فقط مطالبه ایجاد می‌کنند

به گزارش خبرگزاری تسنیم آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی امروز در نشست با اعضای انجمن علمی فقه و حقوق شهروندی ایران با اشاره به بحث حق و تکلیف اظهار داشت: حق‌گرایان به لحاظ کمی افزایش و تکلیف‌گرایان در حال کاهش است.

وی با بیان اینکه تکلیف هم حق انسان است عنوان کرد: اگر منظور شهروند، انسان و اجتماع یعنی حقوق انسان مدنی و شهری، پس چرا طرفداران حق انسان در حالی در یک بحث نظری و تکوینی انسان را آزاد می‌دانند چرا سخن از آزادی و حق انسان مطرح و بعد تکلیفی را طرح می‌کنند.

ملک‌حسینی تصریح کرد: اگر انسان، انسانی باشد ذی‌حق به لحاظ تکوینی چنان وارد اجتماع شود باید این انسان وظیفه‌مند و مسئول شود و باید نگرش تکلیف‌گرایی اتفاق بیفتد.

نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: در صورتی انسان محدود خلق شود باید برای فعال شدن آن، آزادی تعریف شود تا مرزهای حق محدودیت‌های وی را بشکند.

ملک‌حسینی ادامه داد: این چه توجیهی دارد که انسان را محدود به لحاظ تکوینی نمی‌بینید اما در عرصه حقوقی برای او حق قائل می‌شوید و چگونه توجیه می‌کنید که انسان هم مختار باشد و هم در عرصه حقوقی ذی‌حق است.

وی با تاکید بر اینکه حقوق باید به محدودیت‌ها بپردازد اظهار داشت: اگر انسان آزاد نباشد حقوق باید به آزادی بپردازد تا فشار واقعیت و حقوق اجتماعی انسان اتفاق بیفتد.

ملک‌حسینی با بیان اینکه انسان آزاد به لحاظ پایه اما محدود به لحاظ تاثیرگذاری تصریح کرد: انسان به محض خلق شدن نسبتی مشخص با خدا، خود، طبیعت، انسان‌های دیگر و ...دارد و باید به آنان عمل کند.

وی بیان کرد: انبیاء نظام امر به معروف و نهی از منکر را مطرح کردند ولی آیا برای دفاع از حق انسان‌ها غفلت کردند و نظام دفاع را مطرح کردند.

ملک‌حسینی با تاکید بر اینکه انسان باید بداند تا محدودیت‌ها را بشناسد نه اینکه بداند تا مطالبه‌گر باشد افزود: باید به سمت انسان معتدل حرکت کرد برخی روزنامه‌ها‌ که ژست آزادی‌خواهانه می‌گیرند فقط مطالبه ایجاد می‌کنند و نمی‌دانند افزایش مطالبات و عدم آشنایی با مسئولیت انسان یک خطر است.

وی ادامه داد: گروهی انسان را آزاد می‌دانند و اما می‌خواهند آزادی را تعریف کنند و باید بدانند آزادی و حق زمانی تعریف می‌خواهد که محدودیت باشد.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها