لاریجانی: پرداخت یارانه‌ها از پایه غلط بود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قرار بود یارانه فقط به نیازمندان پرداخت شود و منابع حاصل از آن صرف امور دیگری شود، از این رو پرداخت یارانه‌ها از پایه غلط بود.

لاریجانی: پرداخت یارانه‌ها از پایه غلط بود

به گزارش خبر فوری به نقل از ایرنا،علی لاریجانی در دیدار با روسا و اعضای هیات‌های علمی دانشگاه های شیراز و علوم پزشکی این شهر افزود: تاکنون تشخیص دارا بودن یا نبودن افراد، امکان پذیر نشده است، هر چند که مجلس در این زمینه قوانین را وضع کرده ولی در اجرا به مشکل برخورده است. طرح وزارت بهداشت برای طرح تحول سلامت خوب بود ولی هزینه سنگین اجرای آن را با مشکل مواجه کرد و تلاش می‌شود تا در سال آینده این مشکلات حل شود.

لاریجانی با بیان اینکه مساله خشکسالی و حل بحران آب ساده نیست، گفت: هزینه صندوق‌های بازنشستگی نیز برعهده دولت است و به جز سازمان تأمین اجتماعی که سرپا است، دولت به سایر صندوق‌های بازنشستگی ارقامی را اختصاص می‌دهد ولی با این شرایط بازنشستگان به حق معترض هستند.

اهم اظهارات لاریجانی به شرح زیر است:

*بودجه زیادی در کشور وجود ندارد، در چنین فضایی باید به گونه‌ای عمل کرد که دانشگاه‌ها سرپا بمانند و در مجلس تلاش می‌کنیم تا تخصیص بودجه به تحقیقات از سوی شرکت‌ها به شیوه‌ای قابل تحقق تغییر یابد تا مشکلات قبلی مشاهده نشود. باید فرایندی طراحی شود تا دانشگاه‌ها و بخش تولید به یکدیگر نیازمند باشند.

*در قانون برنامه ششم اختیارات وسیعی را به هیات امنای دانشگاه‌ها داده‌ایم تا به سمت استقلال بروند و یکی از وجوه استقلال دانشگاه‌ها بعد مالی آنها است. ما از استقلال دانشگاه حمایت می‌کنیم تا آنها با دست باز بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. ارتباط دانشگاه‌ها و بخش‌های تولیدی کشور باید برقرار شود و ظرفیت عظیمی مانند دانشگاه شیراز باید با بخش تولید نیز مرتبط باشد که البته این کار با دستور محقق نمی‌شود.

*مجلس قانونی را در زمینه حذف کنکور وضع کرد ولی اقدامی انجام نشد که این یک خسارت است، فشار و استرس کنکور دانش‌آموزان را از خلاقیت دور می‌کند و آنها تبدیل به تست‌زن می‌شوند که این مساله باید حل شود. مجلس به هر میزانی که بتواند به دانشگاه‌ها کمک می‌کند تا از نظر درآمدی تامین شوند، دانشگاهیان باید در سپهر اندیشه خود همه مشکلات کشور را ببینند زیرا وضعیت بودجه کشور مناسب نیست و ظرفیت حرکت پرشتاب را ندارد و این روند باید اصلاح شود مخصوصا در این وضعیت فعلی دنیا اگر توجه کافی نشود کشور از پیشرفت جا می‌ماند.

*حدود 300 هزار میلیارد درآمد واقعی کشور است و 40 هزار نیز اوراق داریم که درآمد واقعی نیست، حدود 290 هزار میلیارد به بودجه جاری اختصاص می‌یابد و رقمی که باقی می‌ماند حدود 10 تا 15 هزار میلیارد دلار است. این وضعیت نشان می‌دهد اوضاع بودجه مناسب نیست.

*وضعیت آموزش و پرورش از دانشگاه‌ها بهتر نیست، پاداش پایان خدمت به گونه‌ای نوشته شده بود که برخی 600 میلیون تا یک میلیارد پاداش پایان خدمت می‌گرفتند ولی برخی دیگر فقط 40 میلیون دریافت می‌کردند و اکنون نیز عده‌ای پشت در مانده و هنوز پاداشی دریافت نکرده‌اند. با این شرایط توقعاتی ایجاد شده که حل آن ساده نیست.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • کاربر ناشناس
    0

    چیه اقای رییس تا طقی به طوقی می خوره شما الم یارانه ها را بلند می کنی یعنی ایران با این عظمت که همه چیش طلا ست توان پرداخت یارانه فقرا ی ایران را نداره. شما ها که تو شهر بوشهر داری خاک ایران را به کویت می فروشی تاکید می کنم خاک ایران را به کویتی ها میفروشی من به عینه با دو چشای خودم دیدم که تو اسکله بوشهر با دوبه های بزرگ که در اسکله پهلو گرفته ودر دو شبانه روز توسط کامیون های ده چرخ بارگیری میشه وتوسط یدک کش ها به کشور کویت میره. ایران که جان من فقیرفداش وقتی خاکش طلاست پس بقیه معادنش چی نقره درجه یک مس عالی فولاد ذغال سنگ وخیلی الیاژهای دیگر نفت گاز وغیره با این همه ثروت که همه ما مردم ایران میدانیم که داره فروخته میشه ولی اون پولها کجاست چرا مردم هیچ اطلاعی از ثروتی که شما اختلاس گران می فروشی وپولشو تو جیب تون میذاری و برای چهل پنج هزار تومان برای قشر ضعیف جامعه سخن از بی پولی میزنی یه روزهای بود که ایران اونقدر پول داشت که نمی دونست که چه کارش کنه ولی حالا یه مشت دلال ودله دزد مثل خوره افتادند به ثروت کشور وان را به تاراج می برند وبا اختلاس های میلیاردی وجالب این که چقدر راحت از کشور می گریزند .این پول ما فقراست که کاخ نشینان داخل کاخها حیف ومیل میفرمایند ولی مطمعن باشید که این پول دیر یا زود تو گلوتان گیر می کنه وشما ها اشغال ها را به درک واسل میکنه وما قشر مستعضعف که حتی تحت پوشش هیچ نهاد یا سازمانی نیستیم تا اخر شما دزد ها را نفرین میکنیم تا اب خوش از گلویتان پایین نره

  • ملک
    0

    کدام مصوبه شما ازپایه غلط نبوده ؟ مملکت مملواز باسوادانندتا بیسواد وبیحال جمع شدید ومصوبات ازپایه غلط را تصویب میکنید مگر کارت زرد ووووبه وزرا ازپایه علط نیست هرچه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها