ابراز تاسف یک نوازنده موسیقی نواحی/ حتی خودمان کارمان را باور نداریم

ابراز تاسف یک نوازنده موسیقی نواحی/ حتی خودمان کارمان را باور نداریم

گروه موسیقی مازندرانی شِواش مِقوم، با یاد زنده‌یاد احمد محسن‌پور سرپرست گروه شِواش روز پنجشنبه سی‌ام دی در تالار رودکی روی صحنه خواهد رفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شِواش مِقوم (مقام شاباش) نام گروه موسیقی هشت نفره‌ای از مازندران است که روز پنجشنبه سی‌ام دی در تالار رودکی روی صحنه می‌رود.

محمدابراهیم عالمی، سرپرست شِواش مِقوم در مورد پیشینه این گروه گفت: «از هشت نفر عضو فعلی این گروه، شش نفر از اعضای قدیمِ شِواش به سرپرستی زنده‌یاد احمد محسن‌پور هستند که شامل من، ارسلان طیبی، مسلم فهیمی، جمشید نیکوزاد، پرویز عبدالهی و سام نوروزیان می‌شود.»

او ادامه داد: «پس از درگذشت زنده‌یاد محسن‌پور در دی ماه سال گذشته، رضا دیوسالار و یحیی قدیری دیگر کسانی بودند که به گروه پیوستند. ما روال را بر این گذاشتیم که روند کاری گروه شِواش را ادامه دهیم و به همین دلیل نام گروه جدید را شِواش مِقوم گذاشتیم.»

محمدابراهیم عالمی با اشاره به حضور این گروه در جشنواره موسیقی فجر افزود: «ما با گروه شِواش چندین بار در جشنواره شرکت کردیم اما این اولین حضور شِواش مِقوم در جشنواره است.»

او با اشاره به سازبندی کنسرت شِواش مِقوم در جشنواره افزود: «ما از سازهای لَلِه وا، دو تار، کمانچه، نقاره، دست دایره، ساز غرنه و سرنا استفاده خواهیم کرد.»

سرپرست گروه شِواش مِقوم از مازندران با اشاره‌ای کوتاه به تفاوت‌های موسیقی گیلان و مازندران افزود: «موسیقی این دو منطقه از لحاظ ساختار، فواصل سازبندی، گردش ملودی و ریتم و صدادهی و لهجه سازها با هم متفاوت است.»

او در پایان با اشاره به وضعیت موسیقی نواحی در جشنواره فجر گفت: «در میان مسئولین برگزارکننده جشنواره سینه‌سوختگانی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به پیمان بزرگ‌نیا اشاره کرد. کسانی که تمام تلاش خود را می‌کنند تا چراغ موسیقی نواحی را روشن نگه دارند. جدا از بحث میزان توجه یا بی‌توجهی مسئولان به این نوع از موسیقی، در بسیاری از موارد این خودِ اهالی موسیقی نواحی هستند که کارشان را باور ندارند و بر ارزش و اهمیت آن واقف نیستند.»

گروه موسیقی شِواش مِقوم روز پنجشنبه 30 دی ساعت 18:30 در سالن رودکی روی صحنه می‌رود. سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر از 24 دی آغاز شده و تا اول بهمن ادامه خواهد داشت.

منبع: خبرآنلاین

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها