انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب ایدئولوژیک و پیامبرانه است

نایب رئیس دوم مجلس، انقلاب اسلامی ایران را یک انقلاب ایدئولوژیک و پیامبرانه دانست و تاکید کرد: مردم می خواستند با انقلاب به ایده آل های اسلامی خودشان برسند.

انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب ایدئولوژیک و پیامبرانه است

به گزارش ایسنا - منطقه گیلان، علی مطهری در همایش «یاد انقلاب» که در مجموعه ورزشی یادگار امام رشت برگزار شد، با گرامیداشت سی ونهیمن سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، اظهار کرد: دهه فجر بهترین فرصت برای ارزیابی مسیر طی شده انقلاب است تا بتوانیم راه آینده را بهتر و درست تر طی کنیم.

وی با اشاره به تفاوت انقلاب با کودتا، افزود: انقلاب به معنی شورش و حرکت مردم برای از بین بردن وضع و نظم موجود و ایجاد وضع و نظم جدید است، اما کودتا به قیام اقلیت جامعه علیه یک اقلیت دیگر اتلاق می شود؛ در حالی که اکثریت جامعه در کودتا دخالت ندارند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برخی از کودتاها به اشتباه انقلاب نامیده می شوند، تصریح کرد: کودتای سال 1959 مصر و کودتای عراق و سوریه از این دست هستند، اما انقلاب ایران به تمام معنا یک انقلاب واقعی طی چند قرن اخیر است. در واقع بعد از انقلاب های فرانسه و اکتبر روسیه است، حرکت اجتماعی قابل توجهی در قرن معاصر نداریم که شبیه انقلاب باشد.

فرزند علامه شهید مرتضی مطهری، انقلاب روسیه و انقلاب چین را همراه با ارتش دانست و گفت: انقلاب اسلامی ایران انقلابی بود که مردم با دست خالی قیام کردند و پیروز شدند لذا اگر بخواهیم نظیری برای انقلاب پیدا کنیم، انقلاب اسلامی پیامبر(ص) در صدر اسلام است.

نایب رئیس دوم مجلس، با اشاره به حضور همه اقشار جامعه در انقلاب اسلامی ایران، گفت: فقیر و غنی، محروم و برخوردار، روحانی و دانشجو و پیر و جوان در انقلاب شرکت داشتند و نمی توانیم انقلاب را مخصوص طبقه خاصی بدانیم.

وی انقلاب ها را نیازمند دو مولفه نارضایتی از وضع موجود و آرزومندی وضع مطلوب دانست و خاطرنشان کرد: اگر مردمی این دو مولفه را داشته باشند، اما روحیه تسلیم در برابر ظلم، اختناق و بی عدالتی بر آن جامعه حاکم باشد و هیچ تهاجم و تعرضی به ظالم صورت نگیرد، انقلاب رخ نمی دهد.

مطهری، امر به معروف و نهی از منکر را عنصر تهاجم و تعرض در اسلام دانست و یادآور شد: امروز جهاد و امر به معروف و نهی از منکر نسخه درمان مصلحان جهان اسلام برای امت اسلامی است لذا باید این روحیه را در میان مسلمانان زنده کنیم تا از سکون و بیماری بیرون بیایند.

نماینده تهران در مجلس، با اشاره به ریشه های انقلاب در نظریات مختلف، گفت: برخی انقلاب را ناشی از محرومیت مادی و اقتصادی می دانند، نه ماهیت سیاسی، فرهنگی و مذهبی؛ به ویژه اینکه طبقه محروم احساس کند طبقه برخوردار عامل محرومیت اوست. عده ای نیز ارزش های انسانی مانند عدالت و آزادی را ریشه انقلاب معرفی می کنند.

وی ادامه داد: بسیاری از انسان ها حاضر هستند در محرومیت مادی باشند، اما ظلم و نبود آزادی را تحمل نمی کنند. در واقع برخی آزادی تفکر و بیان را به رفاه اجتماعی ترجیح می دهند. بسیاری از انقلاب ها با هدف آزادی خواهی و رسیدن به حقوق اجتماعی شکل گرفته است.

مطهری، نظریه سوم را ریشه ایدئولوژیک انقلاب ها دانست و عنوان کرد: برخی معتقد هستند که انقلاب ها می توانند ناشی از مکتب و ایدئولوژی باشند، زیرا مردم یک جامعه یک مکتب و جهان بینی خاص دارند و می خواهند به آرمان شهرشان برسند لذا به خاطر دستیابی به ایده آل های اعتقادی و ایدئولوژیک خودشان انقلاب می کنند.

نایب رئیس دوم مجلس، انقلاب اسلامی ایران را یک انقلاب ایدئولوژیک و پیامبرانه دانست و تاکید کرد: مردم می خواستند با انقلاب به ایده آل های اسلامی خودشان برسند. عواطف مذهبی مردم با تغییر مبدا تاریخ اسلامی به شاهنشاهی و اشاعه فساد و فحشا در کشور جریحه دار شده بود و لذا امام خمینی(ره) به عنوان رهبر انقلاب از این فرصت استفاده و مردم را به حرکت درآورد.

وی با بیان اینکه معمار کبیر انقلاب هرگونه اقدام و حرکت در نهضت اسلامی را به عنوان یک تکلیف شرعی معرفی کرد، گفت: در واقع امام دخالت هر مسلمان در سرنوشتش را تکلیف شرعی می دانست و پیوند دین و سیاست را تبیین کرد. در واقع هنر امام این بود که مردم را به خاطر انقلاب اسلامی به صحنه آورد.

مطهری، مولفه های اقتصادی و آزادی خواهی را از دیگر ریشه های انقلاب اسلامی ایران دانست و افزود: مهمترین عامل اعتقادی بودن حرکت مردم بود و لذا سایر عوامل نیز ماهیت اسلامی به خودش گرفت و عدالت طلبی و آزادی خواهی با قالب مفاهیم اسلامی معنا پیدا کرد.

نماینده تهران در مجلس، عدالت سوسیالیستی را عامل شکست انقلاب روسیه دانست و تاکید کرد: انقلاب ما ماهیت اسلامی دارد و همه باید در برابر خداوند پاسخگو باشیم. دیدگاه شهید مطهری درباره آینده انقلاب اسلامی بسیار روشن بود و ایشان آسیب های انقلاب را تبیین فرمودند. بنا بر اندیشه علامه مطهری عدم آزادی در تفکر و بیان انقلاب را دچار بحران می کند و لذا ایشان برای احزاب غیر اسلامی در جمهوری اسلامی حق اعتراض قئل بود.

نایب رئیس دوم مجلس، با بیان اینکه مفهوم آزادی در قالب اسلام قابل احترام و متفاوت با دنیای غرب است، گفت: تداوم انقلاب اسلامی نیازمند تداوم مکتب اسلام است لذا باید در همه عرصه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی براساس مفاهیم اسلامی عمل کنیم و به سایر مکاتب گرایش نداشته باشیم تا انقلاب اسلامی دچار انحراف نشود؛ همانگونه که در صدر اسلام به انحراف کشیده شد.

مطهری، با بیان اینکه شکاف طبقاتی بعد از انقلاب بهبود پیدا کرد، متذکر شد: البته به دلیل برخی سوء مدیریت ها هنوز به وضع مطلوب در مقوله عدالت و آزادی نرسیده ایم. مردم حق دارند درباره کشور و وضع موجود اظهارنظر کنند و آزادی بیان داشته باشند؛ حتی مقام معظم رهبری نیز بارها فرمودند که ممکن است نظرات مخالف نظر ایشان وجود داشته باشد.

نماینده تهران در مجلس، جهان کنونی را نیازمند تشکیل حکومت فراگیر جهانی دانست و عنوان کرد: ما معتقدیم که اسلام یک دایره جهانی دارد و انقلاب اسلامی زمینه ساز فراگیری اسلام است. خوشبختانه امروز ایران دارای عزت و اقتدار و بر معادلات سیاسی منطقه و جهان تاثیرگذار است که نشان از موفقیت انقلاب دارد.

فرزند علامه شهید مرتضی مطهری، کم شدن تقوا و خلوص نیت مسئولان را یکی از آفات انقلاب اسلامی دانست و یادآور شد: سیاسیون باید جنگ قدرت را کنار بگذارند و به دنبال اجرای احکام اسلام و رفع مشکلات مردم باشند. همچنین نباید به خاطر مصلحت اندیشی های سیاسی و جناحی مصالح جامعه را نادیده بگیریم.

منبع: ایسنا

56

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها