تولید ۴۰ درصد داروهای دامی کشور در استان سمنان

تولید ۴۰ درصد داروهای دامی کشور در استان سمنان

به گزارش خبرگزاری تسنیم محمد سعیدی عصر امروز در حاشیه بازدید مدیران کل سازمان دامپزشکی کشور از شرکت افرن توسکا اظهار داشت: استان سمنان باوجود ظرفیت‌های موجود توانسته سهم بسیار خوبی را در راستای تولید داروهای دامی در کشور به خود اختصاص دهد که بالای 40 درصد داروهای موردنیاز کشور در استان سمنان تولید و به سراسر کشور صادر می‌شود.

وی با اشاره به میزان بالای تولید داروهای دامی در استان گفت: این میزان تولید علاوه بر تأمین داروی داخل استان به سراسر کشور و سایر کشورها نیز صادر می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به صادرات تولیدات دارویی سمنان به سایر کشورها گفت: در صورت استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود زمینه برای افزایش تولید داروی دامی در این استان وجود دارد.

سعیدی افزود: درصورتی‌که از صددرصد ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم می‌توان امیدوار بود تا استان سمنان در زمینهٔ تولیدات دارویی سهم بالاتری از تولید در کشور را به خود اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه برخی از کارخانه‌های فعال تولید داروی دامی از همه ظرفیت خود استفاده نمی‌کنند افزود: به‌عنوان‌مثال کارخانه دارویی پارس دوفارما تنها با 10 درصد ظرفیت خود در حال فعالیت است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه این کارخانه با سرمایه‌گذاری بسیار سنگین تحت لیسانس یک کشور اروپایی در حال تولید داروی دامی در استان است افزود: این کارخانه با 12 پروانه تولید در حال فعالیت است که اگر بتواند پروانه تولید خود را از گروه ثبت بگیرد می‌تواند تا 50 قلم انواع دارو را در استان تولید کند.

در استان سمنان 190 قلم دارو دارای پروانه تولید است

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: در استان سمنان 190 قلم دارو دارای پروانه تولید است و 8 باب کارخانه فعال در استان دارای «جی.ام.پی.» بین‌المللی هستند.

سعیدی خاطرنشان کرد: برخی کارخانه‌های فعال دارویی در استان هم‌تراز با کارخانه‌های بزرگ تولید داروی دامی در دنیاست.

وی با اشاره ظرفیت‌های این کارخانه‌های فعال تولیدکننده داروی دامی در استان افزود: آینده بسیار خوبی برای این واحدهای تولیدی قابل ترسیم است و حتی می‌توان امیدوار بود که تولیدات داروی دامی این واحدهای تولیدکننده در استان به کشورهای اروپایی و توسعه‌یافته صادر شود.

سازمان دامپزشکی کشور از تولیدکنندگان داخلی حمایت بیشتری انجام دهد

تولیدکننده داروهای دامی در استان سمنان نیز در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون ثبت (دارو) سازمان دامپزشکی کشور از کارخانه‌های دارویی استان سمنان خواستار حمایت بیش‌ازپیش این سازمان از تولیدکنندگان داروهای دامی شد.

حسین فکوریان با اشاره به اینکه شرکت تولید داروی دامی پارس دوفارمای استان سمنان با سرمایه‌گذاری هلندی‌ها در سال 1384 احداث‌شده است اضافه کرد: این شرکت تحت لیسانس شرکت دوفارمای هلند که یکی از شرکت‌های معتبر داروهای دام و طیور در دنیاست؛ فعالیت کرده و این شرکت با تلاش زیاد متقاعد به سرمایه‌گذاری در ایران شده است.

مدیرعامل شرکت دارویی پارس دو فارما با بیان اینکه این شرکت از سوی شرکت دو فارما هلند پشتیبانی می‌شود عنوان کرد: اما متأسفانه بااین‌وجود تنها با ظرفیت و توان کمتر از 10 درصد در حال فعالیت است که این مهم سبب ایجاد کمبود‌هایی درزمینهٔ تولید داروهای دامی شده است.

وی از سازمان دامپزشکی و ادارات مربوطه خواست تا این شرکت تولید داروهای دامی را برای اخذ پروانه‌های بیشتر تولید داروهای دامی حمایت کنند؛ چراکه داروهای تولیدی در این شرکت از نظر کیفیت، دقیقاً مشابه داروهای تولیدی شرکت دو فارمای هلند است.

فکوریان با اشاره به اینکه این شرکت اکنون پروانه تولید 18 قلم داروی دامی را اخذ کرده است عنوان کرد: 9 قلم از این اقلام را پمادهای پستانی «دی.سی.» و «ام.سی.» تشکیل می‌دهد که این اقلام پیش‌ازاین وارد می‌شد.

وی با اشاره به اینکه برای تولید این محصولات، ماشین‌آلات و خط پماد استریل دو فارمای هلند از صفر تا صد را به استان سمنان منتقل‌شده است تصریح کرد: مواد اولیه و فرمولاسیون تولید این داروها نیز دقیقاً مانند داروهایی است که در هلند تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت دارویی پارس دو فارما با بیان اینکه مقدمات صادرات داروهای این شرکت در حال انجام است ابراز امیدواری کرد تا محصولات این شرکت و مشخصاً این نوع از پمادها در آینده‌ای نزدیک به اروپا نیز صادر شود.

فکوریان با بیان اینکه برای این مهم ابتدا باید قوانین «جی.ام.پی.» مکتوب و برای کشورهای اروپایی ارسال شود اظهار داشت: این قوانین به کشورهای اطراف ارسال‌شده و به کشورهایی نظیر افغانستان، پاکستان و حتی عربستان که برند‌های داروهای دامی اروپایی در این کشور زیاد است توانستیم صادرات داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه صادرات به اروپا مهم‌ترین هدف صادراتی این شرکت داروسازی است؛ از تولید بیش از یک‌میلیون سرنگ از این نوع پماد در سال از سوی این شرکت خبر داد و خاطرنشان کرد: این محصولات یکی از باکیفیت‌ترین سرنگ و پمادهای موجود در دنیاست.

به گزارش تسنیم؛ مدیران کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی، دفتر مطالعات و ارزیابی مخاطرات غذا، دارو و مواد بیولوژیک، دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان و دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور و نیز رئیس مرکز تشخیص، آزمایشگاه‌های مرجع و مطالعات کاربردی این سازمان عصر امروز از سه کارخانه دارویی پارس دوفارما، رویان دارو و افرند توسکا بازدید کردند.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها